Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Tisdag 13 Maj 2014 - Amsterdam

Tre dagar i Amsterdam

Vi träffas på Arlanda kl. 06.30 för att tillsammans spendera tre dagar i Hollands huvudstad Amsterdam. Vi,, det är styrelsen för pensionärsföreningen och ytterligare ett par styrelen närstående funktionärer, däribland jag själv.

Avresa med SAS kl. 07.55 och efter ca. två timmars flygning landar vi på Schiphol utanför Amsterdam.

Vi tar tåget in till stan och promenerar sedan i solen utmed en av kanalerna till vårt hotell.

Incheckningen kan inte genomföras än eftersom vi anländer något för tidigt. Vi frågar efter en bra lunchrestaurang i närheten och blir anvisade till en snett över gatan. Vi finner platser för oss alla ute, alldeles vid kanalen där vi blir serverade kall öl och lunch.

Därefter är det tid att checka in på hotellet och sedan börja utforska staden. Jag var i Amsterdam för exakt 34 år sedan men då för att här starta en 10 dagars cykeltur i Holland. Nu skulle vi bara vara i Amsterdam.
Vi startade som vi brukar på dessa resor med att ta en Hop-On-Hop-Off-buss för att få en överblick över staden.
Att det är gott om kanaler och många vackra hus att se det visste vi och fick också bekräftat under turen som också omfattade ett besök på ett diamantsliperi.

Efter rundturen var det tid att leta reda på en restaurang som kunde ta emot vår grupp på elva personer. Då det var avklarat blev det lite vila och sedan förträff på ett av rummen och slutligen en bra middag, inte på holländsk utan på italiensk restaurang.

Dagen därpå åt vi givetvis hotellfrukost innan vi kastade oss över dagens begivenheter. Denna dag blev det en viss splittring. Somliga ville göra museibesök t. ex. Rijksmuseet eller Heinikens bryggerimuseum. Andra ville gå på blomstermarknaden. Själv ville jag bara promenera kring och njuta av staden, som jag brukar göra då jag är utomlands.

Det blev en promenad kors och tvärs i Amsterdams äldre delar, sammanlagt tillryggalade jag ca. två mil utmed kanaler och i gränder. Under promenaden passade jag givetvis på att leta upp några geocachar också.

Jag gjorde givetvis också några besök på bryggeripubar för att prova lokalt öl samt diskutera öl. Jag trivs med att strosa ensam och själv få bestämma vart jag ska gå.

Utan att jag var medveten om det hamnade jag också i Red Light District, alltså ”Amstedams glädjekvarter”. Jag gick och tittade på min smartphone eftersom jag sökte en cache. Plötsligt hör jag en knackning från ett fönster och då jag tittar upp ser jag en nästan naken ung kvinna som vinkar åt mig att komma in. Jag avböjde dock erbjudandet och vandrade vidare förbi Red Light Bar, SexMuseeum och ytterligare ett stort antal nästan nakna damer i skyltfönster, mot den geocache jag sökte.

Åter på hotellet var jag ganska trätt i benen, men efter en stunds vila, en öl tillsammans med museibesökarna och ett styrelsemöte, var det åter tid att gå ut för en trevlig middag tillsammans.

Tredje och sista dagen, vår sista i Amsterdam, hade vi bestämt oss för att efter frukosten starta med en båttur på kanalerna. Denna tur hade förberetts redan dagen innan av några av Heinekenbesökarna som vidtalat kaptenen för en av sightseeingbåtarna om vår önskan att se Amsterdam från vattnet.
Kaptenen som talade lite svenska, efter att ha jobbat i Sverige, tyckte det skulle bli extra trevligt med en grupp svenskar.

Amsterdam ska definitivt upplevas från vattnet. Det blev en fantastisk båttur med mycket intressant information.
Efter denna utflykt återvände vi till hotellet för att checka ut och därefter äta lunch på en uteservering. Därefter skildes vi åter efter att ha kommit överens om att ses vid centralstationen för gemensam resa åter till flygplatsen i god tid före planets avgång.

Vi ”grabbar” vandrade, med mig som ”guide”, genom Red Light District och ett par av pubarna mot centralstationen. Vi besökte också, på inrådan av sightseeingkaptenen, en pub med ”världens bästa äppelkaka”. Han berättade också att till och med Bill Clinton varit där för att äta av den för ett par år sedan.

Mätta på äppelkaka och gott öl for vi med tåget till Schiphol och planet mot Sverige. Tre härliga dagar i Amsterdam var till ända.

Det jag kanske borde nämna innan jag slutar denna lilla reseberättelse är att Amsterdam ju verkligen är en cykelstad. Staden vimlar av cyklar och cyklister. Cyklisterna färdas fort så det gäller att se upp och inte gå i cykelbanorna som finns överallt. Förra gången jag var i Amsterdam var jag ju själv cyklist och upplevde staden från sadeln. Denna gång var jag nära att bli påkörd åtskilliga gånger.

Slutligen, även kanalerna är fulla med cyklar. Varje år plockar man upp ca 10.000 cyklar från kanalerna. Tulpaner är ju också något man förknippar med Amsterdam, men det är inte riktigt min grej.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Tulpaner från Amsterdam - inte så dumt i alla fall! :-)
Tack för trevlig berättelse.
Postat 2014-05-28 17:29  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet