Stöd Ukraina

Takemehomes blogg

Torsdag 13 September 2012

Trans Kaukasus – En resa i skuggan av religion och politik

Trans Kaukasus – En resa i skuggan av religion och politik

2012-09-13, flyg till Baku. En till underbar resa står vid dörren. Tidigt flyg innebär att jag var tvungen att åka mitt i natten. Litet pirrigt känns det. Man vet aldrig om allting klaffar. Som tur är, är det ju inte vinter så väntan på natt bussen känns behaglig ändå. Går igenom ett ödes centrum och ställer mig vid busskuren. Allting går som planerat och inom cirka en timme är jag på Arlanda. Här väntar Lasse och Leffe. Det ska bli kul det var nästan 10 års sedan vi reste tillsammans, då till Borneo. Det känns bra att resa med erfarna killar, man kan liksom slappna av på ett annat sätt. Vi insåg dock ganska tidigt att tiden för att byta till Baku var knapp efter att flyget till Wien lyfte försent. Mycket riktigt blev det litet panikartat därnere men med hjälp av mycket proffsigt flygplats personal lyckades vi stiga ombord på det andra planet. Vi fick ta dock ett antal genvägar och åka bil bland parkerade flygplan. Det var faktiskt små spännande. Vi fick liksom se litet av vad som händer bakom kulisserna på en flygplats. I Baku blir vi hämtade av hotellets personal, Noak’s Ark och döm till vår förvåning när vi får veta att vi skulle få bo i en lägenhet istället för ett rum. Det låg i närheten och det passade oss perfekt. Vi skulle utan problem få använda all service på hotellet. Vi skulle bo där i 2 nätter. Efter incheckningen går vi omedelbart ut på stan för att växla. Vi inser snart hur vacker denna stad är med en blandning av nytt och gammalt. Staden har varit teater för Eurovision Song Contest 2012. Oljepengar gjorde att de hade råd att belysa många av dem vackra hus. Dessutom var enormt och se 3 skyskrapor ändra färg och mönster hela tiden. Imponerande. Vi passar även på att köpa biljetten till nattåg till Georgien innan vi hamnade på en restaurang där vi åt kebab.

2012-09-14, utflykten till Qobustan. Efter en bokstavlig kunglig frukost intar vi staden igen. Kommer vi överens med en taxi chaffis för en körning till Qobustan Petroreserv där vi bland annat fick vi besöka ett intressant museum samt ett område med mycket vackra ristningar. Efter det åker vi till Mud Volcanoes, ja det är precis det, en plats med vulkaniskt aktivitet. Det var ganska halt. Jag bjöd på en ganska rolig show då jag gled bokstavligt omkull och försökte ta mig upp bara med hjälp av en hand. Det var ingen dramatiskt men ganska fånigt ändå. På vägen tillbaka stannade vi vid oljefält James Bond och såg på alla oändliga borr maskiner i fart med att utvinna den dyrbara svarta guld. Inte så långt därifrån fick vi besöka en fin moské, Bibi Heybat, där vi tog fina bilder över industri området från terrassen. Taxi lämnar oss vid Bulvar där världens högsta flaggstång tronerar. Flaggan svajar även utan vind tack vore att det blåser lust inifrån stången. Det tråkiga var att vi inte fick vara där, utan vi gick det fantastiskt vackra havspromenad förbi Eurovision Stadion och vi såg hur byggnaderna skiftade färg i takt med att det blev mörkare och mörkare framåt kvällen. Vi satt vid en uteservering och beundrade ljusspektaklet från tv tornet och andra byggnader. Vi tog nattbilder men vi drack och åt gott också.

2012-09-15, City walk. Efter en enformig frukost intog vi Baku till fots. Vi besökte i princip allt som var viktigt, Igari Sahar, dvs Gamla Stan, Maiden’s Tower, Shirvanshahs palats, bokminiatyr museum av en slump, Fountain’s square men vi missade tyvärr Nobel Museum. Vi åkte bergbana upp till en kulle. På vägen dit fick jag dock inte filma förbi Presidentpalatset. Här uppe fanns en blandning av modern och gammalt. Många statliga byggnader och en moské. Vi går ner till fots och märker i takt med vi närmar Gamla Stan, med sina vackra murar, att tiden har stått nästan still innanför dessa. Engelska taxibilar är också ett trevligt inslag må jag säga. Nåväl tiden är mogen för att hämta våra väskor och bege oss till tågstation. Dags för nattåget till Tiblisi, Georgiens huvudstad. Natten tillbringade vi på mycket smala bädd. Aldrig sovit så illa. Varje gång tåget stannade kändes som jag skulle ramla ner.

2012-09-16, Tiblisi. Framme till Georgien runt 13 tiden. Seg morgon på tåget, äter lunch och promenerar till Gamla Stan efter en t-banas tur. Vi hittar så småningom en billig lägenhet att bo i. Vi fräschar upp oss och därefter är vi redo för att inta denna vackra stad. Vi åker bergbanan till gamla borgen. Där ser vi Moder Georgien som tronerar upp på berget. Utsikten över staden är bedårande. Vi ser floden, vackra broar och mastodontiska kyrkor. På vägen ner fikar vi och därefter äter vi middag. Vi köper en flaska brandy som vi drycker i parken i gamla staden för att celebrera att vi äntligen är i Georgiens huvudstad…hmmm….kanske är inte så mycket att fira men varje tillfällen för att dricka god och billig brandy är välkomna På vägen hem kommer jag litet ifrån mina kamrater men stöter på en grupp människor på ett kafé som i första intrycket är i farten att fira någon eller något. En av tjejerna vinkar till mig och jag är inte precis den typen som drar sig undan utan oblygsam går jag och sätter mig mellan dem. Därefter kommer även Lasse och Leffe som jag i min tur bjuder in att sätta sig med oss. Mycket riktigt firades där invigningen av Kaféet och en 18-åringens födelsedag. Vi blir således dem första kunderna…coooooolt Behnoush, ägarinnan, som är en kvinna från Iran bjuder oss på tårta och vin. Leffe passar på och springer i väg för att köpa en present. Vi pratar, skrattar och ha kul. Mycket trevliga människor som inte hade det minsta baktanke utan dem bjöd på sig själva och det dem hade. Underbart!!! Det är det som blir minne för livet tycker jag. Senare på kvällen skulle ha följt med 2 tjejer till ett disko men det blev inget.

2012-09-17, Sighnaghi. Äter frukost på samma ställe som igår men vi är fortfarande hungriga när vi sitter på minibuss på väg till Sighnaghi, främsta vinort i Kakheti vindistrikt. Jag börjar bli litet sur på mina medresenärer då inget jag föreslår blir verklighet. Det ska ta några timmar och ikväll blir det vinprovning. Det blev en gedigen sådan som kostade 29 leri men först gick vi runt i denna italiensk inspirerade by. Går längst murarna och får en känsla att man befinner sig litet vid kinesiska muren. Tyvärr är maten och kaffe inte så god dessutom dyr. Det händer inte så mycket mer i övrigt här.

2012-09-18, Till Kazbegi via Tiblisi. Längtar härifrån. Åker tidigt tillbaka till Tiblisi och vidare till Didube busstation för att hinna med mini bussen till Kazbegi. Det ska ta 3 timmar. Spännande väg. Åker den så kallat Georgian Military Highway bland bergen. Ser branta toppar och djupa stupar. Vackert och dramatiskt. Jag kände mig litet seg när vi väl var framme. Efter mycket letande hittar ett rum på en Guest House som visade sig laga mycket god mat. Ser fram emot frukost imorgon. Mycket mer händer inte ikväll. Vi går och lägger oss men innan dess blir det sedvanliga lottning om vem som ska sova i bästa sängen. Larvigt som vanligt. I morgon blir det en vandring upp till 2 200 meter. Vi ska till en kyrka som heter Tsminda Sameba och kanske även till Ryska gränsen i byn Dariali Gorge.

2012-09-19, Tsminda Sameba och litet därtill. Efter frukosten, som var väntad god, började vi vår klättring. Först blev det kyrkan, en mycket fin och populär sådan, sedan efter förslag från Leffe fortsatte vi till Gergeti, en glaciär på 3000 meter. Vi såg egentligen den bara på nära håll, vi var aldrig på den. Sammanlagt gick vi 7 timmar som anses vara nästan ett rekord. I Central Asien 2013 skulle jag slå detta rekord med råge. Hemma åt vi en god soppa och därefter åkte vi taxi till Ryska gränsen som planerat. Det var bara en kul grej. Det fanns inte så mycket att se förutom en nästan nybyggd kyrka och en påbörjad konstruktion som ska bli en ny bro. Nu sitter jag på rummet och snart ska äta igen. I morgon blir en av dem berömda meningslösa dagar under resan. Först ska vi tillbaka till Tiblisi och sedan vidare till Batumi vid Svarta Havet

2012-09-20, till Batumi. Allting går som planerat. Resan var bekväm och väl framme hittar vi en trevlig guest house för 25 gel per person att bo på. Som hittat. Vi förlorar ingen tid, vi är sugna på att utforska denna pittoreska stad…sagt och gjort är vi ute och promenerar igen. Snart är det mörkt men staden är vackert belyst. Många vackra gamla hus.

2012-09-21, i Batumi. Vi fortsatte att utforska staden. Passade på att köpa tåg biljett för färden tillbaka till Tiblisi. Kostade 69 gel. Höjdpunkt idag är Nobel Museum och bad. Vädret är dock inte så fint, men det är i alla fall varmt och hindrar inte oss för att bada. Fortsätter mot staden och äter en dyr lunch på vägen dit. Går runt hamnen och åker Pariserhjulet. Bra utsikt därifrån. Tiden går och snart blir mörkt. Det är läget att sitta vid laser fontänen, kolla in folk som går runt där och se vatten spruta till takten av vacker musik och ljuset som skiftar därtill. Allting är förstås styrt av en dator. Rätt fascinerande ändå. Snart blir det lägg dags.

2012-09-22, Batumi, Turkiet och nattåg till Tiblisi. Vi ska åka tillbaka till Tiblisi ikväll men vi hinner under dagen med att passera gränsen till Turkiet i staden Sarpi. Rätt onödig faktiskt men det hade ju regnat hela dagen och vi ville bara göra någon kul grej. På vägen tillbaka stannar vi dock vid Gonio Apsaros som är platsen där en romersk väl bevarad fort ligger och besöker den. Vi är inte där en lång stund, det var ju fortfarande regnigt, blöt och kyligt. Vi fortsätter vår färd tillbaka till Batumi. Här som tur var fick vi behålla rummet för en liten slant och passade på att duscha. Skönt! Välbehövligt med tanke på att vi ska åka nattåg ikväll. Imorgon hoppas det blir en utflykt till David Gareja. En monaster inhuggen i berget.

2012-09-23, David Gareja och det som är kvar av Tiblisi. Kommer fram i tid. Vi känner oss ganska sega. Efter en snabb frukost letar vi efter en taxi som ska ta oss till David. Kors i taket då det verkar som att jag får min vilja fram. Äntligen hittar vi en för 130 GEL. Billigt med tanke på att det ska ta 2 timma dit och tillbaka, dessutom ska vi vara på plats ett par timmar. Platsen är mycket intressant. En monaster delvis insprängd i klippan. Går vi runt, gör vi en liten vandring mot toppen av kullen och när vi känner oss nöjda åker vi tillbaka. Efter lunchen tar vi oss in på Star Hostel och går en privat walking tour från Gamla Stan till Rustaveli. Vi går bland annan på en fantastisk shopping gata och ser Riksdagen. Vi har tiden på kvällen för att utforska en mycket gammal och livlig kvarter runt den magnifika Zsminda Sameba kyrka. Den var nu belyst och det pågick även ett bröllop. Vi hinner även gå förbi ett litet bageri och vara med i bakningsprocessen av det goda katchapouri bröd. Rummet vi ska sova i ligger i en vindsvåning med utsikt över hela gamla stan. Vackert!! Tidigare hade vi också hunnit bokat taxi till Yerevan. Det ska kosta 40 GEL per person. Det kommer att gå snabbare och bekvämmar än bussresan som skulle ha kostat nästan lika mycket. Vi passar på att växla också litet pengar och konstaterar att det inte blir lätt att handskas med den nya valuta då vi behöver lägga till många nollor.

2013-09-24, till Yerevan. Vår chaufför Dato kommer enligt avtalad tid och genast sätter han kursen mot Armeniens huvudstad. Efter att ha passerat gränsen blir vägen smal och slingrig. Dato kör jätte fort och kör om bilarna en efter en. Hisnande färd. Dato skojar med oss. Han avslöjar att folk kallar honom för Schumaker. Vi tror på honom. Resan tar 5 timmar. Vi tackar honom och går vidare med hotell letandet. Meningslöst. Efter ett par timmar hittar vi dock ett rum beläget ganska vackert och någorlunda centralt. Lämnar bagaget och går genast ut för att försöka bekanta oss med denna charmiga stad. Samtidigt som mina reskamrater är i behov att hitta en tour till Mt . Arasgat. Denna sysselsättning visade sig vara också meningslöst. De vet inte vem ska anlitas. Det kanske bli läget för att splittra oss. Jag är inte alls intresserad att följa med och sova en natt i tält på ett helt anspråkslöst berg. Nåväl hitta vi ju inget trots att vi går runt hela staden. Imorgon fortsätter letandet men har ställt som krav att vi ska hinna även med annat. Vi får se vad det blir.

2013-09-25,vi splittrar på oss. Nu är jag på väg till Envoy Hostel och passar på att besöka det mesta av staden samtidigt: moder Armenien, Cascaden osv. Får släpa mitt bagage runt hela staden denna super varma och heta dagen. Efter att ha tagit in på vandrarhemmet blir det inte mycket mer av denna dag.

2013-09-26, Essential Armenia. Första tur utanför Yerevan. Vi åker bl.a. till Sevan sjö. Besöker dessutom Sevanavank, Noratus kyrkogård och den gamla monaster av Hayravank. Äter lunch hos en familj i Lehashen, en liten och mysig by. Senare besöker vi på vägen tillbaka Geghard monaster delvis inhuggen i ett berg och Garni tempel som får mig att tänka på gamla romerska riket. Hemma lär jag känna Mika en finsk sport skribent förälskad i öl. Vi sitter på kvällen tillsammans ett par timmar på Calumet, en pub i närheten av vandrarhemmet.

2013-09-27, Enlightened Armenia. Dags för turen nr 2 som tar oss igenom massor av olika gamla kyrkor, dock med ett annorlunda avslutning. Vi besöker St. Echmiadzin, St. Hripsime och St. Gayane. Så småningom kommer vi till turens höjdpunkter, Khor Virap monaster och Mt. Ararat. Äter en superb lunch hos en mycket sympatisk och gästvänlig familj i byn…ja…Khor Virap. På vägen tillbaka besöker vi Noravank kyrkor och smakar på gott Armeniskt vin i byn Areni. Kvällen avslutas igen på Calumet, denna gång har vi med oss Maria, en jätte söt tjej från England, Lynn en amerikansk sjuksköterska med Armeniskt blod i sina ådror, Mikael från Tyskland, en kille med Pakistansk påbrå som jag träffade i Bratislava några veckor tidigare och sist men inte minst Mika förstås.

2013-09-28, på egen hand. Börjar med folkmordens museum där jag träffar mina resekamrater igen. Tillsammans går vi till en brandy provning på den mest berömda distilleri i regionen, Ararat. Där får vi gå runt och se olika avdelningar innan det är dags för smakprovet. Med oss har vi Mika och Lynn. Efteråt fortsätter jag och Mika till fotboll stadium, där Italien skulle spela om en vecka, snacka om dålig tajming medan Lasse, Leffe och Lynn går till Cascaden. Vi ska träffas igen på kvällen för att äta middag och försöka lyssna på litet live musik. Det blir inget av det tyvärr. Vi letar febrilt utan att hitta något lämpligt ställe. Avslutar på en Irländsk pub. Yerevan är utan tvekan en mysig men ingen party stad. Det blir inte lika sent som igår. Klockan var bara 2:00 när jag var i sängen. Imorgon blir det en lång dag igen. Kommer inte att kunna sova. Flyget hem går mitt i natten. Ska ge Yerevan en chans till i partysvängen. Vi får se vad det blir.

2013-09-29, promenerar runt i staden. Passar på att köpa dem sista souvenirer på en söndagsmarknad, Vernissage, där jag äter också min lunch. På vägen tillbaka till vandrarhemmet växlar jag mina sista pengar och köper godis till jobbet. Väntar nu på mina resekamrater och vi ska äta middag tillsammans men innan tar jag en välbehövlig dusch.

2013-09-30, hem. Flyget gick mitt i natten som så många gånger förut. Det är inte mycket att uppleva idag. Det gäller att göra det bästa av situationen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Takemehome säger till Ostman:
Hej 2012.
MVH
Postat 2014-01-14 16:49  Anmäl
Ostman säger:
Vilket år var du där 2012 eller -13? :)
Känner igen det med Schumacher, vår chaufför mellan Jerevan och Tbilisi körde också helt vansinnigt! Kolla min blogg så kommer du att känna igen många platser:
http://www.kaukasus2012.blogspot.se/
Postat 2013-12-16 21:51  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet