Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Måndag 31 Augusti 2009 - Darwin

Som poppande popcorn pa Fraser Island...

Hejsan igen,

Nu ar vi tillbaka i Darwin igen. Ar riktigt hett har.. uppat 33 grader skulle jag tro... sa vi har tillbringat en bra stund harinne pa ett internetkafe for att svalka oss i luftkonditioneringen. Tanken ar att vi ska aka ivag pa en liten roadtrip imorgon men bilen ar fortfarande pa lagning sa vet inte om vi kommer ivag som planerat.

Efter Hervey Bay tog vi bussen tillbaka till Brisbane dar vi traffade Tania, en annan van fran Thailand-turen 2002. Hon bor i Melbourne men tyckte vart besok var en bra anledning att lamna 'vinterkylan' (ca 15 grader) i Melbourne och besoka guldkusten. Vi hann med ett besok pa nojesfaltet Dreamworld (dar jag klappade bade kangurus och en koala) och lite promenerande runt i Brisbane innan det var dags att flyga tillbaks till Darwin igar.

For att aterga till aventyren i Hervey Bay.. pa onsdagens program stod Fraser Island! Eentligen hade det nog varit skoj med en tvadagars tur, eller till och med mer, dar men eftersom tiden var lite knapp fick det bli en endagarstur.
Tidig vackning som sagt.. 6:10 hamtade bussen upp oss och sedan vantade vi en stund i hamnen pa baten mot Fraser Island. Vi satt ute pa dack i blasten.. molnigt tyvarr.. kikade pa en svala som flog fram och tillbaka fran land till baten.. sag ut som den byggde bo under taket till batens ovre dack. Markligt stalle att bygga bo pa.. Den stackaren far ju flyga langre och langre med sina pinnar...

I land mottes vi av en guide som promenerade med oss bort till Kingfisher Resort, dar vi hade lite mer an en halvtimme pa oss att kolla i en souvenirshop. Ett gang i gruppen hann redan tappa bort sig och kom en kvart forsent.. Ombord pa lastbilsbussen som skulle ta oss runt pa Fraser island informerade guiden oss om att sakerhetsbalte var obligatoriskt. Nar vi korde ut pa de sandiga vagarna blev det valdigt tydligt varfor! Gropigt, skakigt, studsigt.. Fraser Island ar en sando sa 'vagarna' ar av sand.. Hade tydligen inte regnat pa ett bra tag sa sanden var extra torr och latt att sjunka ner i. Antar att de tunga fordonen skapar groparna i vagen for stora delar av farden hoppade vi runt som poppande popcorn.. Inget for gravida kan man tanka sig men det var faktiskt vad det fanns en ombord pa bussen.. Hon var den forsta att rusa till toaletten da vi stannade... Konstigt nog stod det inget i broschyren om turen att den inte var lamplig for aksjukekansliga.. eller folk med ryggproblem..

Jag trodde att Fraser island mest skulle besta av sanddynor men har var ratt gronskande och snarigt med hoga trad. Vi skulle halla utkik efter dingos och valar (kanske inte just i de tata snaren dock..) och ropa 'dingo' eller 'whale' sa guiden kunde stanna for ett foto. Om man motte en dingo da man var ensam skulle man ta det lugnt (de kan namligen vara farliga) och ropa 'dingo'.. da kommer namligen alla andra rusande for att fota... lol. Guiden papekade flera ggr att de ma se ut som sota valpar men att de i sjalva verket ar vilda rovdjur. Det ar forbjudet att lamna mat framme runtomkring pa Fraser Island. Istallet far man lasa in det i bilen eller i speciella burar pa rastplatserna under natten. Aven sjalva rastplatserna med bord och stolar var inhagnad sa att man kan ata ifred fran dingos. Nu var vi ju dock bara dar pa dagstur sa behovde inte oroa oss over att campa med dingos. Till min stora forvaning berattade dock guiden att det bara finns 150-200 dingos pa on. Trodde att det fanns betydligt fler!

Forsta stoppet var Lake Mackenzie, en av Fraser islands manga sotvattenssjoar med blatt vatten och strand med kritvit sand. Tydligen finns mangder av sotvatten under Fraser Island.. 30 ggr mer vatten an i Sydney Harbour... Vattnet i Lake Mackenzie har tydligen spa-egenskaper som kan anvandas som balsam och hudcreme.. Vacker sjo, aven om den (tyvarr) gra himlen inte riktigt gjorde sjon rattvis pa fotona. Var ratt kallt i vattnet, men kandes synd att misssa forsta chansen till ett dopp pa semestern sa jag bytte snabbt om mitt pa stranden, med lite assistans fran T, och hoppade i.. Skont i vattnet! Blev dock inte mer an ett snabbt dopp eftersom vi bara hade 40 min vid sjon och det serverades morning tea vid bussen.

Efter Lake Mackenzie studsade vi vidare. Imponerande att ingen blev aksjuk... atminstone ingen jag sag.. Nasta stopp var Central Station och Wanggoolba Creek dar vi gick en liten vandring i regnskogen. Sedan vankades det lunch pa Earong Beach Resort i form av en hyfsad buffe. Sedan korde bussen vidare ner pa stranden 75 mile beach. Sag nagra 'lager' med jeepar och backpackers pa 'self-drive' tur. Eller som guiden sa: 'self-drive backpackers' ar det farligaste djuret pa on.. lastar bilen for hogt, har aldrig kort 4WD forut och kor sedan for fort over sanddynorna pa stranden och hela ekipaget valter.. Hade tydligen hant nagra dodsolyckor nyligen.

Utmed stranden stod en del fiskare med sina spon ut i vattnet.. och sa landade dar flygplan.. Vi stannade vid ett och en kack, blond & solbrand kille kom ombord och informerade om att for bara 70 dollar (ca 400 kr) fick vi chansen att se Fraser Island fran ovan under en kvart.. Lite lockande. Vi velade en stund men plotsligt satt vi dar fastspanda i miniplanet och korde ut over sanden tillsammans med kapten Tiger (han hette sa..). Valdigt mjukt och fint att lyfta fran sanden.. Planet gjorde en halvcirkel ut mot havet for att upptacka delfiner och valar.. de lyste dock med sin franvaro.. sedan in over land och de tata skogarna. Har och var skymtade stora sanddynor och fler insjoar.. En liten stund senare var det dags att landa igen en bit framat pa stranden.

Vara medresenarer i bussen hade redan stannat vid Pinnacles, nagra stenformationer i olika farger.. sa vi landade strax bredvid och anslot oss med de andra. Sedan var det dags for en chans till bad igen. Denna gangen i Eli Creek. En liten a som rann inifran skogen och ut pa stranden och ner i havet.. Eftersom vadret hade spruckit upp och det nu var klarbla himmel och riktigt varmt hade det inte varit fel alls med ett dopp men tyvarr hade vi bara tjugo minuter har och halften av den tiden tillbringade vi pa promenad till och sedan i ko till toan. Fick istallet bli lite vadande i det friska vattnet. Nagra killar langre in i creeken hade gjort sig riktigt hemmastadda och satt dar i det knadjupa vattnet och drack ol...

Sista stoppet pa turen var Maheno-vraket.. ett skepp som pa 1930-talet tydligen saldes till Japan som skrot nar en cyklon blaste ivag med det och placerade det pa 75 mile beach. Rejalt rostigt.. men man ser ju fortfarande att det varit ett skepp.. undra just hur lange det kommer att ligga kvar dar..
Pa vagen tillbaka mot Earong Beach resort ropade plotsligt nagon 'DINGO!'.. Inte bara en utan tva dingos stod vid buskarna mellan stranden och skogen.. Man skulle nastan kunna tro att ngn mutat dem for de poserade snallt for bussen nar vi narmade oss. Brottades lite med varandra, lekte en stund, och stallde sig sedan precis framfor bussen. Pa vanstersidan som tur var sa jag hade riktigt bra utsikt!

Sedan studsade vi tillbaka mot hamnen och tog baten tillbaks till Hervey Bay i den vackra solnedgangen. Ratt mysig liten stad, Hervey Bay.. aven om den mest bestor av esplanaden vid stranden med en massa restauranger.. annars mest bostadshus och villor.. mycket pensionarer ocksa tydligen.. och inte sa turistigt som jag trodde.. sag inte sa manga andra turister och backpackers pa Fraser Island heller som vantat. Jag trodde att 'ALLA' akte till Fraser. Atminstone verkar det vara en highlight fran Australiensemestern for manga svenskar. Kanske missade vi lite av tjusningen med Fraser island genom att ta en endagarstur i rundtursbuss? Visst var det fint dar.. men kanns inte som det kommer bli min favorit fran Australien i stort...


Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Härligt att läsa om dina äventyr, längtar iväg. Oj, nu måste jag avbryta mina skriverier, sitter på spännande aktiviteter jag med.. BINGO!
Postat 2009-09-04 14:04  Anmäl
Jakob_t säger:
Låter ju som att du har en riktigt bra resa. Härligt för dig. Och vilka stora fiskar, jösses.

Jag kan ju beskriva den svenska sensommaren för dig då, så du känner riktig hemlängtan. 2 ord : ÖSregn och kastvindar :-) Så njut ordentligt där borta.
Postat 2009-09-04 05:31  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Rolf_52
skön bild på ett drömresemål
28 april 2011 16:26
Viggen
Riktigt cool bild
4 december 2009 20:25