Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Lördag 26 Juli 2014 - Darwin

Morgonkaffe med havsutsikt

Tiden puttrar på. Alldeles för fort känns det som. Jag försöker att komma upp i hyfsad tid på morgonen för att utnyttja timmarna innan det blir alldeles för varmt för att vara ute i solen. Lyckas visserligen bara ibland, men det är en härlig känsla att komma hemifrån redan innan klockan sju, speciellt som jag egentligen inte alls är någon morgonmänniska.
Jogga iväg utmed havet medan solen kikar fram över horisonten likt en stor apelsin och fåglarna börjar kvittrar i träden.

Halvvägs utmed strandpromenaden i Nightcliff brukar det stå en kvinna med en liten turkos husvagn utrustad med komplett espresso-maskin. På "Teardrop Coffee" kan man få både latte, cappucino och alla andra tänkbara varianter från nymalda bönor. I flera veckor har jag tänkt att jag borde stanna till där och häromdagen under en morgoncykeltur blev det äntligen av! Jag tillbringande en bra stund på min plastback bredvid husvagnen och njöt av koppen riktigt kaffe (till skillnad från neskaffet hemma) medan jag såg ut över havet och kikade på de som passerade förbi på strandpromenaden. Tänk om det ändå funnits en kaffe-husvagn med espressomaskin vid motionsslingan utmed tjärnen i Skatås eller utmed fästningspromenaden i Varberg...

På helgerna är det istället food trucken "Box Jellyfish Café" som serverar morgonkaffet till de Darwin-bor som tar en morgonpromenad utmed havet. Där är frukostutbudet lite större så i morse fick det bli en skiva russintoast till kaffet. De har dessutom med sig stora, färgglada kuddar som man kan sjunka ner i medan man äter frukost.

Två kvällar i veckan slår även en italiensk food truck, inklusive vedugn för nygräddade pizzor, upp dörrarna utmed strandpromenaden. Under träden dukar de upp långbord med röd- och vitrutiga dukar och hänger upp en griffeltavla med senaste menyn. Den onsdagskväll då vi åt där vankades det bland annat gnocchi med fyra ostar. Med tanke på den långa kön för att beställa så är ”Cucina Sotto le stelle” riktigt populärt. Pizzan fick vi dessvärre vänta på en bra stund, men under väntetiden blev vi bjudna på både choklad och rödvin av de sällskap som satt på höger och vänster sida om oss vid långbordet, så det gick inte direkt någon nöd på oss... De är trevliga, australiensare.. ;-) När det började glesna vid borden framåt tiotiden kom självaste pizzabagaren, och restaurangens ägare, ut för att småprata lite. Tydligen hade han saknat bra italiensk mat i Darwin så bestämde sig för att själv ta slag i saken och öppna eget. Jag frågade honom om han var från Italien men fick svaret att han var från Sydney...

Blir en hel del god mat och fika här i Darwin med andra ord... Jag har hittat en kvinna som säljer sina raw food tårtor & cheesecakes på flera kaféer och marknader här och målet är att komma igenom hela utbudet från ”Petra’s Raw Cakes” innan jag reser hem.. Med tanke på att de är utan både socker, ägg, mjölk och gluten så är det ju säkert rena hälsokosten.. ;-) Hittills leder ”raw chocolate banana cream pie”.. men då har vi ännu inte gett oss in på cheesecakes. Får väl räcka med en ’finkaffe’ om dagen men på måndag är det nog dags för ett besök på "Groove Café" i Nightcliff igen. Det ligger passande nog på cykelvägen (nästan, bara en liten omväg på 2.5 km) från swimmingpoolen där jag brukar simma och där har de dessutom gratis wifi. Efter lite välbehövlig smartphone-detox känns det nästan lite smålyxigt att kunna surfa på telefonen en stund under en fika. Annars kan man surfa lite i The Mall mitt i stan eller när man åker buss.. Darwin stad har tydligen prioriterat bort gratis bussresor för pensionärer (kostar numera $1) och istället investerat i gratis wifi på busstationer och vissa bussar (hittills dock bara en av de säkert tjugo stycken jag åkt med). Visserligen himla trevligt för turister med svindyr roaming och utan lokalt abonnemang, men annars känns det lite onödigt måste jag erkänna..

Hoppas allt är bra med er, om några av vännerna därhemma råkar läsa detta! :-) Har hört att sommaren i Sverige är riktigt varm i år, härligt!

Fler foton: http://www.reseguiden.se/minsida/ziesta/bilder?forum_trip_id=7648
Hela resealbumet: http://www.reseguiden.se/forum/resor/langledig-i-darwin-australien-7648
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Nyadagar, kul att du ska till Australien! Det finns mkt att göra i och runt Darwin. Bland annat flera marknader, nationalparkerna Litchfield och Kakadu (som är väl värda ett besök ). Anledningen till att jag besökt det så många ggr har dock inte så mkt att göra med själva Darwin.. ;-) Min australiensiska pojkvän bor där. :-) Viktigt att tänka på när man besöker Darwin är att det är regnperiod vissa delar av året och då kan det vara svårt att besöka nationalparkerna eftersom flera vägar är avstängda.
Postat 2014-09-03 14:10  Anmäl
Nyadagar säger:
Hej!
Skall åka i november till Australien , du verkar ha bra koll!
Är Darwin så bra, varit där 5 ggr skriver du, berätta mer varför det är så fantastiskt
Är du snäll.
Mvh Nina
Postat 2014-08-07 23:26  Anmäl
Tony säger:
Låter som ett härligt liv du har rutat in där, Tess. Kul att följa dig. :-)
Postat 2014-07-28 07:54  Anmäl
Ziesta säger till Amia:
Tack! :-) Kul med kommentar!
Postat 2014-07-28 06:45  Anmäl
Amia säger:
Kul skildring av livet 'down under'.
Postat 2014-07-28 06:24  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet