Stöd Ukraina

Myroribrallans blogg

Torsdag 15 November 2007

Parisweekend med Inger :)

Två couch surfande dalkullor i vinets förlovade land. Den ena gravid (o det är inte jag som blivit bebådad ;) ), så det blev bara ett glas vin för mig o inget alls för Inger. Baguett käkade jag nog först på flygplatsen påväg hem. Och så värst mycket ost blev det inte heller. Alldeles för lite shopping också, men tro mig, vi försökte!!! Dock knapert med fynd.

Nu lät ju det här som inledan på en trist resa, men det var det verkligen inte- tvärtom!!! Vi hade det trés bien!!!

Vi bodde hemma hos en Parisiska, i en minilägenhet med bastmatta på golvet i hela lägenheten- tom inne på toan!, strömmen gick när vi försökte laga mat och ha flera lampor på på en gång, läg låg på fjärde våningen utan hiss och vår värdinna rökte i fönstret Och sov på golvet för vår skull! Hon var verkligen en jättebra värdinna!

Jag fotade m gammal hederlig film, så det lär dröja innan jag ev lägger upp några bilder från resan... måste ta mig in i mörkrummet osv. Valde s/v / analogt enkom för att bli tvingad in i det röda skenet som jag saknat så!

Vi gick ca 16.000 steg per dag enligt Ingers stegräknande mobil. Rek är tydligen 10.000/dag. Tunnelbana åkte vi, eller ska jag säga "åkte vi vilse i"... vilket system- eller fanns det överhuvudtaget nåt system!?

Jag sa knappt ett ord på franska, trist javisst :( Ångrar mig såklart.

Vi började resan med taxi från min läg kl 4 på torsdagsmorgonen (1 nov)- så vi landade redan kl 9 i romantikens huvudstad. (eller är det venedig? :) ) Så vi hann med mycket innan hemresan sön lunch.

Vi kan säga "check" på följande:

Triumfbågen- fö det första underverket vi skådade när vi åkte ersättningsbuss o hade oss :)

Champs Elysées- en av gångerna blev d lite cool nattfotografering- hoppas det blev nåt schysst!

Louvrens innergård fotades i många olika vinklar m glaspyramiden etc

Notre Dame- där vi vilade upp oss under en mässa med underbar sång

Montmarte med Sacre Coeur- det var väl inte så jobbigt Inger!? :) Skönsången från Notre Dame var ersatt av en arg vakt som såg ut som den typiska ondskan i filmens värld

Eiffeltornets ben utforskade vi på nära håll en gång per dag minst!?, dock tog vi oss aldrig upp i toppen pga hemska köer & "begränsad sikt" pga dimma/moln

Vi utforskade även Hop on hop off bussarna- billigt transportalternativ med tvådagarsbiljett!- dessutom kan man ju lära sig ett o annat om man lyckas höra vad som brusas fram i hörlurarna..., lokala marknader med bla intressanta saker från havets djup, stor utomhusfotoutställning längs Seine som provsmak inför den årliga fotobienalen och icke att förglömma gravidas rättigheter att tex gå före i kön på H&M (!)

Fö så åkte vi hur mycket som helst på en "enkelbiljett" till vår värdinnas förvåning, det funkade hur bra som helst- spärrarna svalde biljetterna o spottade glatt ut dem igen så vi kunde passera! Det var väl det positiva m metron ;)

Sammanlagt en mycket trevlig utlandsweekend som inte kom en dag för tidigt då senast vi var iväg tillsammans var för 11 år sen!!!

Vad jag kommer sakna från Paris: den otroligt coola dicsobelysningen av Eiffeltornet om kvällen- det bara glittrade o gnistrade i ultrarapid (inga grälla färger utan bara ofärgade lampor) mellan hel timme o fem över?, den vackra nattbelysningen av stadens mäktiga byggnader, de vackra blomprydda balkongerna, många bra klädaffärer som ej finns i Sverige (en spansk, nån engelsk...? men kanske inga franska?)

Vad jag inte kommer sakna: den äckliga cigarettröken överallt o den invecklade tunnelbanan


Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Vad spännande att ni "couchsurfade"... Har du haft folk boende på din soffa också?
Postat 2009-04-01 11:12  Anmäl
Lotz säger:
Det verkar som ni hann se en hel del i Paris! Jag känner igen det där med metron! Den ställde till ordentliga problem för mig med när jag var i Paris:
http://www.reseguiden.se/minsida/lotz/blogg/3762#
Postat 2007-11-16 13:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet