Stöd Ukraina

Richyys blogg

Torsdag 25 Augusti 2016 - Panama City

Panama City

Hej!
Da har man spenderat en och en halv dag i Panama City, jag bor i old town eller Casco Viejo som det heter. Finns mycket att titta pa nar man gar omkring, pa ena sidan ar det ny restaurerade gamla spanska kolonialbyggnader och pa andra sidan ar det varsta slummhusen. Tydligen paborjade de ett stort restaureringsarbete for 15 arsedan, da var allt som trakig slumm, nu blir det lagsamt battre. Haftigt stalle. Tittar man in over vattnet sa er man Panama City business center, an rad med skyskraper som far staden att de stor och modern ut, dock blir man forundrad da man laser att det bara bor 700 000 invanare i staden.

Idag har jag besokt kanalmuseeumet. Var intressant, det finns mycket intressant historia i Panama, kanalen borjade byggas av fransmannen i borjan av 1900 talet, da bestalldes jobbet av Colomiba eftersom Panama tillhorde dem pa den tiden. Det franska projektet gick i konkurs, bl.a. eftersom ca 22 000 arbetare dock i malaria och gula febern under de forsta aren. Amerikanerna kopte rattigheterna att bygga kanalen 1903 och typ 10 ar senare var kanalen klar. Colombia ville inte lata amerikanerna bygga kanalen men i samband med detta sa blev det en standskupp i Panama som ville bli sjalvstandiga, Colombia skickade krigsfartyg men det gjorde aven Amerika som blockerade deras vag in till Panama. Amerikanernas intresse borjade redan mycket tidgare da de byggnde den garnvag genom Panama for att transportera guld under guldrursen. Men som sagt, overraskande intressant historia. For ett antal arsedan lyckades Panama bli av med det amerikanska delagandet och numera skoter de och tar hela inkomsten sjalva vilket ar en ganska duktig slant.

Traffade en schysst kille fran Mexico pa turen som jag kakade lunch med senare tog en promenad med. Han var tatuerare och var i Panama i veckan for en tatueringsmassa.

Ha de gott sa hors vi nar jag ar i Ecuador!
Hasta la vista mi amigos!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet