Stöd Ukraina

Richyys blogg

Fredag 26 Augusti 2016 - Quito

En vecka i Quito

Hej!
Forst vi ll jag bara saga att jag skrev fel address till Cornelias blogg, den ar:
http://blog.corneliaryas.com

160826 Quito och framat
Jag har nu snart spenderat min forsta period har i Quito, total 8 dagar. Anlande i fredags 160823. Pa dagarn har jag turistat runt och pa kvallar och helger har jag traffat Cornelia. En av de forsta grejerna vi gjorde var pa lordagen da vi akte upp med Teleferico, en linbana som tar en fran Quito stad upp till bergen vaster ut. En fantastisk tillflyktsort da staden ar inklamd mellan tva berg och valdigt avlang sa det kan ta valdigt ling tid att ta sig ur staden, forutom till fots med teleférico da. En haftig resa upp fran stadens 2850 moh till ca 4000. Val dar kan man fortsatta vandra pa en bergkam upp till toppen pa vulcanen pa ca 4500 moh. Vi gjorde storre denle av denna tripp, var en haftig strapats, forts den vackra utsikten over Quito och sedan over bergsmassivet. Var forvanadsvart tufft dock. Det var verkligen markpart att det var tunn luft for det tog tre steg och sedan kande man sig helt slut, stannade 2 min, kannde sig pigg och borjade ga, tre steg senare var man helt slut igen. Kroppen fick inte tillrackligt med syre och man vi ga valdigt langsamt och inte for brant. Troligtvis kommer detta blir lattare om man hade spenderat mer tid dar uppe, visa loptranade lixom medans vi knappt orakde ta oss framat.

Gjorde en gruppresa igar dar vi akte ut ut staden till Ecuadors hogsta aktiva Vulcan 5800 m. Den hade dock varit stangd et halvar foratkomst efter att den hade vaknat till liv igen och kastat ut massa aska, alltsa inget vulkanutbrott utan men lite pust och ston. Den hade lugnat ned sig igen och man borjade tillata turister till vissar, vi akte bil store delen och vandrade sista biten till ett basecamp. Var en mycket fin dag med horlig utsikt.

Quito ar en helt ok stad, den vaxer pa mig. Forst nar jag anlande sa gilla jag den inte alls men medans man borjar lara kanna den sa gillar jag den mer och mer. Ar lite sa med det mer “speciella” staderna och det tar ett tag innan man hittar och vet hur saker funkar. Det som stor mig lite dock ar att manga pratat om att det finns en stor ranrisk sa man skall tanka sig for vart man gar nard et ar morkt. Vi har annu inte riktigt hittat nagot trevligt stalle att traska runt pa som inte ar det turistiga pub och restaurangomradet Mareiscal. Istallet har vi testat lite olika restauranger och var faktiskt pa bio en kvall.

Nu pa sondag borjar resan med min bokade resegrupp, forsta anhalt ar Tena I Amazonas, skall bli spannade.

Skot om er!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet