Stöd Ukraina

Fatbats blogg

Fredag 11 Augusti 2006 - Sverige

Försenad rapport från Tyskland: dag 1

Innan jag glömmer allt som hände på vår Tysklands-odyssé så tänkte jag skriva en liten försenad dagbok här (och det verkar ju inte bli så många, långa, spännande resor än på ett tag, så får rapportera från gamla utan skämmas istället). Alltså.

Dag 1 - torsdag 8 juni
Fulla av förväntan packade fyra resenärer sina väskor för att ge sig av mot äventyret. Jag och Em åkte tåg från Uppsala, planet skulle lyfta 15.15 från Arlanda. Isabella och Dennis skulle ansluta samma flight, men började sin resa i Örnsköldsvik tidigare på morgonen, hade en lagom lång stund att hinna byta plan på Arlanda... var tanken iaf. När vi satt på stationen i Uppsala och väntade på vårt tåg ringde Isabella från Ö-vik och meddelade att de inte fått lyfta än. En radarstation hade nämligen slutat fungera, vilket gjorde att inga plan i norra halvan av Sverige fick lyfta över huvud taget. Lite stressigt för oss. Vi hade nämligen bokat en hyrbil som vi skulle hämta på flygplatsen i Frankfurt för att med den ta oss till vår första övernattning. Tyvärr har varken jag eller Em körkort, så om Isabella och Dennis missade planet skulle det bli lite kärvt för oss...

Det visade sig dock att kaos rådde även på Arlanda, och inga plan lyfte i tid. Det var smockfullt av folk överallt och väldigt lite information dök upp på skärmarna. Många sms och telefonsamtal senare dök till slut Isabella och Dennis upp, och vi lyckades alla ta oss ombord på vårt plan och landade till slut i Frankfurt.

Väl framme visade det sig att den bilmodell vi hade bokat inte fanns inne, så vi blev uppgradera till en helt ny, större modell, till samma pris. Å nej, å nej. :) Lyxigt värre faktiskt.

Vi hade dock inte riktigt kommit in i kartläsartagen innan vi kastade oss ut på vägarna, och körde omgående vilse. Efter mycket irrande runt Frankfurt kom vi till slut på rätt spår och lyckades leta oss fram till Landgasthof Stürz, låååångt från Frankfurt, mitt ute i ingenstans och åt helt fel håll för oss. Men vi blev trevligt bemötta av Frau Stürz och en god middag fick oss på gott humör igen. Av herr Stürz fick vi också livsviktig information om var vi kunde hitta lämningar av den gamla romerska muren som sträcker sig genom hela Tyskland (världsarv!!). Vi sov sen som små grisar den första natten i Tyskland och vaknade utvilade för vår första riktiga semesterdag!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Bröllopsresa till Paris
16 år sedan
På måndag - Paris!
16 år sedan
Resten av romresan
16 år sedan
Rom del 1
16 år sedan
Imorgon: ROMA!
17 år sedan