Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Fredag 12 Juli 2013 - Gettysburg

Dag 75

Hade så bråttom att ta mig ifrån New Jersey att jag glömde ta sand därifrån *gah*.

Skulle ta mig till Gettysburg igen för att se de riktiga slagfälten. På väg dit var det långa köer och fick svänga av motorvägen då det var en trafikolycka.
Verkade tyvärr vara en allvarlig sådan då helikoptern landade på vägen :/
Var två till längst med vägen, tack och lov på motsatt körbana. Var köer så långt som en halvtimme bort. Och man kommer ju en bit om man kör i 110 km/h i en halvtimme...
Flera broar över floden.
Kom till sist till slagfälten. Här är Cavalry Field.
Fanns flera monument över de olika trupperna.
Hade en Park Ranger efter mig och sen före mig när jag åkte runt. Hmm..
Närmar mig en delen av kyrkogården som ligger i Gettysburg.
Tog kort på denna hästen från andra hållet sist jag var här.
Nordstatarna hade örnen som symbol och har hängt med i USA än idag.
Denna låga slutar aldrig brinna.
Många vackra statyer.
Kan omöjligt berätta om alla olika framryckningar och vilken sida som gjorde vad så för enkelhetensskull kan den som är mer intresserad läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Gettysburg

Trots lite regn så var det vackra vyer ändå.
Det stod att parken stängde 6.00 PM så jag fick skynda mig i vanlig ordning. Ut ur bilen, ta lite foto, in igen, köra, stanna, ut...
Och så var det utsiktstorn lite överallt och jag skulle ju givetvis upp i alla såklart.
Detta var den högsta.
Parkerade bilen och såg folk där uppe och några som var på väg upp. Gick om dom, kom upp, tog några bilder, sprang ned igen och satte mig i bilen och då var de första nere till hälften. Snabb som en vessla :)

Här ser man över Death Valley.
Denna stora byggnad kunde man med klättra upp i. Är minne över Pennsylvanias egna soldater.
Tycker särskilt om hästmonumentet, så ståtliga på något vis.
Var många kvar i parken så de stängde tack och lov inte grindarna, var färdig klockan sju. Begav mig västerut för att hinna köra så mycket som möjligt innan jag checkade ut.
Men fick syn på detta övergivna hus längst vägen så det blev tvärnit :)
Vågade dock inte gå in, dels på vad som kunde gömma sig i gräset och dels att folk kunde se mig från vägen. Och man visste ju inte om det kom ut några aliens ifrån majsfälten runt omkring ;)

Det regnade och blev mörkt medan jag körde och körde. Letade boende i mobilen men täckningen försvann ibland.
Men hittade till sist ett hotell i min prisklass och ringde och frågade om det var försent att checka in klockan tio och om poolen fungerade (don't make same mistake twice).
Bokade hela fyra nätter!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan