Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Torsdag 11 Juli 2013 - New York

Dag 74

Bävade lite inför denna dagen för idag skulle jag in till Manhattan. Denna tjejen har inte ens varit i Stockholm och skulle nu in bland detta virrvarr av tunnelbanor och folk.
Tog bilen till närmaste tågstation och fick växla mynt för att stoppa in i automaten. Köpte biljett och listade ut vart jag skulle ta vägen.
Deras biljettsystem är smart, sätter en lapp hur långt man ska på sätena, går inte att tjuvåka här inte.
Så fort jag såg Newark hoppade jag av, men var för tidig, var nu på flygplatsen och inte Penn station. Gah! Var bara till att vänta på nästa och fråga om jag behövde betala igen men det behövde jag inte.
Bytte på Penn station till PATH och kom till World Trade Center. Fick gå in någonstans för att fixa gratis biljett och sen gå ett par kvarter för att gå igenom säkerhetskontrollen in till 9/11 Memorial.
Var gripande att se vattenfallen och när vattnet rann ned i ett stort djupt hål i botten. Tänkt vad många som dött precis här...
Hela stället var byggarbetsplats dock så det var inte det vackraste runt omkring.
Gick ned mot Staten Island Ferry. Var cirka en kvart att gå.
Glömde läsa vad detta var för någon byggnad. Ser lite roligt ut mitt bland höghusen.
Tog färjan gratis ut till Staten Island för att kunna få bilder på Manhattan.
Väl framme hoppade jag av och gick snabbt till kön igen och lyckades komma med bland de första igen för att få en bra plats.
Väl i land igen tog jag tunnelbanan till Times Square.
Skulle till Top of the Rock så jag gick in i en finfin galleria.
Betalade $27 och åkte 67 våningar upp!
Fin utsikt.
Träffade en svensk familj, första hittills.
Väl nere igen fick jag ställa mig på 48 th st och 5 ave för att familjen där hemma skulle kunna se mig i en webbkamera på internet :)
Fortsatte tillbaka till Times Square då alla köer har sinkat mitt schema.
Köpte en liten korv och åt på vägen.
Såg aldrig de ridande poliserna.. Tuffa hästar som klarar av denna miljön.
Vid Times Square var det massa folk!
Kul att se alla dessa taxibilar live :)
Och så ytterligare lite svensk, häftigt!
När jag tagit alla 500 bilder för dagen var det hög tid att bege sig mot bilen. Fick ta tunnelbana till 34th Penn Station för att gå upp ett kvarter och ned till New York Penn Station. Där betalade jag $11 för att ta tåget raka vägen till bilen.
Äntligen massa grönt igen :)
Hade en bit att gå till parkeringen så jag sprang då tiden hade runnit ut för en halvtimme sedan. Hade varit förargligt att få böter här när jag aldrig i mitt liv betalat böter..
Var ingen böter och tog en bild på solnedgången innan jag trött körde till mitt rum.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan