Stöd Ukraina

Flys blogg

Fredag 29 Juli 2016 - Sankt Petersburg

Dag 2

Efter frukost och lite orientering på kartan så styrde jag mig mot dagens upptäckter. Sankt Petersburg har många vackra byggnader/fasader och jag gillar denna stil istället för det moderna fyrkantiga lådorna som man bygger i Sverige idag. Såg en del nyproduktion där också och det var snyggare än mycket här. Jag höll mig till de centrala delarna under min vistelse, men även när jag åkte till och från flygplatsen så såg jag helt OK hus, och inte lika mycket gråa och trista byggnader som i t ex Warszawa.
Första stoppet blir St. Isaac katedralen. Stor byggnad och magnifik invändigt. Man kunde också gå upp i kupolen och se utsikten över staden – vilket jag givetvis gjorde. Många trappsteg blev det, men det var det värt!
Därefter gick jag bort mot Eremitaget och vinterpalatset som inte ligger så långt från Katedralen. Det var lummigt och grönt på vägen och tog en liten paus vid fontänen och pratade med lokalbefolkningen.
Jag besökte inte Eremitaget denna dag då det tar några timmar att gå igenom, men jag tittade på byggnaderna utanför och runt om samt käkade en sen lunch på en restaurang i närheten.
Efter en del ytterligare promenerande så gick jag sedan mot hotellet och köpte mig en kaffe från Starbucks med mig upp.
Efter ombyte och en drink så blev det middag ganska tidigt idag, för 20,30 startade nästa aktivitet – city pub crawl – en organiserad pubrunda, där vi besökte 5 olika pubar/barer och fick en shot på varje och hade lekar/aktiviteter vid varje stopp. Kan verkligen rekommenderas – speciellt om man åker själv, för man får träffa mycket trevliga människor som också är festglada och nyfikna. Kommer från hela världen – på min tur var det personer från Sibirien, Minsk, Canada, Irland, Österrike, Frankrike mm.
Avslutade kvällen här också på Coyote ugly. Ikväll var det mer tryck, och jag beställde bl a 1 meter jägermaister…
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
41 veckor sedan
Långa promenader
41 veckor sedan
Kvällen var bäst
41 veckor sedan
Avfärd
41 veckor sedan
Sista dagen
49 veckor sedan