Flys blogg

Torsdag 20 Juli 2023 - Bukarest
Då inte flyget gick hem förrän på kvällen och jag skulle lämna staden 16,00 så bokade jag en sen utcheckning - Fick det gratis fram till 14, men la till en timme till och det kostade ca 125 kr, vilket det var värt, för att gå i en varm stad och svettas och sedan sätta sig på ett flyg hem i 3 timmar känns ju inte riktigt fräscht, så jag var på hotellet några timmar innan avfärd, men hann också med en fika innan bussen till flygplatsen.

Trodde det skulle vara billigare i Bukarest än vad det var, men det kan ju också bero på att jag spenderade tid och pengar i de centrala delarna och det är ju alltid dyrare + att kronan är ju mycket svag nu.

Hade inga större förväntningar på staden, så den imponerade lite, men det är inte den bästa plats jag varit på, så det är tveksamt om jag återvänder, men väl värd ett besök!
Onsdag 19 Juli 2023 - Bukarest
Efter frukost bestämde jag mig för att gå och ta ett foto på triumfbågen - en mindre variant än den som finns i Paris. Det tog dock nästan en timme och gå dit och då det var lika varmt idag som igår så ångrade jag mig lite, men det är ändå bra att gå, för man får en bättre känsla av staden. Efter det blev det återigen lite svalka på hotellrummet, men sen var det ju fikatid och idag gick jag till ett ställe som vi passerade kvällen innan och hade en fin atmosfär, men tyvärr var servicen dålig (cofeteria Capsa). Efter det gick jag till Parlamentsbyggnaden och tog några foton innan rummet kallade igen.
På kvällen var jag själv ute och åt i gamla stan och tog en drink. Härlig stämning och många uteserveringar var det.
Tisdag 18 Juli 2023 - Bukarest
Efter frukosten på hotellet, vilket var bra och fin service så planerade jag för bad jag skulle göra, med sol och en temperatur på 38 grader och brännande vindar så blev det inte att man gick utan plan utan jag besökte 2 parker som inte låg alltför långt bort, men det var inget märkvärdigt, men efter att ha varit ute i 2 timmar var man helt genomsvettig och längtade till det airconditionerade hotellrummet med en temperatur på 21 grader.
Efter att ha svalkat av sig en timme så gick jag ut för en fika. Hittat 2 ställen via google-map som hade bra betyg, men de var inte imponerande...
Hade innan jag åkte iväg bokat en lokalguide till kvällen, då det är lite effektivare när man är där en kort tid, och ska se så mycket som möjligt. Vi skulle träffas kl. 6, men hon blev lite sen så vi startade vid 7 och skiljdes vid 11. Däremellan hade hon visat mig en del av staden - gamla stan - vi hade ätit på en rumänsk restaurang och varit på en takbar och en vinbar mm, så det var väl investerade pengar.
Måndag 17 Juli 2023 - Bukarest
Då var det dags att bege sig till Rumäniens huvudstad. Var först lite tveksam då det var mitt i sommaren och skulle troligen bli varmt för att gå i en storstad, och hade inte höga förväntningar på staden.
Flög med wizzair från skavsta och det var bra pris på flyget och bra flygtider. Allt flöt på. Tog en kaffe på flygplatsen innan jag tog bussen in till stan, men det var dyrt även här.
Dock var resan till staden bliggig - Går kommunal buss in till stan och den kostade ca 3 RON, vilket är ca 8 kr, och man kan, precis som i Stockholm, betala med kreditkortet i automat på bussen.
Var på hotellet ca 19,30 och hade bokat ett 5 stjärnigt hotell - vilket var härligt!
Kort runda i närheten av hotellet och en enklare middag sen var det läggdags.
Söndag 28 Maj 2023 - Doha
Resealbum: Doha 2023
Frukost som vanligt vid 10 och personalen där var verkligen trevliga och uppmärksammade mig som ensamresenär och jag fick både en teckning av dem, en specialdrink och praliner innan jag gick därifrån, så det var verkligen kul :-)
Efter packning mm så bestämde jag mig för att ta tunnelbanan in till centrum och det visade sig att det går shuttlebussar inte långt från hotellet till tunnelbanan och det kostade inget - och precis som i Dubai så är det luftkonditionering i busskurarna, vilket ju behövs när det är så varmt, men imponerande :-)
Jag tog tunnelbanan till stationen DECC, som jag gissar står för Doha economic city center...
Häftiga skyskrapor, men hade lite svårt att orientera mig, men hittade några köpcenter som jag kunde ta en fika i och gå på toaletten.

Här, liksom annars, så var jag ganska ensam på trottoarerna. Kom fram en lokalbefolkning och frågade hur jag hade det och om han kunde köra mig någonstans - var väl ovanligt att se människor gå och strosa utan någon plan :-D

Efter någon timme så åkte jag tillbaka till hotellet och tog duschen och bytte om. Bad personalen beställa taxi till tunnelbanan - och denna gång kostade det 9 riad...
Därefter blev det tunnelbana till flygplatsen och incheckning där. Var som vanligt i god tid så det blev en lång väntan innan flyget gick - 01,30

Landade på Arlanda 07,15, men hade inte sovit så bra på flyget så det blev till att sova någon timme när jag kom hem :-)

Tack för att ni läst :-)
Lördag 20 Maj 2023 - Doha
Resealbum: Doha 2023
Frukost 10 och därefter visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, eftersom jag inte planerat något utan bara sol o bad, men då jag brände mig igår så kändes det inte kul... Så jag tog det lugnt på hotellet fram till 2 och sen bestämde jag mig för att gå och titta på Fairmont hotellet, fast tanken var att inte göra det med tanke på de bilder jag fick igår. Det var nästan en timmes promenad dit, och då staden inte direkt är uppbyggd för gångtrafikanter, dels p g a värmen och dels p g a drivmedel ju är billigt, så var det en del omvägar man fick gå och man träffade inte någon annan människa när man var och promenerade mitt på dagen...

Känner ändå att det var värt det för det var en häftig byggnad att få se nära. Tog också en fika där i närheten innan promenad tillbaka.

På kvällen var det som vanligt 3 rätters middag på hotellet.
Därefter gick jag ner mot marinan igen, för ett stenkast därifrån låg en konstgjord strand och lite bostadshus mm, inte mycket folk här heller, men trevligt att se.

När jag kom tillbaks till hotellet så pratade jag med Hossam igen, då jag ju skulle åka hem dagen efter, men behövde inte åka från hotellet förrän tidigast kl. 20,00
Han erbjöd sen utcheckning till kl 15,00 kostnadsfritt och sen undrade jag om jag kunde ta en dusch och byta om i deras gym på kvällen, då man ju vill vara fräsch när man ska sitta på ett flyg i 6 tim - och det gick bra :-)
Fredag 19 Maj 2023 - Doha
Resealbum: Doha 2023
Upp vid 9 och därefter frukost vid 10. Efter det så gick jag och bytte om och la mig vid poolområdet - för det skulle ju vara sol o badsemester... Det var molnigt och ganska tjocka moln, så jag smörjde inte in mig. Ibland skingrades molnen, men då jag är känslig, så fällde jag upp parasollen. Efter ett bad i poolen och drygt 2 timmar senare kände jag mig klar.
Det visade sig sen när jag kom upp på rummet att jag ändå bränt mig... Så de andra dagarna smörjde jag in mig...
De hade ett café på hotellet, men då de tog 90 kr för en kopp "Americano" så kollade jag på google map och hittade ett alternativ ganska nära, så jag gick dit och tog en fika. Här tog de bar 60 kr för en kopp (vilket visade sig vara priset som var normalt) Dock var det gott - annars kan "Americano" vara ganska blaskigt. Tog några kakor till, så fikan gick på 175 kr... Är generellt dyrt i Doha...
Efter det letade jag mig ner till Marinan som låg i närheten och gick en kort runda runt halva - var inte så mycket folk någonstans...

Efter det upp på hotelet och svidade om sen var det dags för middag på hotellet (hade inkluderat detta i bokningen) och det var alltid 3 rätters :-)

Efter middagen gick jag åter ner till marinan och tog andra halvan. Lite längre från mitt hotell låg Farimont hotellet, en häftig byggnad, men man fick ingen bra bild på den från området där jag bodde då det var andra hus som stod i vägen, så när jag kom tillbaks till hotellet frågade jag om det fanns någon skywiew högst upp i hotellet. Det fanns det inte, men en mycket snäll receptionist (Hossam) kollade upp och tog mig med till 38:e våningen och öppnade ett hotellrum som stod tomt och vi gick ut på balkongen och jag fick ta bilder av hotellet - och han tog några på mig :-)
- Mycket bra service!
Dags att lägga sig.
Torsdag 18 Maj 2023 - Stockholm
Resealbum: Doha 2023
Då var det dags! Är ju ingen sol och badmänniska, men bokade denna resa i april när allt var grått och kallt. Tittade på resor till medelhavet, men då det var långhelg (klämdag) så var det ganska dyrt och de resor jag hittade så var det dåliga flygtider. Efter att ha surfat runt en del så bestämde jag mig för Doha, då det var bra restider. La ner massor av timmar att jämföra hotell, men kom till slut fram till detta jag bokade nu, bl a för de hade balkong.

Hade svårt att sova på natten innan, och sista kvällen ändrade jag också så att jag gick upp en timme tidigare för att inte känna någon stress, vilket visade sig inte behövdes, men det vet man ju inte i förväg...

Så - Klockan ringde 02,57 och nattbuss till centralen och tog flygbussen till Arlanda 05,30
Checkade in 06,30, sen var det säkerhetskontroll och passkontroll mm och flyget gick 09,25.
Drygt 6 timmars flygtid. Flög med Qatar och de har bra service och planet var inte fullt så det kändes helt uthärdligt.
Landade vid 4 lokal tid (+ 1 timme) och passkontrollen gick smidigt.
Hade bestämt mig för att ta tunnelbanan till den närmaste stationen till där jag skulle bo. Lite svårt att hitta stationen - ligger i anslutning till flygplatsen, men skyltarna till tunnelbanan var nedsläckta, men jag hittade och det gick smidigt att åka och köpa biljett - Är mycket billigt att åka, och fräscht, togs i bruk 2019.
När jag kom till min station hoppade jag av, och tanken var att jag skulle gå till hotellet (ca 20 min enl google map) men det var mörkt då och utanför stationen stod människor och erbjöd taxi. Jag frågade vad det kostade, och han frågade vad jag ville betala. Jag sa 20 riad (ca 60 kr) och han accepterade direkt - det var då jag förstod att det var för högt, men det är ju ändå billigt - vad resan kostade tillbaka, finns i mitt sista blogginlägg ;-)

Påhotellet checkade jag in och gick upp till mitt stora rum (65 kvm) med balkong. Efter ombyte så åt jag middag på hotellet. Otroligt härligt gick aldrig under 30 grader på kvällar / nätter och när det blåste var vinden varm och skön...
Gick och la mig tidigt...
Torsdag 6 Augusti 2020 - Norrköping
Resealbum: Svemester 2020
Efter att ha promenerat i Västervik på morgonen och besökt Kyrkan så åt jag en mycket god frukost på hotellet.
Därefter bar det vidare till Linköping. Här skulle jag åkt kustpilen, men tåget var inställt så det fick bli ersättningsbuss, men det gick lika bra.
Linköping tyckte jag var fint - avslappnat, men man kände ändå att det var en lite större stad - och universitetsstad.
Efter någon timme här så tog jag östgötapendeln till Norrköping och gjorde mina sista timmar här på resan innan jag klev på x2000 till Stockholm.
Norrköping är ju än större än Linköping och det kändes + att det var en fin stad, men hann inte med så mycket som jag hade velat, då jag var en aning trött så efter att tittat på den största turistattraktionen här så blev det en pizza innan avfärd.
Onsdag 5 Augusti 2020 - Västervik
Resealbum: Svemester 2020
Efter att ha checkat ut i Kalmar tog jag buss upp till Oskarshamn och gjorde ett kortare stopp för lunch och utforskade denna stad. Var fint vid hamnen, men staden var lite mindre än jag förväntat mig. Efter någon timma här hoppade jag på bussen igen och åkte till Västervik.
Detta var en riktig pärla, dock var här inte heller så mycket turister, så det var lugnt överallt.
Måste rekommendera Bageriet / Caféet som ligger på stora torg! På kvällen intogs middag på en restaurang vid hamnen.