Stöd Ukraina

Mbilds blogg

Lördag 24 Januari 2009 - Ha Long

24 Jan - Tillbaka till Vietnam

Vilken effektiv dag... Dagen borjade med att jag puttrade tva timmar uppstroms pa mekongfloden mot grottan Tham Ting, pa vagen dit stannade vi i en liten by for att kolla deras riswiskeytillverkning... otroligt primitiv men fungerande, smakade lite som bensin kan man saga. Jag knallade lite langre in i den lilla byn och fick se en kille forsoka starta sin lilla traktormotor med handvev vilket var lite problematiskt tydligen... jag filmade 2st forsok innan jag sjalv var tvungen att prova lyckan... hur svart kan det va :-) jag fick saklart igang den och humoret var i topp. Vidare pa Mekongfloden till grottan som fylls med Ca 3000 Buddhastatyer. En timme tillbaka medstroms sa var jag tillbaka i Ulang prabang och min beraknade ekonomi i den lokala valutan kip verkade bli lite knapp innan flygresan till Hanoi/Vietnam. Jag fick i mig lite mat, en flaska vatten och fick pruta ordentligt med tuctuc:en till flyplatsen. Helt barskrapad flog jag sedan till Hanoi och nar jag pratar med fransmannen bredvid mig sager kaptenen att det ar 12 grader varmt ute precis innan landning kl 18... Brrr tankte jag och hoppades jag horde fel. Inte alls, skitkallt och tydligen bara upp till 18 grader pa dagen. Da bestamde jag mig for att vara riktigt effektiv ut till Halong bay och Sockertoppsbergen for att sedan kunna ta mig snabbt ner till varmen igen. En taxichaffis lyckades stanna en buss till mig efter att jag landat och fatt stampel i passet. 3 timmar och 180 km senare ar jag framme i Halong bay och hittar ett hotell for 15 USD klockan 23:00... Ruskigt kallt sa jag har dubbla tacken i sangen. Men det kandes valdigt bra att vara framme redan samma kvall. Jag han aven med att boka in en 4 timmars battur i den vackra sockertopps skargarden morgon efter for 30 USD.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresan
14 år sedan
Sista heldagen innan hemresan
14 år sedan
Perhentian islands
14 år sedan
Noll koll
14 år sedan
Drar till Malaysia en vecka
14 år sedan