Färska erfarenheter av Transsibiriska järnvägen

Av Mcenroe
17 apr. 2016 11:07
Visningar: 2934
Nyligen hemkommen från en tur på Trans-Sibiriska järnvägen. En fantastisk resa som jag har velat göra länge. Jag hade alldeles för lite tid - som vanligt - men bättre det än att inte åka alls. Svårt att beskriva känslan av att passera alla ställen jag bara läst om och känt till som namn på kartan. Av allt intressant på resan var nog det bästa människorna jag träffade. Konduktörer, servitriser, kiosktanter och folk på gatan i allmänhet var uteslutande vänliga, nyfikna och genuint trevliga. Jag kommer att åka till Ryssland snart igen.

Eftersom jag själv hade svårt att finna bra info innan avfärd tänkte jag kort dela med mig en del av de praktikaliteter som jag själv undrade över innan avfärd. Här är de:

Först en ordningsfråga: Jag åkte Moskva-Vladivostok, d.v.s. Trans-Sibiriska järnvägen. Det är en sträcka på 9259 km som går över sju tidszoner och tar drygt sex dygn. Man kan även åka Moskva-Beijing via Ulan-Bator - det som kallas den Trans-Mongolska järnvägen. Ytterligare två linjer finns: dels den Trans-Manchuriska järnvägen som liksom den Trans-Mongolska järnvägen går Moskva-Beijing, men som istället för att vika av söderut i Ulan-Ude fortsätter till Chita för att vika av söderut och via Zabaialsk och Haerbin gå till Beijing. Slutligen finns det möjlighet att åka Moskva-Sovietskaya Gavan vid Stilla Havskusten på det som förkortas BAM - Baikal Amur Magistral. Den sistnämnda invigdes först i början av 1990-talet och tar vägen norr om Bajkalsjön till Stilla Havet.

Eftersom vi åkte Moskva-Vladivostok åkte vi ett ryskt tåg. Övriga sträckor trafikeras av ryska, kinesiska och mongolska tåg. Vad jag förstår finns en rad olika alternativ vad gäller kupéer, hytter, bekvämligheter och därav naturligtvis olika upplevelser och priser beroende på vad man väljer. Därför kan jämförelser bli lite som att prata äpplen o päron.

Med det sagt - vi åkte tåget Rossiya och valde tvåbäddshytt - ett mycket bekvämt sätt att resa. För detta betalade vi c:a 1000 EUR per person. Vi bokade för övrigt resan med Bosse på BAS International - rekommenderas varmt. Varje vagn har två vagnsvärdar som gör allt för att din resa skall bli så trevlig och bekväm som möjlig. Det dammsugas och fejas varje dag. Man kan beställa kaffe och småsaker av vagnsvärden. Det finns obegränsad tillgång till varmvatten som kan användas till te, soppa etc (vi hade även med oss frystorkad mat). Varje vagn har två toaletter men ingen dusch. Toaletterna efterhölls minutiöst och hölls rena och alltid med diverse papper och tvål påfyllt. Hytten kändes mycket modern med elurtag och gott om utrymme för baggage och prylar.

Restaurangvagnen var ett kitschigt ställe med ambitiös meny. Alla alternativ fanns inte alltid att tillgå, men olika soppor, kycklingfilé, lax och sallader fanns alltid. Vi åt omelett, pirog och kaffe till frukost och sedan ofta någon soppa under dagen. Detta kompletterade vi med frystorkade rätter (av märket TURmat). När tåget gör uppehåll finns kiosker och privatpersoner som säljer läsk, öl, vatten, piroger, torkad fisk, chips, godis etc . Inga problem att hålla sig mätt således. Vid vissa stationer går det även att ta ut pengar i bankomat.

Att resa i drygt sex dygn utan möjlighet att duscha kräver en hygienstrategi - en enkel strategi men ändå:-). Vi hade med oss våtservetter av olika slag + ett ombyte kläder per dygn. Detta fungerade utmärkt och vi kände oss förvånansvärt fräscha ända i mål.

För den som behöver kontakt med omvärlden under resan så finns Edge, 3G och 4G -uppkoppling tillgängligt under stora delar av sträckan.

Jag har säkert förbigått en gäng detaljer. Om du är intresserad av ytterligare information hjälper jag gärna till om jag kan. Ställ frågan här eller skicka ett meddelande.

Hälsar,

C.
8 juli 2018 18:09
Hej, jag ser att det är några år sen som du skrev detta men chansar ändå på att fråga och se om jag får svar :)

Jag är intreserad av priserna för mat på tåget, du skrev att ni åt frukost (omelett, pirog och kaffe ) och någon soppa under dagen, la du även på minnet vad övriga varmrätter hade för prislapp exempelvis kycklingfeén? Vad tod de som stod på perongerna för pris för exempelvis en dricka? Tänker att det kan vara en fingervisning på hur stor matbudget man behöver. Hoppas du ser detta och minns för jag är jätte sugen på att göra denna resa om ett par år :)