Bra, bättre, Budapest

Sannarosell
Medlem sedan 2012, besökt 35 länder

Foto: sannarosell, medlem sedan 2012
Bubblande bad, de allra bästa bakelserna och brokiga barer. Alla goda ting är tre – och dessutom på bokstaven B – i Budapest. Reseguidens medlem Sanna, alias "Sannarosell", guidar till den nya weekendfavoriten.
Publicerad 27 april 2012

Under en sensommarvecka upplevde mina två vänner och jag den ungerska huvudstaden med dess söta bakelser, salta bad och starka paprikagrytor. Mitt första besök i staden gav mersmak och sådde en längtan att åka tillbaka igen. Att resa är livet och livet i sig är ju en resa. Mitt största intresse är att uppleva nya länder, städer och kulturer för att prova på allt vad de har att erbjuda. Den här gången fick vi tre chansen att lära känna Budapest under en späckad och upplevelserik vecka i augusti. Flygresan var enkel och smidig med direktlinje från Arlanda. Dessutom hade vi turen att få hyra en lägenhet mitt i centrala Budapest, vilket gjorde att vi slapp bekymra oss om långa avstånd. Däremot är stadens höjdpunkter och sevärdheter inte utspridda över en stor yta, utan snarare samlade på gångavstånd ifrån varandra. Några få gånger tog vi tunnelbanan för en liten slant, vilket var ett smidigt och bra färdmedel.

Vackra byggnader

Vädret visade sig vara svårt att spå, så när himlen plötsligt öppnade sig och vattnet strilade ner över stadens gator och torg, passade vi på att se oss omkring inuti alla dessa vackra byggnader och kyrkor. I St. Stefanbasilikan fick vi en glimt av den forne kungens mumifierade hand. Den lilla stumpen, inlindad i något liknande toalettpapper, var lite av en besvikelse men kyrkans väldiga takmålningar och pampiga dekorationer vägde upp helheten. Sedan bytte vi raskt byggnad och då även religion, till Stora Synagogan och judendomen. Med sina 3000 sittplatser var den imponerade stor och gav mig nackspärr av mitt storögda tittande upp i det konstfulla taket.

Saluhallen

Vacker arkitektur gör en hungrig, inte sant? I saluhallen, där allt ätbart från frukt till kött säljs, fick vi näsorna att börja rinna över en paprikapepprad gulasch. Det doftade timjan och rosmarin från de små matstånden, där puttrande långkok fick besökarnas magar att kurra. Kryddstarkt och värmande, sedan var vi redo för den Ungerska Stadsoperan, som ligger på den berömda paradgatan Andrássy út, i de centrala delarna av staden.

Margaretaön

Då solen tittade fram bakom molnen, passade vi på att besöka den gröna Margaretaön. Det är en nästan 3 km lång ö, mitt i Donau som delar staden i de två delarna Buda och Pest. Där rullade vi tvåhjuligt fram och tillbaka, över broar, under tunnlar och mellan ankdammar. Med rosor på kinden och solsken i blick, susade vi fram med floden på vardera sidan om den smala ön. Från Saluhallen hade vi köpt med oss het ungersk korv och smakrik ost att stoppa i våra baguetter. Picknick i det fria och värmande sol på kinderna var en av resans absoluta höjdpunkter! Kvällstid roade vi oss på barer i charmigt slitna hus kring de judiska kvarteren. Med en stjärnbeströdd augustihimmel som tak sörplade vi husets paraplydrinkar och lyssnade på udda, ungersk musik som skrålade ur en gammal stereo. Nattkylan höll sig på bekvämt avstånd efter en, två, tre färggranna cocktailglas.

Ungerns historia

Följande dag fick vi se våldet i vitögat och lära oss om Ungern historia från andra världskriget. Besöket på Förintelsemuseet, som ligger vägg i vägg med Stora Synagogan, var skrämmande men intressant. Det lämnade en brännande känsla i magen med plats för eftertanke över historiens lopp.

Gerbaud

Desto sötare minnen har jag från det anrika konditoriet Gerbaud. I över 150 år har det serverats sockriga konstverk och rykande hett kaffe till oräkneliga konstnärer, författare och politiker. Vid kaffeborden med lejontassar och under kristallkronorna har de diskuterat om stort och smått, löst världsproblem och njutit av godbitar signerade Gerbaud. Vid samma bord och under samma kronor fortsatte vi i deras fotspår, med varsin chokladdröm på fat framför oss. Länge och väl njöt vi av bakelsen och såg sakta stadslivet segla förbi utanför fönstret. En oas i storstan och ett gyllene tillfälle att vila stadströtta fötter.

Termalbad

Szécsénybadet, ett av Budapests mest kända termalbad, besökte vi i lätt duggregn en tidig morgon. Vi sjönk vi ner i den varma, puttrande grytan utomhus och lät dimman bädda in oss i ett moln av sockervadd. I skydd av diset kunde vi nästan ljudlöst och osynligt simma från bassäng till bassäng, från den ena varma källan till den andra. I plurret spelade de gamla gubbarna schack medan damerna flöt runt som livbojar i den strömmande vattenslingan. Inuti det vackra, gamla badhuset i jugendstil fanns också olika bastus och kallbad som vi förstås provade. Det var rivande kallt så att det nästan ilade i skelettet, men knoppen blev i alla fall klar som korvspad efter det doppet.

Restaurang M

Renskrubbade och väldoftande gav vi oss på jakt efter ett mysigt ställe att tysta den kurrande magen på. Att gå lite vilse visade sig snart vara det bästa draget. Speciellt när man gör det i mörka kvarter där gatuskyltar har hamnat på sniskan och råttorna kalasar på sopbergen på trottoarerna. I slutet på denna svartlagda, namnlösa gata hittade vi ljuset i mörkret – eller snarare en dörr som det verkade lysa hemtrevligt innanför. Levande ljus och varma leenden mötte oss när vi gick uppför den knarrande trappan. Restaurang M visade sig vara en dold pärla i de ruffiga kvarteren. Vi tittade ömsom upp på väggarnas blyertskonst och ömsom ner i den lovande menyn. Den kvällen blev vi härligt mätta på ankbröst och kalvmedaljonger, rosiga av rödvinet och lyckliga över att ha gått vilse och på sätt och vis hittat ”hem”.

Så tar du dig hit

Det är lätt att ta sig till Budapest med något av de flera bolag som har direktlinjer och flygtiden är bara drygt 2 timmar. Från Stockholm kan du flyga med exempelvis Norwegian, Wizz Air och Ryanair. Från Göteborg kan du välja Wizz Air eller Ryanair och från Malmö kan du flyga direkt med Wizz Air. På plats i Budapest kan du välja att ta dig in till centrum med taxi, minibuss eller tåg. Det senare är det absolut billigaste, i skrivande stund kostar en tågbiljett till Nyugati-stationen cirka 12 kronor. Taxi är också ett bra alternativ, speciellt på obekväma tider. Bolaget Fötaxi har ett samarbete med flygplatsen och det finns taxibås för bokning på plats.

5 snabba tips i Budapest

1. Konditoriet Gerbaud

Deras ljuvliga chokladkakor smälter i munnen och får ögonen att tåras av lycka. Ligger på Vaci gatan, strategiskt läge om ni behöver något blodsockerförhöjande mitt i shoppingturen. Ha överseende med alla andra turister som söker sig hit, konditoriets arkitetkur är det väl värt.

2. Termalbadet Szécsény

Bubblade pooler, heta källor och ångande bastu. Ligger på Állatkerti körut 11 vid stadsparken nära Hjältarnas torg. För en vuxen person (inklusive låsbart skåp) kostar det kring 4000 forinter.

3. Förintelsemuseet

Det här får hjärtat att stundtals stanna och hjärnan att inte vilja förstå den grymhet som har präglat Ungerns historia. Ligger på Pava Utca 39, har stängt måndagar. Glöm inte att titta noga på det konstfulla pilträdet på museets bakgård: på varje blad finns namn på omkomna judiska ungrare.

4. Restaurang M

Nyupptäckt (i alla fall för tre vilsna själar i alldeles för mörka gränder) och nyskapande. Konstfullt och smakrikt fick den restaurangen både magen och sinnena nöjda. Ni hittar den på Kertesz u. 48. För att vara på den säkra sidan rekommenderas bordsbokning eftersom stället är väldigt litet.

5. Hyr cykel

Hyra cyklar och ta med picknick på Margaretaön. För en billig penning får man en härlig heldag utomhus och en chans att se Budapest i grön skrud. Passa på att cykla till St. Mikaels kyrka för att få en dos historia. Spårvagn nr 6 tar dig över till ön.