Elisaws blogg

Onsdag 25 Augusti 2010 - Göteborg
Hej!

Här kommer den sista redogörelsen för sista två städerna på resan och tro det eller ej bilderna!
Sedan sist har vi lämnat Wien för Prag. I Prag möttes vi av ett härligt vamt väder och en stad full av turister. Vi lämnade väskorna på vårt hostel, fräschade upp oss och begavos ut i vimlet för att utnyttja eftermiddagen och kvällen. Vi gick runt i gamla stan och gick på ett museum. Sedan mötte vi upp David som hade kommit dit tidigare en vi för att käka middag ihop och sedan ta en öl högt över stan på en utkiksplatts. Där satt vi sedan och snackade och tittade ut över stan. Det är då man vet att livet är bra.
Dagen därpå gick emil och jag upp till "the castel town" som låg uppe på en kulle, där gick vi på ännu ett museum om stan och slottets historia och åt brunch på slottsmuren och tittade på ekorrarna. Sedan begav vi oss neråt stan igen för att gå på Franz Kafka museet och därefter tog vi en välfötjänt paus i en park med varsin bulle och våra böcker. Sedan gick vi hem och åt innan vi mötte min vän Jan från Australien som tog med oss ut för att dricka billig öl och drink i mitt fall. Kvällen blev lyckad och vi gick ut och dansade till min stora glädje första gången på resan...
Dagen efter sov vi lite för länge och fick ta ett senare tåg til Berlin vilket egentligen inte gjorde något alls för vi tog en välförtjänt slappdag efter att ha gått varje dag i en månad.
Dagen därpå däremot gick vi upp tidigt och bestämde oss för att gå på en "free tour" runt Berlin. Den guidade turen tog oss runt till alla de ställen man bör se i Berlin såsom minnesmonumentet de gjort för alla judar som dött, muren och Checkpoint Charlie m m. Det var jätte intressant och guiden var väldigt ducktig och berättade allt. så vi beslöt oss för att åka med samma guide dagen efter ut till konsentrationslägret för att få en guidd tur där med. Vilket även det var lyckat och intressant. Dock rörande. Konstit att människan kan vara så grymm och ohuman. Inte det muntraste slutet på en bra resa men det var väldigt givande.
Samma kväll (igår) tog vi nattåget upp mot Lund. Natten blev inte lika lugn som vi trott eftersom tåget tog färgan över till sverige och vädret var inte allt för kul och vågorna var väldigt höga och det gungade rejält men efter en sväng upp på däck beslöt vi oss för att sova oss igenom det och gick tillbaka och la oss och när vi vaknade va vi i tryggt förvar på fast och gungfri mark igen. Sedan blev det tåg hem till Gbg där pappa plockade upp oss på terminalen sedan var resan slut...

Sammanfattnings vis så hr vi sätt massor av kyrkor, gamla städer och museum men vi har, eller jag har i allafall haft det kul och det har varit roligt att se det. Vi har överlevt utan allt för mycket oenigheter och vädret har varit super rätt igenom,kankse en aning för varmt till ochmed på sina ställen men jag dks inte klaga. Jag älskar sol.
Nu är det bara att komma ner på jorden och ladda upp inför skolan igen och ännu en höst. Hoppas ni alla har haft en bra sommar och semester!
Tack för att ni läst ännu än resa så får vi se när jag beger mig ut på nya äventyr igen.

Kramar ELisa
Torsdag 19 Augusti 2010 - Wien
Hej.
Nu har vi varit i Wien i tre dagar och det finns mycket att se. Vi har bland annat varit på världens äldsta zoo, som till och med hade pandor vilket är ovanligt utanför Kina. Vi har även besökt spanska ridskolan dock uppskattade jag det nog mer än vad Emil gjorde, men fint var det.
De två första kvällarna har vi ätit med David och vi besökte bla en park som hade stånd med mat från olika länder vilket var helt underbart gott. Sedan begav vi oss till ett jättefint café som bla Mozart och Freud besökt. Där prövade vi den berömda apfelstrudeln som var helt ok men inget speciellt.
I dag har vi varit inne i domkyrkan och gatt ner i gravkamrarna som finns under eller catacombes som dom heter. Det var något läskigt med de mörka gångarna och skeletten och kistorna som kantade väggarna.väggarna. På vissa ställen såg man till och med hur de hade legat i sina kistor...

Imorgon bär det av mot Praug där vi gör förhoppningsvis far sova hos min vän Jan som jag träffade i Ausatralien. Sedan är planen Berlin och sedan hem.

Ta hand om er kramar Elisa.
Tisdag 17 Augusti 2010 - Wien
Hej igen!
Nu har jag änterligen fatt tag pa ett internett som fungerar bra. Vi befinner oss nu i Wien, en mycket fin stad. Men för att ta det i kronologisk ordning sa börjar jag fran Nice

Vi anlande i Nice pa eftermidagen efter att ha tagit taget fran Paris, dar spenderade vi sedan dagen med att och sol för att avsluta den med att äta en pizza med utsikt över medelhavet.
Dagen efter fortsatte vi med taget till Venedig dar vi hade planerat att sova en natt för att sedan ha en halv dag för att strosa. I stället blev det bara den kvällen för att det skulle kosta oss jättemycket att ta os ut till vart hostel som lag pa en ö utanför själva huvudön. Dock räckte det bra med bara en kväll eftersom det inte är sa stort. Venedig är verkligen sa som man tanker sig med smala gränder med kanaler istället för vägar, massor av broar och sma affärer. En stad värt ett besök men da ska bör man ha en bra budget för det va väldigt dyrt.
Efter var kväll i Venedig tog vi natttag till Rom vilket gick smärtfritt men utvilad kan jag inte pasta att man är efter en sadan natt.
Väl i Rom letade vi upp varat hostel och lämnade väskorna och begav oss till Colosseum och ruinerna där brevid. Colosseum var ju dock inte lika storslaget som jag föreställt mig men dfet va ända en upplevelse att ha varit där. Vi besökte även alla andra sevärdheter man ska och sa klart Vatikanen och sixtinska kapellet och st Peters squear. Det levde verkligen upp till förväntningarna. Malningarna var helt otroliga (alla bilder kommer dock i efterhand för det tar sadan tid. men jag lovar att ni ska fa se!)
Efter vara dagar i Rom fortsatte vi till Ancona som liggert ungefär mitt emot Rom pa andra sidan landet. Där ifran tog vi en farga över till Kroatien , Zadar. Där vi tillbringade 2.5 s´köna dagar i solen vid det adriatiska havet. Planen var att vi en utav dagarn a skulle aka pa utflyckt till en ö med en saltvattens sjö pa men vi lyckades fa fel biljetter och hamnade pa en helt annan ö men som var väldigt fin ända. Det var mylcket färre turister där och man kunde fran den större ön aka bat ut till en lioten o med en man som rodde över med jämna mellan rum...
Dagen efter begav vi oss med buss till Zadar där vi bara tillbringade en kväll och sedan tog ett natttag vidare till Belgrade, som egentligen inte alls var med i planen. Det märktes verkligen att man kommit till en öststat för det var hjelt annorlunda och det var dess utom "härliga"36 grader sa de var väl inte jätte kul.
Väl där träffade vi Emils vän JEffry och hans flickvän Helene som ocksa skulle ut pa en tur i europa. Sa vi slog hihop oss och gjorde stan tillsammans. efter 1.5 dagar där tog vi oss idare till Budapest dit även dom följde med.
Buudapest var jättefint och inte fullt lika vamt men ända upp mot 33-34grader mitt pa dagen sa turisttempot var inte jättehögt. Vi besökte terror musseet, intressant. (var ett museum om historien i budapest)hitler och starlin om jag inte mins fel. vi gick även pa ett romerskt badhus el inspirerat snarare. skönt att svalka sig i värmen och jag kostade även pa mig en massage vilket va underbarte efter att ha buritrygsäcke sa pass mycket.
Därefter begav emil, David och jag oss till bratislava, även det en mysig stad men liten. sa vi nöjde oss med en kväll och en morgon där sedan begav vi oss Wien dock har vi splittAat pa oss eftersom David maste vara hemma innan oss.Men vi har ätit middag ihop i kväll ända coch ska försöka göra det imorgon med.
Sa just nu befinner vi oss alla tre i Wien och Emil och jag ska stanna där i 2 dagar till.

Hoppas att ni alla har det bra där hemma sa hörs vi
KrAamar Elisa
Tisdag 3 Augusti 2010 - Nice
Bonjuor!

Nu har vi tillbringat tre dagar i Paris och haller pa med var enda i Nice.

Paris va harligt, precis som det ska. Forsta kvallen tog vi det bara lugnt och at ute till tober av live musik pa akta franskt satt. Dagen efter stog Eifel tornet och Versaile pa listan. Det absolut finaste solttet jag satt. Kan rekomenderas! Dag tva blev det gratisdag eftersom vi va Europeer och under 26 samt studenter. GRatis e gott som sagt sa Vi power turistade och besokte Lovren, Notredame, ett museum till utan att behova betala natt alls.
Igar besokte vi Montmart, mysigt men inte sa pitoreskt som jag hade trott...
Efter gardagens heldag hoppade vi pa natttaget till NIce dar vi nu befinner oss. Jatte mysig stad med en fin strand, trevligt att se nagot annat an storstad faktiskt.

Au revior och pa aterseende (bilder ar pa vag)
Torsdag 29 Juli 2010 - Haag
Hej allihopa!
Nu ar jag ute pa vift igen for er som inte viste. Den har ganen haller jag mig till Europa och blir borta i "endast" fyra veckor. Det ar Emil och jag till att borja med men var van David sluter upp i Paris.

For att borja fran borjan sa startade vi resan (26) med en buss fran Gbg ner till Kopenhamn dar vi spenderade en mysig dag i solen. Sedan hoppade vi pa ett natttag till Amsterdam vilket inte va jattekul da vi hade sittplatser och det tog 14h.
Val i Amsterdam strosade vi runt och sag allt man ska men gick inte in overallt da de va langa koer. Jag passade aven pa att traffa en kompis som va i Australien samtidigt som jag. Efter vara tva dagar dar blev vi uppplockade av Emils kompis och akte till Den Haag.

Idag, i Haag har vi strosat runt och upplevt allt vi ska aven har. Maste saga att Holland ar ett fint land med mycket boskap och angar och vatten sa klart.

Imorgon (30)ska vi bege oss till Paris dar vi ska mota David. Planen ar att vi ska vara i Paris i tre dagar...

Hoppas ni har det bra dar hemma sa kommer det en halsning fran Paris om nagra dagar!