Elisaws blogg

Torsdag 4 December 2014 - Sosúa
Hejsan allihopa!
Har varit dålligt med uppdateringar senaste veckorna, men nu r jag tillbaka... Veckorna som gått har varit bra, gillar fortfarande staden och har haft en mycket trevlig rumskompis, samt övriga trevliga i skolan. Tråkigt nog är alla från tysktalande länder så min tyska är snart lika bra som spanskan.
Skolan går alldeles utmärkt igen efter några veckors dipp då grammatiken kändes som rena grekiskan. Men nu är jag tillbaka på banan igen och har fattat det sista, nu ska det bara pratas, pratas, nötas och nötas dom sista veckorna.

I övrigt har veckorna innehållit diverse strand besök, utflykter till bland annat en sjö som är nersänkt i marken och hade en linbana över så att man hänger i och åker ut över sjön för att sedan släppa och hoppa ner i sjön. Vilket självklart skulle prövas, jättekul men högt (ca 8m). Där efter åkte vi vidare till "Playa Grande" ned andra or en stor strand som för dagen bjöd på höga men snälla vågor, så vi lekte som barn och sov gott hela vägen hem.

Jag har även varit ute på en ridtur på landsbygden, härligt att vara tillbaka på hästryggen men även att vara ute i naturen, såklart inte bara jag utan allihop från skolan vilket bar riktigt roligt eftersom gänget var tight.

En annan helg åkte vi till Punta Rusia och Cayo Arena- på svenska betyder det sandbank. Efter att ha åkt i ungefär två timmar hoppar i på en båt för at åka ut till en naturlig sandbank för att bada och snorkla. En härligdag, dock var inte revet jättefint och vattnet var en aning grumligt men det var kul ändå och vattnet var som vanligt varmt och skönt. Ju längre dagen led blev vädret dock mer tveksamt och lagom tills vi skulle ta båten tillbaka hällde det ner. Trots detta tog vi en sväng förbi en mangroveskog och simmade lite där med, bada i regnväder har fått en helt ny betydelse: det var som att simma i ett badkar- jättevarmt. Väl tillbaka i minibussen stötte vi på ytterligare problem då floden totalt översvämmat vägen och dragit med sig ett träd. Detta innebar två timmars vänta på att vattnet skulle sjunka och att man på Dominikanskt ostrukturerat vis skulle få bort trädet (helt enkelt ingen plan alls). Men vad är livet utan lite äventyr!

Senaste äventyret var denna helgen då vi på eget initiativ åkte till Puerto Plata för åka linbanan upp till toppen på Monte Cristi för att titta på utsikten och strosa runt i parken som fanns på toppen. Därefter bestämde vi tjejer oss för att stanna kvar och strosa runt lite, äta lunch och njuta av de fina vädret och faktiskt, för första gången sedan jag kommit hit - av en mysig stadsdel. Lugn, ren och med många färgglada gamla hus. Därefter åkte vi tillbaka till Sosúa och tog ett eftermiddagsdopp och tittade på solnedgången. För att runda av dagen åkte vi till Cabarete och gick ut och dansade...

Denna veckan har det i princip regnat hela tiden så har inte gjort så mycket, enbart börjat ta danslektioner i Salsa. Som jag har saknat det, här dansar man inte det så mycket nämligen. Planen är att jag ska ha lektion två veckor i veckan tills jag åker hem. Vilket är väldigt snart!

Men nu ska jag inte trötta ut er mer och ska se till att uppdatera er igen om mina sista veckor, dock kan jag inte lägga upp bilder då Resedagboken är fruktansvärt seg det får bli på facebook när jag kommer hem. Därför har jag också flyttat dagboken till Reseguiden. Men har inte lyckats få det att funka än...

Men ha det så bra där hemma och njut av December så ses vi snart
Kram
Söndag 9 November 2014 - Sosúa
Hej allihopa!
Nu var det ett tag sedan sist, mycket har hunnit hända... Jag börjar från början med min sista vecka i Santo Domingo, jag hade goa lägenhetskompisar, vi umgicks på kvällarna, gick ut och åt, åkte och åt brunch och dansade.
Jag hann även med att besöka min lärares hårsalong och bli snygg i håret på köpet fick jag se en annan del av staden och en riktigt Dominikansk upplevelse.

På lördagen den 25 oktober tog jag bussen upp till Sosúa och andra halvan av mitt äventyr. Sosúa är mindre och ligger uppe vid öns norra kust, mer turistiskt och precis vid havet. Vilket resulterar mycket bad (äntligen)! Resan upp tog ungefär 5 timmar och väl framme tog jag en taxi till hotellet.
Första dagen umgicks jag med min gamla rumskompis Karolina från Santo och vi gick och badade, visade mig runt samt tog en drink vid havet. På söndag förmiddag låg jag vid poolen på hotellet och sa hejdå till Karolina som skulle åka tillbaka till Santo igen. Sedan var det äntligen dags att åk till flygplatsen och möta TG, som vi längtat.

Följande veckor blev det mycket mys, bad och strand. På torsdagen hyrde vi bil så att vi skulle kunna åka på road trip till Samána över helgen.
Samána är en halvö som ligger i nordöst, har jättefin natur och hel underbara stränder. Vi bodde på ett jättemysigt litet hotell precis vid stranden, första eftermiddagen badade vi bara där eftersom resan dit tog lite längre tid än planerat eftersom vi råkade köra lite fel eftersom vägskyltarna i detta land är antingen små, obefintliga eller konstigt placerade. Men tillslut kom vi fram till paradiset. På lördagen åkte vi till ett "cascadas de Limón" ett vattenfall, för att komma dit kunde man antingen gå eller rida. Vilket vi efter tio minuter till häst var väldigt glada för eftersom det var minst sagt brant. Sista biten bestod av trappor vilket var nog med motion i värmen. väl framme tog vi ett svalkande dopp under vattenfallet innan.
Väl tillbaka vid bilen bestämde vi oss för att köra vidare mot Samána stad för att hitta något att äta. Jätte mysig by/ ort precis vid havet med massa färgglada hus och god typisk dominikansk lunch. Därefter var målet Playa Rincón, men eftersom skyltningen är som den är (beror självklart inte på mig- kartläsaren) så hamnade vi först vid Las Galeras, en annan strand innan vi hittade rätt.
En mycket bra dag som sedan avslutades med förlovningsmiddag vid havet.
Söndagen tog vi det bara lugnt och njöt på stranden vars namn verkligen passade "playa bonita" den fina stranden. Sedan var det dags för lunch och packa ihop oss och åka hemåt igen.
Veckan som var bjöd dock på regn och svalare väder men självklart hann vi med bad, grillning med skolan vid havet samt utflykt till grottor i Cabarete där man kunde bada.
Sen var det slut på det roliga och vi bida fick packa ihop oss för att åka hem och i mitt fall för att flytta till min lägenhet i skolan. Jättemysig lägenhet som jag för stunden bor själv i så det är dubbelt ensamt för stunden, men i övrigt trivs jag jättebra med nya skolan, klassen, folket och staden själv.
Torsdag 16 Oktober 2014 - Santo Domingo
Hola Suecia!
Nu går dagarna fort och jag har snart bara en vecka kvar i Santo Domingo innan det är dags att flytta vidare norr ut till Sosúa och stränderna.
Well, sedan jag skrev sist har det väl inte hänt super mycket, har varit ute och ätit, varit på museum spenderat en helg till i Punta cana med åtta andra från skolan. Vi åkte i fredags efter skolan i en bil vi hyrde. Vi hade även hyrt en lägenhet som var sjukt fin när vi väl kom fram. Väl där tog vi det bara lugnt, hängde på balkongen, lyssnade på musik och gick ut båda kvällarna. På lördagen åkte vi på utflykt till "reserva ecologica ojos indigenas" och en flod som var jätteklar, djup och alldeles lagom sval att bada i. På söndagen tog vi det bara lugnt och hängde vid polen innan vi trötta men nöjda åkte tillbaka tillbaka till storstan.

Denna vecka har jag inte gjort så mycket, bara tagit det lugnt och kollat på spanska filmer för att se hur mycket jag egentligen fattar, det tar sig kan ja ju konstatera! :) Idag har min lägenhetskompis Karolina, en annan tjej från skolan och hennes pojkvän varit och badat i en pool som inte många vet att de är gratis. Så eftermiddagen och kvällen har spenderats i och vid en pool på ett tak, utan avgaser, oljud. Bara sol, en skön bris, skön musik, mat och en drink. Självklart var vi duktiga studenter och gjorde vår läxa.

Planen för reste av veckan är väl att ta det lugnt, hänga mer vid poolen och dansa. Har inte varit mycket på den fronten på ett tag, måste ju ändras på!

Det var allt för idag, hoppas det är bra med er där hemma. Jag saknar er faktiskt en aning
Söndag 5 Oktober 2014 - Santo Domingo
Hejsan!
Här är det varmt, väldigt varmt. Eftersom jag har bott själv hela veckan har jag passat på att leva ungkarlsliv, alltså sova när jag vill, äta när jag vill och lyssna på hur hög musik jag vill. Väldigt skönt faktiskt. Nu är Celine tillbaka och en ny tjej som heter Caroline kom i fredags.
I veckan har gänget från skolan varit ute och ätit samt gått på bio. Mindre bra film, amerikanska men dubbad till spanska så det var bra träning. Den samt möten med lokala som pratar i 140 får mig att inse att jag har lång väg kvar innan jag är på samma nivå i spanskan som engelskan, men skam den som ger sig.
Well veckans höjdpunkt var gårdagens festival. Den ägde rum på Centro olimpico, tio minuter med bil från oss. Det var en blandning av nationella stjärnor samt internationella, musikstilar som marengue, bachata, reggeaton samt Bruno Mars. Jättemycket folk och alla sjöng och dansade, att det var utomhus gjorde det hela ännu bättre eftersom det var en varm natt (såklart).

Glömde nästan att nämna att vi promenerade runt i Zona colonial samt var på museum med skolan, choklad samt teknologiska museet, intressant men halv svårt att häng med.

Planerna för kommande vecka är ännu inte gjorda men till helgen ska i alla fall hela gänget åka till Punta Cana over helgen, vi får hyra/låna en lägenhet där så vi ska bada, festa och njuta hela helgen.

Det var alles för idag, ha det så bra så hörs vi! Abrazos
Torsdag 2 Oktober 2014 - Santo Domingo
Hej alla där hemma!
Här är det bra, som vanligt, det rullar på, spanskan, vänner, livet.
Förra veckan var bra, pluggade, umgicks med klasskamraterna och framförallt träffade jag Rachael efter sex år.

Skolan går fortfarande bra, min lärarinna är jättebra och jag lär mig massor. Det är verkligen roligt att lära sig ett nytt språk, ny kultur och lära känna nya människor. Veckans aktiviteter inkluderade Dans x2 då vi hade en ledig dag i onsdags då det var en nationell helgdag, detta innebar att vi såklart passade på att gå ut och dansa i tisdags vilket innebar att vi (Celine och jag sov mer eller mindre hela dagen samt pluggade).
Fredagen var det restaurang besök med flamenco show som en av skolans lärare medverkade i.
Lördag morgon vid halv sju promenerade jag till busshållplatsen, köpte en biljett och hoppade på bussen mot Punta Cana där jag skulle träffa Rachael som jag bodde ihop med i Australien men inte träffat på sex år nästan exakt. Bussresan gick fint, kom fram till Bavaro där hotellet ligger och hoppade av. Dock fans det ingen buss vidare så efter lite chansande och övervägande bestämde jag mig för att vara lite vågad och ta en motorcykel- taxi vilket gick fint. Väl framme på resortet ( som var sjukt fint, inte alls vad jag väntat mig) blev jag mött av Rachael och hennes fästman Mike. Hon var sig lik förutom den fina gravidmagen och Mike var jättetrevligt. I och med att hon var gravid torg vi det lugnt hela helgen, promenerade på stranden, åt god mat, drack alkoholfria drinkar och badade i poolen.
Planen var att dom skulle åka hem söndag vid två men i och med en mindre matförgiftning lördag kväll bestämde dom sig för att stanna en dag till. Detta innebar att även jag stannade lite längre än planerat och åkte hem först vid halv fyra.
Allt som allt var veckan mycket bra och jätterolig, bäst av allt är att det är spikat när TG kommer, den 26 och stannar i två veckor! Ända tråkiga var att Celine flyttade till Sosúa så att jag för stunden är ensam här, men det är ganska skönt för stunden. Men på lördag kommer hon tillbaka och vi alla ska på festival, massa olika artister men det berättar jag mer om på söndag.
Ha det nu så bra allihop så hörs vi snart
Kramar Elisa
Torsdag 25 September 2014 - Santo Domingo
Hej hej, lite försenad veckouppdatering, men allt är bra här. Förra veckan var ganska aktiv med en Bbq på skolan tisdag kväll med grillning och dans som vanligt, onsdagen ett besök till Farao de Colon, museum om Christoffer Columbus och hans upptäckt av Dominikanska republiken samt andra öar och Sydamerika. Lärde mig att Dominikanska Republiken var den tredje ö han hittade år 1492, samt att landets namn betyder "landet med de välsignade folket".
På fredagen begav sig ett litet gäng iväg på en utflykt över helgen till den sydvästra spetsen av ön, till byn Perdenales. för att ta oss dit tog vi en guagua, mindre bekvämt eftersom man klämmer in så mycket folk som möjligt i dom. Resan skulle ta fyra timmar blev mer sju. Kanske inte så bekvämt men kul att se mer av landet, många små byar som försörjer sig på jordbruk och en betydligt lägre levnadsstandard än inne i stan. Naturen förändrades också, från att vara platt till att bli bergig och sedan övergå till en subtropisk skog och fina oexploaterade stränder som bara lokalbefolkningen badade vid. Tråkigt nog är Perdenales ett ställe där många som håller på med illegal handel av olika slag över den Haitiska gränsen stannar vid vilket innebar att man bör ha känselspröten ute när det gällde vilka man skulle undvika att ha för mycket kontakt med. I övrigt var det en mysig liten by.
Första kvällen åt vi middag ute på en liten restaurang och min troligtvis färska fisk med matbanan och kokossås var het underbar, sedan gjorde vi som övriga dominikaner, köper rom, is och blanddricka i en liten kiosk och sätter sig i parken och dricker och lyssnar på bachata och salsa som selas högt ur kioskerna. Sedan gick vi ut och dansade.
Lördag morgon åkte vi in i nationalparken Jaragua och till ett ställe där vi kunde ta en båt ut till "Bahia de las aguílas" där vi till bringade dagen. Helt underbar strand utan försäljare, exploatering eller skräp. På kvällen blev det mat på vandrarhemmet och sedan köpte vi återigen dricka men den här gången gick v till deras lilla strandpromenad och satt vid havet istället.
Söndagen var resdag igen, planen var att vi skulle stannat efter vägen och badat men vädret var inte det bästa så vi åkte raka vägen hem istället och det var nog ingen ledsen för egentligen för vi var en aning trötta. Men som vanligt kunde v inte hålla oss ifrån dansen så vi gick ut på kvällen i alla fall, efter mat och lite siesta.

Kommande event är att åka till Punta cana på lördag, där ska jag möta upp en gammal vän från som jag bodde med i Australien, och hennes pojkvän, ska bli trevligt med en kväll och dag på ett hotell som omväxling.
mindre roligt är att min lägenhetskompis åker till Sosúa på söndag vilket innebär att jag blir ensam kvar och tydligen kommer ingen flytta in fören om två veckor. Men får umgås med folket i skolan istället och lägenheterna under är inte tomma så det är en tröst i alla fall. Som tur är kommer hon tillbaka helgen efter och stannar eventuellt en månad till sen men det är fortfarande inte bestämt. Jag håller tummarna för att hon inte trivs och kommer ner igen. Får annars se det som mycket tid till studier.

Hoppas ni har det bra hemma och jag saknar er allihop fast jag har det samtidigt väldigt bra här
Stor kram från St. Domingo
Måndag 15 September 2014 - Santo Domingo
Hola y buenas tarde/ noche i Sverige!
Nu har ytterligare en veka gått och jag är inne på min tredje.
I veckan som varit har jag stiftat nya bekantskaper, några stannar ett tag till andra har eller ska resa hem under veckan. Jag fick bland annat klasskamrater, vilket jag inte hade först då jag lyxigt nog fick privatlektioner. Det var en Ryss, tre jamaicaner och jag, alla män från 30 och uppåt skulle jag tro men vi hade det trevligt och stort utbyte av varandra. Olika bakgrunder om man säger så...

Fick även en ny lägenhetskamrat, Celine från Belgium, trevlig tjej som är lika gammal som jag. Vi begav oss ut på äventyr i helgen eftersom vi blev väldigt sugna på att bada och se något annat än lägenheten och kvarteret vi bor i. Så vi tog i Lördags bussen som kallas "Guagua" in till stan för att sedan byta till en annan buss som skulle gå till stranden- Juan Dolio som ligger ca 1.5h utanför stan. Det hela flöt på förvånansvärt bra med tanke på att man här inte har några busshållplatser, olika linjer eller någon annan struktur. Så vi gjorde som lokalbefolkningen gör, vinkar och ropar frågan vart dom kör. Sedan hoppar man på lite halvt i farten sådär och knör sig in. När man ska av gäller det också att veta vart man ska för man säger bara till chauffören att stanna, betalar peso till killen i dörren och hoppar av (peso är ungefär 3 kr tror jag, överkomligt!)

Man ska ju ta seden dit man kommer så det är ju bara att go with the flow och göra som alla andra; försöka korsa gatan utan att bli överkörd (är stannar man inte och väjningsplikt finns inte), prata och skratta högt, ta det lugnt samt dansa så fort tillfälle ges.

Veckan har även innefattat eftermiddagslektioner som har fokus på konversation, bra men min lärare pratar sjukt fort så hela första lektionen såg jag ut som ett frågetecken, men det tar sig. Dorka som hon heter tog även med mig till en annan del av stan, dit majoriteten av befolkningen går för att handla kläde. Detta var en stor kontrast mod det vi, Anne, Celine och jag sett när vi var på ett shoppingcenter som var väldigt europeiskt och troligtvis för övre medelklass. Återigen ett tydligt tecken på klyftorna som finns.
Som sagt vi Besökte Angora mall en eftermiddag och det var skönt att känna sig lite hemma för en gångs skull, kikade även förbi Ikea eftersom godisråttan ville haft lösgodis. Men icke, det hade dom inte så jag fick besviket gå därifrån.

I övrigt har jag mest tagit det lugnt, varit ute och dansat fredag och söndag bara och varit en god elev och studerat.

Veckans lärdom och tankeställare hur viktigt det är med utbildning, men även vikten av att ha ett öppet sinne och att faktiskt resa och se mer av världen. Exempel på detta är en av jamaicanernas kommentar angående folk som hjälper en att parkera eller erbjuder en att få sina skor polerade. Han tyckte att det var stötande och menade att det var viktigt med utbildning och att det är lågt att jobba med sådant. När jag menade att dom sannolikt valt ett annat sätt att försörja sig på och studerat om dom haft möjlighet till det förstog han inte alls. Inte heller förstog han sig på att man inte ska slänga toapappret i toaletten. För mig är inget av det konstigt, bara ledsamt att folk inte har mat för dagen eller pengar att få de att gå runt.
Men alla är vi ju olika så det är ju bara att acceptera.
Hoppas ni har det bra där hemma rots valresultatet som inte direkt gynnar mångfald och olikhet.

Bilder kommer, och veckans och helgens planer blir eventuellt en längre utflykt till helgen till "Bahia de las aguilas" som ligger på öns sydvästra spets nära gränsen mot Haiti.

Kram //ELisa
Måndag 8 September 2014 - Santo Domingo
Hej igen, nu har det gått en vecka sedan jag kom hit. En vecka som har varit lite fram och tillbaka, ena stunden lite skeptisk och undrat vad jag gett mig in på andra och känt mig super nöjd. Nu är jag enbart supernöjd. Spanskan börjar lossna och jag lär mig massor varje dag.

Så vad har jag gjort; mina dagar förra veckan innehöll skola (bara jag i min grupp så blev som privat lektion) vilket jag tyckte var jätteskönt. Efter det bar det av till lunch stället som ligger ett kvarter bort, mycket god dominikansk inhemsk mat som också är ofattbart billig (ca 26kr). Därefter hem och göra läxan och sedan en två timmars danslektion, marengue som är notation dansen, bachata (som jag trodde var nationa dansen. vilket det inte var, tydligen var det bara dom lägre skikten som dansade det och spred det ut i världen som typiskt "dominikanskt" i och med att dom lämnade landet för att flytta till till exempel USA) och salsa så klart.

I fredags begav vi oss, Anne, Daniél, dom nya jamaicanska studenterna, skolans tur ansvarige- Luiz och jag mig ut på en utflykt till en liten nationalpark och besökte "los tres ojos" dom tre ögonen. Viket är en tre stycken underjordiska sjöar, som använts av indianerna. Det var fint men en grotta är en grotta och en sjö en sjö.

På lördagen åkte samma gäng iväg på en utflykt österut längs sydkusten till en ö som heter Isla Saona. Dagen började redan halv sju då vi åkte hemifrån, på den tre timmar långa bussresan plockade vi upp andra turister från hotell längs vägen i badorterna Juan Dolio, Boca chica och Guyacanes. I och med detta så har jag nu sett hur de ser ut i fler orter och utanför storstan, fint men stora kontraster på rikedom och fattigdom vilket var väntat men alltid tråkigt att se.
När vi kom fram till "Bayahibe" hoppade vi på en båt och åkte ut mot ön, på vägen stannade vi och badade från båten, dock var det tillräckligt grunt för att man skulle kunna stå (och dansa lite) samt snorkla. Sedan fortsatte vi till Saona där vi fick lunch och kunde bada och bara njuta. Dagen avslutades med att åka katamaran. En härlig dag på havet helt enkelt, lufttemperatur runt 30-35 och havet så varmt att det inte svalkade.

Söndagen var lugn fram till kvällen när vi ( samma gäng som innan) begav oss in till Zona Colonial, den gamla delen av staden för att dansa kvällen till ära. Hur mysigt som helst och jättekul, precis så som man tänker att det ska vara i Karibien.

Veckan som kommer innefattar än så länge skola med lite längre dagar eftersom det kommit lite nya studenter samt lite små utflykter till Zona igen och kanske ett museum.

Hoppas ni har det bra hemma
Kram
Måndag 1 September 2014 - Santo Domingo
Dag 1
måndag 1 september 2014 Ciudad Trujillo, Dominikanska republiken
Hej!
Här kommer den första uppdateringen från ett varmt och fuktigt Dominikanska.
Landade i Santo Domingo igår vid midnatt efter 26 timmar på resande fot istället för dom 17 som var planerade. Anledningen till detta var att planet till Amsterdam blev inställt p.g.a tekniskt fel, en dålig start kan man säga. Men fick snabbt en ny biljett och kom iväg vid nio istället för halv sju. Bytet a rutt resulterade dock i att jag landade med ett flyg och min väska med ett annat. Men även detta löstes smidigt och jag kan nu roa mig med att borsta tänderna och byta om hur mycket jag vill.

Mitt rum och hela lägenheten är fräsch, det finns tre rum, allrum, kök och balkong. dock är det bara jag och en tjej till som bor här, en fransyska (som också började skolan idag) så det är lugnt och stilla.

Idag (1/9) har jag haft min första lektion i både spanska och dans. Var lite ringrostig på båda men det tog sig och känner mig inte helt hopplös är det kommer till språket. Min lärare heter Julisa och verkar bra, vi kör mycket konversation blandat med övningar så ska allt hinna bli riktigt bra innan jag kommer hem!
Skolan är liten och vi var faktiskt bara sju studenter där idag, både för och nackdelar med detta kan jag tycka. Nackdel är om om åker och det inte kommer några nya och fördelen att man är små grupper och kan lära sig mer. Dom övriga studenterna verkar vara trevliga och en tjej fån japan dansar också så jag ska flörta in mig så hon tar med mig ut på bra dansställen och kanske få tips om en bra dansskola/ lärare. Skolan ligger cirka två minuter från där jag bor vilket är skönt. Har inte riktigt fått kläm på omgivningen än men imorgon ska vi nya få en lite guidning i närområdet.

Planen för veckan är halvt obefintlig än så länge, imorgon tisdag ser ut som idag, med skola och dans på kvällen, medan min lägenhetskompis och jag ska bege in till stan på onsdag och orientera oss lite. Till helgen fanns det utflykter att göra så ska kika på de och se vilken jag ska åka på...

Så på det hela taget är första intrycket bra och bara lite vilsen men det blir väl bättre när jag kommer in i allt och vänjer mig vid tidsskillnaden (som är -6h här).

Hoppas allt är bra med er där hemma!
Kramar Elisa
Onsdag 25 Augusti 2010 - Göteborg
Hej!

Här kommer den sista redogörelsen för sista två städerna på resan och tro det eller ej bilderna!
Sedan sist har vi lämnat Wien för Prag. I Prag möttes vi av ett härligt vamt väder och en stad full av turister. Vi lämnade väskorna på vårt hostel, fräschade upp oss och begavos ut i vimlet för att utnyttja eftermiddagen och kvällen. Vi gick runt i gamla stan och gick på ett museum. Sedan mötte vi upp David som hade kommit dit tidigare en vi för att käka middag ihop och sedan ta en öl högt över stan på en utkiksplatts. Där satt vi sedan och snackade och tittade ut över stan. Det är då man vet att livet är bra.
Dagen därpå gick emil och jag upp till "the castel town" som låg uppe på en kulle, där gick vi på ännu ett museum om stan och slottets historia och åt brunch på slottsmuren och tittade på ekorrarna. Sedan begav vi oss neråt stan igen för att gå på Franz Kafka museet och därefter tog vi en välfötjänt paus i en park med varsin bulle och våra böcker. Sedan gick vi hem och åt innan vi mötte min vän Jan från Australien som tog med oss ut för att dricka billig öl och drink i mitt fall. Kvällen blev lyckad och vi gick ut och dansade till min stora glädje första gången på resan...
Dagen efter sov vi lite för länge och fick ta ett senare tåg til Berlin vilket egentligen inte gjorde något alls för vi tog en välförtjänt slappdag efter att ha gått varje dag i en månad.
Dagen därpå däremot gick vi upp tidigt och bestämde oss för att gå på en "free tour" runt Berlin. Den guidade turen tog oss runt till alla de ställen man bör se i Berlin såsom minnesmonumentet de gjort för alla judar som dött, muren och Checkpoint Charlie m m. Det var jätte intressant och guiden var väldigt ducktig och berättade allt. så vi beslöt oss för att åka med samma guide dagen efter ut till konsentrationslägret för att få en guidd tur där med. Vilket även det var lyckat och intressant. Dock rörande. Konstit att människan kan vara så grymm och ohuman. Inte det muntraste slutet på en bra resa men det var väldigt givande.
Samma kväll (igår) tog vi nattåget upp mot Lund. Natten blev inte lika lugn som vi trott eftersom tåget tog färgan över till sverige och vädret var inte allt för kul och vågorna var väldigt höga och det gungade rejält men efter en sväng upp på däck beslöt vi oss för att sova oss igenom det och gick tillbaka och la oss och när vi vaknade va vi i tryggt förvar på fast och gungfri mark igen. Sedan blev det tåg hem till Gbg där pappa plockade upp oss på terminalen sedan var resan slut...

Sammanfattnings vis så hr vi sätt massor av kyrkor, gamla städer och museum men vi har, eller jag har i allafall haft det kul och det har varit roligt att se det. Vi har överlevt utan allt för mycket oenigheter och vädret har varit super rätt igenom,kankse en aning för varmt till ochmed på sina ställen men jag dks inte klaga. Jag älskar sol.
Nu är det bara att komma ner på jorden och ladda upp inför skolan igen och ännu en höst. Hoppas ni alla har haft en bra sommar och semester!
Tack för att ni läst ännu än resa så får vi se när jag beger mig ut på nya äventyr igen.