Zadar vs Vis/Hvar

7 feb. 2011 19:36
Visningar: 2678
Hej!
Vi har lite funderingar angående Zadar. Har tidigare varit på Hvar, Corcula och Vis. Vilket var öar vi tyckte mycket om! Särskilt Vis. Hur är detta jämfört med Zadar? Rekommenderas att bo i Zadar eller på någon av öarna utanför?

Hälsningar
Anna
Av Zoca
15 feb. 2011 18:50
Hej Anna !
Trevligt att ni funderar kring Zadar:-)Om ni tänkte semestra i Zadar då blir det lite mer fart än på ön Vis :-)Det är klart att man kan bo i Zadar och göra fina endagsutflykter till tex Kornati öarna ,Dugi otok eller Krka nationalparken och på kvällarna njuta i mysiga Zadar so m under Juli och augusti månad har mycket att erbjuda på gatorna av gamla stan som ligger på halvön..skriv vilken tip av semester vill ni ha (har ni barn osv) om ni undrar om detaljerna det är bara fråga ..Fina ställen runt Zadar finns också tex Ön Pag ,Zaton familje paradis (bra med familjer med små barn )..Biograd na moru fint ställe med fin bad och livlig strand promenad på kvällarna..du kan googla platse eller se på youtube ..trevlig kväll..Zoca
15 feb. 2011 19:33
Hej!

Tack så mycket för ditt svar! Vi funderar på att vara borta i ca 10 dagar och bo på kanske 2-3 olika ställen. Det är jag och min sambo som ska åka, vi har ej barn. Vi tycker om platser som känns genuina och ej alltför exploaterade. Kanske kan vi bo på någon av öarna utanför Zadar? Har läst lite om dugi otuk och ön pasman. Är det något du kan rekommendera? Är det lätt att ta sig mellan öarna? Nationalparken krka ser fin ut. Hur åker vi dit? Passar det som en dagsutflykt från Zadar?

Hälsningar
Anna
Av Zoca
17 feb. 2011 02:16
Hej Anna!
nu vet jag vilken typ av semester ni vill ha:-)..ser att ni läste en hel del om öarna utanför Zadar och jag kan rek.Dugi otok och platsen Bozava..dit tar man sig färja från Zadar (några omg.om dagen)..Från Bozava(där ni kan bo)kan ni ta er till fina stranden Saharun (sand starnd med härligt bad)dit åker man med liten turisttåg som går från hotellet i Bozava varje halv time..själv var jag där på endagsutflykt och det var härligt..Nära Bozava är natur park Telascica värt att se och bada i sjön med salt vatten..Krka är perfekt val till endagsutflykt och den är inte alls lång borta från Zadar (1-1.30time) med buss ..det finns organiserade turer (fråga på turist b. som ligger vid huvud ingången (porten)till gamla stan rakt från bron)..Hur beskriver man Krka jag skulle säga som lejon kungens land.-)Vackert ,härligt plats på jorden med fantastiskt bad ..lilla staden Skradin är också värt att se...vad ni än väljer ni kommer inte bli besvikna,med rätt inställning allt brukar gå bra..Själv åker jag till min Zadar i augusti ( 3 veckor):-)..önskar er en fin semester..
hälsningar Zoca