Vilken av Greklands alla öar ska vi välja?

Av Enanna
23 feb. 2010 23:04
Visningar: 11237
Jag och min pojkvän planerar en resa till Grekland till sommaren men är lite osäkra vart vi ska åka. Vi vill bo på ett ställe med fin natur, bra havsbad, ganska bra priser, god mat (båda är matfantaster och därför valde vi Grekland), nära till en stad/samhälle och med ett lagom lugnt men existerande nattliv.
Vi vill åka till någon av öarna och har hört rykten om Kreta. Jag har luffat i Thailand flera gånger och är rädd för att Kreta ska kännas för turistaktigt för min smak.

Vad tycker ni?
Jag behöver råd och hoppas bli lite klokare på alla öar med er hjälp

Tack på förhand :)
/ Anna
Av Elgona
24 feb. 2010 09:11
Vill ni komma till en lugn o trivsam plats,ska ni välja kalymnos,eller pserimos,inte långt från kos,så de är dit ni flyger,sen båt
Det finns inga bra priser i grekland,de är dyrt att turista där..
men de finns naturliogtvis många öar att välja mellen..
lycka till
24 feb. 2010 19:30
Måste hålla med Elgona om att det är lite dyrt i Grekland.
När under sommaren planerar ni att resa? Charter? Norwegian har billiga flighter under sommarmånaderna till en hel del öar.
www.norwegian.se
De flyger också till Aten där du kan ta en båt från Pireus hamn ut till öarna.

Kreta är en fantastisk ö. Jag har bil-luffat runt den två år i rad och upptäckt en hel del smultronställen. Tyvärr finns en hel del turiststråk som man i så fall får undvika. Hyra bil tycker jag är ett måste där och absolut boka boende på egen hand.
Kika in på min sida och titta på mina resealbum.
Jag återkommer gärna med länkar till bra ställen/öar/boende.
Av Homeros
24 feb. 2010 20:17
Men då måste jag tillägga att det är iallafall billigare än hemma...Folk tror visst att det ska vara så himla billigt överallt så fort man lämnar Sveriges gränser..Konstigt..Men visst, inte är det billigt men du behöver då aldrig betala 58kr för en stor stark..Mellan 25-30kr för en öl..Du äter en helt okej middag på en taverna för runt 100-120kr..

En middag på stranden under dagen går loss på runt 50-60kr..Hamnar du på någon av de mindre öarna så är det inte fullt så "dyrt"..Ända stället här hemma du äter billigare på är Ikeas köttbullemeny..

Prova som redan sagts, Kalymnos eller åk söderut från Kos till Symi eller Chalki.. Norr om har du Leros som jag hört ska vara underbart men även Chios och Samos ska vara härligt..

Blir nog skönt hur ni än gör..Själv päser jag på Kos nån månad så titta förbi Tarzan så bjuder jag på en av alla dyra öl eller drinkar:)

Ha en grym semester!!!

24 feb. 2010 20:58
Citerat från homeros:
Men då måste jag tillägga att det är iallafall billigare än hemma...Folk tror visst att det ska vara så himla billigt överallt så fort man lämnar Sveriges gränser..Konstigt..Men visst, inte är det billigt men du behöver då aldrig betala 58kr för en stor stark..Mellan 25-30kr för en öl..Du äter en helt okej middag på en taverna för runt 100-120kr..

En middag på stranden under dagen går loss på runt 50-60kr..Hamnar du på någon av de mindre öarna så är det inte fullt så "dyrt"..Ända stället här hemma du äter billigare på är Ikeas köttbullemeny..

Prova som redan sagts, Kalymnos eller åk söderut från Kos till Symi eller Chalki.. Norr om har du Leros som jag hört ska vara underbart men även Chios och Samos ska vara härligt..

Blir nog skönt hur ni än gör..Själv päser jag på Kos nån månad så titta förbi Tarzan så bjuder jag på en av alla dyra öl eller drinkar:)

Ha en grym semester!!!
Jag säger detsamma. Man ska inte äta på Strandpromenader eller liknande utan söka sej till där grekerna själv äter. Det är inte dyrare, men oftast godare också. Vi har också varit på Kos ett stort antal gånger. Där brukar vi äta hos Mummys Cooking, eller Eudokia, som den egentligen heter. Där får du superb service. Om vi skulle resa till Kos, så skulle du träffa oss hos Tarzans granne, Plaza. Ägaren heter Abraham. Där brukar vi tillbringa våra dagar, när vi ligger på stranden och tar en lunch som heter duga.

Gilla
25 feb. 2010 11:26
Håller med dig Homeros i allt du skriver.
Jag åker till Grekland får att jag älskar landet och grekerna som bor där.

Grattis till dig, Homeros, som gillar Kos och har Norwegians billiga flighter dit till sommaren!
Av Enanna
26 feb. 2010 18:56
Tack för alla tips. Priserna lät ju ändå bra, faktiskt lägre än vad jag förväntat mig. Jag var på Cypern för några år sedan och där var det lite dyrare än i Sverige så jag hade förväntat mig ungefär samma pris i Grekland. Nu ska jag kolla upp era tips :)

Tack igen och fortsätt skriva bra tips :)
Av Desires
1 mars 2010 17:06
Har varit på 15 olika öar i Grekland och tycker nog att Kefalonia är den vackraste av dem vi besökt, men då måste ni förstås hyra bil och åka runt och se er om.....Svårt annars att få allt på samma ställe. Tycker också om Samos, Korfu, Skiathos, Skopelos, Santorini, men EJ Zakynthos (alldeles för turistigt!). Kreta är också fint men stort så det gäller att välja rätt ort där. (har skrivit lite om Kreta på min blogg om du är intresserad, http://www.desires.se/#post54)