Vatikanen

Av L.i.p
10 juli 2015 13:50
Visningar: 1351
Hej!
Försöker förbereda mig lite på mitt besök inför Vatikanstaten. Tycker jag får olika uppgifter på olik ställen jag läser. Nån som kan beskriva lite angående besök där. Det verkar som om man först ska gå in i själva staten för att sen välja vart man ska fortsätta. . Stämmer det? Var kan man bäst beställa biljett? På svenska :) Kan man inte "bara" gå in i staten för att därefter besöka peterskyrkan och kupolen ? Funderar bara , ska nog säkert besöka sixtinska kapellet .

MVH Lena
Av Bibby
10 juli 2015 14:42
Jo, det är bara att gå in i själva staten tillika kyrkan.

Däremot får du betala för att gå in i museet där sixtinska kapellet befinner sig. Jag tror man köper biljett på plats, kanske finns på nätet också? Jag gick in när det var gratis, är det vissa söndagar.

Kolla när påven ska välsigna folket, gör han vissa söndagar, är en mäktig upplevelse.
Av L.i.p
10 juli 2015 18:21
Så du tror alltså att det är gratis att gå in i själva staten ?
Citerat från Bibby:
Jo, det är bara att gå in i själva staten tillika kyrkan.

Däremot får du betala för att gå in i museet där sixtinska kapellet befinner sig. Jag tror man köper biljett på plats, kanske finns på nätet också? Jag gick in när det var gratis, är det vissa söndagar.

Kolla när påven ska välsigna folket, gör han vissa söndagar, är en mäktig upplevelse.
Av Bibby
10 juli 2015 18:32
Citerat från L.I.P:
Så du tror alltså att det är gratis att gå in i själva staten ?
Citerat från Bibby:
Jo, det är bara att gå in i själva staten tillika kyrkan.

Däremot får du betala för att gå in i museet där sixtinska kapellet befinner sig. Jag tror man köper biljett på plats, kanske finns på nätet också? Jag gick in när det var gratis, är det vissa söndagar.

Kolla när påven ska välsigna folket, gör han vissa söndagar, är en mäktig upplevelse.
Nej, vet.
Av L.i.p
10 juli 2015 20:26
Hi hi :) ...ok. Tack så hjärtligt för hjälpen. Bra att det finns forum att läsa och fråga .....MVH Lena
Citerat från Bibby:
Citerat från L.I.P:
Så du tror alltså att det är gratis att gå in i själva staten ?
Citerat från Bibby:
Jo, det är bara att gå in i själva staten tillika kyrkan.

Däremot får du betala för att gå in i museet där sixtinska kapellet befinner sig. Jag tror man köper biljett på plats, kanske finns på nätet också? Jag gick in när det var gratis, är det vissa söndagar.

Kolla när påven ska välsigna folket, gör han vissa söndagar, är en mäktig upplevelse.
Nej, vet.
24 juli 2015 20:54
Hej!

Står du på Petersplatsen (Piazza San Pietro) så är du i Vatikanstaten och det är bara att gå vidare in i Peterskyrkan och kupolen. Ska du däremot besöka sixtinska kapellet så måste du gå in i museerna. Det är inträdesavgift och du kan besöka samtliga muséer som finns samlade. Under sommaren har Vatikanmuséerna även öppet kvällstid, vilket är smart om man vill undvika köer och slippa trängas inne i musèerna. Nackdelen är att du inte kan gå genvägen från muséerna till peterskyrkan som är smidigt för att undvika kön in till Peterskyrkan från Petersplatsen under dagtid. Det är köer både till kyrkan och muséerna under dagtid. Det går mot en liten extrakostnad beställa sin inträdesbiljett till muséerna via vatikanstatens egna hemsida och därmed få förtur i kön.

Dvs samma svar som Bibby :)