Varning för Lufthansa !!

Av Mikeswe
30 aug. 2011 19:34
Visningar: 13395
Har du någonsin råkat ut för skadat baggage eller förseningar och inställda flyg med Lufthansa? Om detta inte inträffar går bra med detta bolag, men råkar man ut för någon av dessa problem och du räknar med kompensation, så kan det bli svårt.

Lufthansa har sagt sig gjort fel skriftligen till mig (både i form av att inte betalat måltider vid försening, och hantering i baggage) erbjudit kompensation för detta, sedan ändå låtit bli att svara, inte skrivit tillbaka etc. Jag frågade till slut konsumentverket, vad man kan göra.. .

Svaret:

----
Hej!

Tyvärr kan det ta väldigt lång tid att få klart ett ärende med flygbolag inblandande och det kan vara så att Lufthansa planerar att kompensera dig men ännu inte gjort det. Om det är så att Lufthansa "bara" är långsamma är det tyvärr inte mycket man kan göra, förutom att skicka ett krav till dem där man anger ett sista datum när man vill att kompensationen ska ha utbetalats. Lufthansa är tyvärr med på Råd & Röns svarta lista, vilket innebär att de i minst ett ärende det senaste året inte följt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Jag kan rekommendera dig också att ta en kontakt med Konsument Europa, för att se om de kan hjälpa dig med en kontakt i Tyskland, för att kunna sätta mer press på Lufthansa på hammaplan. Konsument Europa är en del av Konsumentverket som ger rådgivning vid handel över landgränserna i EU. De har motsvarigheter i de andra EU-länderna, däribland Tyskland.

Så som jag förstår er korrespondens ställdes ditt flyg in och du fick övernatta innan du kunde komma med ett annat plan hem. (Not:--Detta var inte min egentliga fråga, utan att LH faktiskt inte betalade någon kost)

Jag bifogar en sammanställning om vilka rättigheter du har vid försenade eller inställda flyg, så att du om du inte redan vet det, får reda på vilka krav du har rätt att ställa på Lufthansa:

Det finns en EU-förordning som reglerar alla flygresor inom EU, och alla resor med EU-bolag (Lufthansa är ett EU-bolag). Denna förordning är tvingande, vilket innebär att bolagen måste följa den.

Om en flygning ställs in kort inpå avgång, och resenären inte kan transporteras till slutdestinationen i rätt tid (med mindre än tre timmars försening), så har resenären rätt till kompensation. Förutom den kompensation med mat, dryck, boende, transfer och telefonsamtal som Lufthansa nämnt är de också skyldiga att utge en ersättning i eurobelopp, om inte det inställda flyget eller förseningen på mer än tre timmar berott på extraordinära omständigheter som inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. När det gäller tekniska fel, vilket Lufthansa hänvisar till i sitt svar, så kan de ibland vara extraordinära omständigheter, men det finns flera avgörande både i ARN och i EU-domstolen som säger att flygbolagen har en stor skyldighet att förbygga fel genom underhållsarbete och service på planen. Det betyder att om du inte får några pengar från Lufthansa pga att de hänvisar till extraordinära omständigheter så rekommenderar jag dig att dra ärendet vidare för prövning av om det faktiskt är extraordinära omständigheter som det handlar om i ditt fall. De summor som du kan ha rätt till beror på hur lång din flygning var. Det handlar om belopp mellan 250 och 600 euro per person som Lufthansa kan vara skyldiga att betala ut. Det finns en bra sammanställning här om vad som påverkar beloppen.

Förutom de regler som finns i EU-förordningen så finns också Montrealkonventionen, som behandlar bland annat skadestånd för skadat bagare. Skadeståndsansvaret enligt konventionen är begränsat till ungeför 13000 svenska kronor. Du kan läsa mer om reglerna för skadat bagage här.

Hoppas denna information har hjälpt dig, hör gärna av dig om du har fler frågor!

Mvh
XXXXXXXXX
Konsumentrådgivare
--

När man tittar på svaret, andra forum etc, så kan man se att sedan flera år tillbaka finns Lufthansa på ARNs svarta lista, dvs. de har inte följt ARNs rekommendationer (http://www.radron.se/Svarta-listan/). Detta är det flygbolag som i Sverige SÄMST följt ARNs råd. Dvs, trasig väska, försening etc. Se till att få kompensation på plats när det händer, annars kan du känna dig rökt.

Själv har jag väntat svar sedan februari (då jag accepterade deras erbjudande att laga väska samt ge mig kompensation) på svar ifrån dem, och trots samtal, så sk*ter Lufthansa fullständigt i detta.. Nu är det i stort sett september.. Åker personligen inte med lufthansa längre..
1 sep. 2011 18:03
Japp, Lufthansa är skit, rent ut sagt! En enda gång har jag rest med dom (sommaren 2010) och ALDRG mer, säger jag.
Jag och min familj hade en dag i Barcelona innan vi skulle åka på kryssning. När vi landade i Barcelona väntade vi förgäves på våra tre resväskor. Vi anmälde detta och fick ett telefonnummer till deras kontor i Tyskland. Tre gånger ringde jag dit för att få reda på när vårt bagage skulle komma och varje gång fick jag ett otydligt mumlande tillbaka och sen la dom på luren i örat på mig. Nästa dag, lagom till båten skulle gå fick vi våra väskor, och då hade alla tre blivit tömda på de värdesaker som fanns; bärbar DVD-spelare, filmer, rakapparat, smycken, smink och märkes-solglasögon.
Första gången i Barcelona och vi fick gå omkring i samma sunkiga reskläder i över ett dygn. Någon utekväll var det inte tal om.
Väl hemkomna anmälde vi detta till Lufthansa. Dom har fortfarande inte svarat........
1 sep. 2011 20:00
Man bör ju ha någon typ av försäkring, t.ex. betala resan med ett kort som ger försäkring, då får man köpa kläder mm. man behöver i väntan på väskan

Man lägger ladrig värdesaker och elektronik i incheckat bagage.

Den gång det strulade med bagaget för oss med Lufthansa (i Miami) var de också totalt värdelösa men väskorna dök upp och vi köpte lite nya grejor på försäkringen, väskorna fick vi delvis bryta upp (de utan kodlås) då LH krävde att få nycklarna och sen slarvade bort dessa.

DEt är först när något strular som man märker hur ett bolag är, SAS skötte sig inte söärskilt bra när vi blev ett dygn försenade däremot funkade det hyfsat med Swiss Air när vårt flyg blev inställt från New York.
Tror alla bolag kan orsaka bekymmer likväl som de ibland kan lyckas med sitt jobb. Man får nog studera mer övergripande statistik för att avgöra ett bolags kvalité.
1 sep. 2011 21:32
Är det verkligen Lufthansas personal som lastar väskorna?
1 sep. 2011 22:58
Citerat från nisse2ears:
Är det verkligen Lufthansas personal som lastar väskorna?
Nej det är det ju inte vad jag vet, i vårt fall blev jag hänvisad till en herre med Lufthansa-skylt på skjortan och han var verkligen inkompetent, först tog det en evig tid, han begärde nycklarna för att de skulle kunna kola väskorna, de kunde inte höra av sig när väskorna kom utan man skulle ringa och fråga på ett nummer där ingen svarade, till slut körde jag till flygplatsen och då fanns väskorna där men nycklarna var borta!

Blir man av med saker i en väska i ett sådant läge (vi blev inte av med mer än nycklarna :-) vet man ju inte på vilken flygplats de försvunnit och inte om det är markpersonal eller flygbolagspersonalen som är bovarna.
1 sep. 2011 23:26
Floridasidan - min kommentar råkade gå iväg innan jag var klar och var alls inte menad till dig.

Jag menade eg att det är så klart flygbolaget som är skyldig att saker reds ut och sköts på ett bra sätt, men ge dem inte skulden för själva stölderna eller "vanskötseln" av väskorna om det inte är de som hanterar dem.
1 sep. 2011 23:27
Ja, man ser att de försämrats rejält inom de områden som visas där. Tyvärr ser man ju inte antal klagomål och hur siffrorna såg ut innan förändringen så det är ju omöjligt att se hur de ligger till mot andra flygbolag.

De har försämrats mer än t.ex. BA men om de var mycket bättre från börja kan de ju teoretiskt vara likvärdiga nu. Orkar inte söka efter mer statistik i kväll, får se om intresset finns kvar i morgon :-)

Hemsidan verkar vara inriktad på att ge så dålig bild som möjligt av LH så man får ta den med en nypa salt tror jag. Tydligen ligger någon fackförening bakom http://www.unitehere.org/
1 sep. 2011 23:52
Citerat från nisse2ears:
Floridasidan - min kommentar råkade gå iväg innan jag var klar och var alls inte menad till dig.

Jag menade eg att det är så klart flygbolaget som är skyldig att saker reds ut och sköts på ett bra sätt, men ge dem inte skulden för själva stölderna eller "vanskötseln" av väskorna om det inte är de som hanterar dem.
Jag tog ditt inlägg som en kommentar till hela tråden men vill förtydliga vad jag menade i alla fall :-)
Håller helt med dig (som oftast :-), många är lite snabba att anklaga utan att fundera på hur allt hänger ihop men i denna tråden är det ju fall där som Du säjer, flygbolaget har avtalet med sin kund och bör sköta det snyggt med dem även om det är en underleverantör som ställt till med problemen. Förlorat, försenat och skadat bagage beror ju mer på vilka flygplatser man använder än vilket flygbolag man åker med.
Av Mikeswe
2 sep. 2011 00:23
backar lite där, såg också att det verkade vara ganska oseriös statistik.

Tar dock inte bort faktumet att Lufthansa har satt i system att inte svara sina kunder, bemöta kritik, eller följa ARNs rekommendationer.

Enligt konsumentverk, europeiska konsumentrådgivningen är svaret, LH struntar i att ersätta sina kunder om det strular.. funkar det ifrån A->B så är det inga problem, men strular det.. ja, då kan man egentligen inte räkna med något.. lite som ryanair..

Kanske så räknar man med att *A skall vara kvalitet?.. sedan om andra flygbolag är likadana eller inte låter jag vara osagt, dock är LH enda bolaget där JAG repetativt råkat ut för saker (kraftiga förseningar, trasigt baggage, nedgradering ifrån businessbiljett mm.) sedan blivit lovad kompensation men inte fått någon... endast LH har enligt mig haft denna dåliga kundservice, och allvarliga problem att man ens behöver påpeka bristerna ifrån det 50-60 talet flygningar man gör per år..

joo .. förresten .. eventuellt ett annat bolag, men dom hade riktigt gamla prop-plan, halvdruckna piloter och flög omkring Amazonas.. :)
2 sep. 2011 14:42
Faktum kvarstår iaf att 100% (1 av 1) av mina resor med LH har varit negativa.
Hur stort handbagage ska jag eg. ha med mig för att undgå att bli rånad? Vem fanken snor en sminkväska!?? Hur skulle jag kunna förutsätta att man inte ens kan lägga sitt smink i resväskan utan att bli av med det.
Det är klart att jag hade försäkring så jag kunde köpa kläder, men vi hade en enda dag i Barcelona och då vill man hinna se så mycket som möjligt och inte offra dyrbar tid på att gå och köpa kläder man inte hade tänkt att köpa.
För övrigt blev vårt bagage kvar i Munchen där vi mellanlandade, så det är tyskar som snodde grejerna, LH eller ej.
Jag har flugit otaliga gånger med SAS och Air France och ALDRIG haft några problem med dom.
2 sep. 2011 15:02
Citerat från nikestar:
Faktum kvarstår iaf att 100% (1 av 1) av mina resor med LH har varit negativa.
Hur stort handbagage ska jag eg. ha med mig för att undgå att bli rånad? Vem fanken snor en sminkväska!?? Hur skulle jag kunna förutsätta att man inte ens kan lägga sitt smink i resväskan utan att bli av med det.
Det är klart att jag hade försäkring så jag kunde köpa kläder, men vi hade en enda dag i Barcelona och då vill man hinna se så mycket som möjligt och inte offra dyrbar tid på att gå och köpa kläder man inte hade tänkt att köpa.
För övrigt blev vårt bagage kvar i Munchen där vi mellanlandade, så det är tyskar som snodde grejerna, LH eller ej.
Jag har flugit otaliga gånger med SAS och Air France och ALDRIG haft några problem med dom.
Faktum kvarstår ju att Ni lagt värdesaker och elektronik i incheckat bagage, dessutom kom enligt vad Du själv sa, väskorna till Barcelona, citat: "Nästa dag, lagom till båten skulle gå fick vi våra väskor, och då hade alla tre blivit tömda på de värdesaker som fanns; bärbar DVD-spelare, filmer, rakapparat, smycken, smink och märkes-solglasögon."
Alltså har Ni gjort fel och dessutom har packningen hanterats på minst 3 olika flygplatser så det finns ingen möjlighet att veta var eller av vem sakerna norpats.
Faktum är också att Du inte blivit rånad utan bestulen och hur stort handbagage Du får ha framgår i regel på biljetten eller flygbolagens hemsidor (vad storleken har med rånrisk att göra förstår jag inte), själv får vi plats och vi har ganska mycket saker med oss som vi inte vill ha i incheckat bagage. Vad hade Ni i handbagaget istället för smycken, dyra solglasögon och DVD-spelare som var viktigare?

Det finns inget man kan lägga i väskan utan att riskera att bli av med det, det är väl ganska självklart, just därför kanske man inte ska välja att ta med de allra dyraste saker man äger i resväskan, och det kan som sagts hända var som helst med vilket flygbolag som helst.

Att Lufthansa sköter ärendet dåligt och man kanske rent av ska undvika dem, håller jag med om men det är en helt annan sak. Även om man är förbannad får man väl ha lite balans i resonemanget.

Hoppas det går bättre framöver i alla fall om Ni väljer bort LH, en erfarenhet rikare även om det är surt.

Trevlig helg!
3 sep. 2011 16:35
Asså, jobbar du för LH eller? Sen fattar jag absolut inte hur man kan sitta och tycka att ett brottsoffer får skylla sig själv. Jag blev bestulen på grejer och ekonomiskt sätt så skiter jag fullständigt i detta. För mig är det småpengar. Jag menar att LH har skött detta så jäkla dåligt. Om mina tre väskor blir liggandes i Munchen tills nästa dag då är det ju solklart att dom blev länsade där. Vad jag hade i mitt handbagage ska ingen lägga sig i, men det som var där var mycket viktigare än det som blev stulet. Konstigt resonemang du har när du tycker att JAG har gjort fel och inte tjuven. All brottslighet i samhället skall härmed skyllas på brottsoffren. Just snyggt.
3 sep. 2011 18:24
Citerat från nikestar:
Asså, jobbar du för LH eller? Sen fattar jag absolut inte hur man kan sitta och tycka att ett brottsoffer får skylla sig själv. Jag blev bestulen på grejer och ekonomiskt sätt så skiter jag fullständigt i detta. För mig är det småpengar. Jag menar att LH har skött detta så jäkla dåligt. Om mina tre väskor blir liggandes i Munchen tills nästa dag då är det ju solklart att dom blev länsade där. Vad jag hade i mitt handbagage ska ingen lägga sig i, men det som var där var mycket viktigare än det som blev stulet. Konstigt resonemang du har när du tycker att JAG har gjort fel och inte tjuven. All brottslighet i samhället skall härmed skyllas på brottsoffren. Just snyggt.
Nu får Du väl ändpå ge dig! Snacka om konstigt resonemang?

Jag jobbar inte för LH vilket Du borde begripa av vad som skrivits, dina beskyllningar visa ju tydligt hur Du beter dig, kanske LH inte vill ha en dialog helt enkelt? Du tåler inte höra mer än din egen syn på saker så varför skriva i ett forum?
Har jag sagt att inte tjuven gjort fel? Ni har uppenbarligen gjort fel, det går inte att komma ifrån.
Du klagar och överdriver men kan inte förklara något, för Du inte vill, trovärdigt?
Ni kunde inte gå ut på kvällen för Ni inte hade rena kläder! Kan inte tänka mig att många skulle resonera så, de flesta skulle nog lägga några minuter på att införskaffa något att ta på sig, Ni hade ju dessutom försäkring som kom att ersätta detta. Låter som många andra som "fått hella resan förstörd" och vill få ersättning för allt.

Det kvittar hur många dagar väskan varit någonstans, Du vet ingenting om vem som gjort vad med den! Falska beskyllningar men det verkar normalt för dig.

Du bör nog läsa igenom tråden igen så kanske Du förstår vad jag skrivet istället för att kasta ur dig en massa lögner Du själv hittar på!
Av Hogca3
3 sep. 2011 19:52
Har håll på sedan i Februari med att få kontakt med Lufthansa ang skadat bagage. Dottern flög från Miami och hennes splitter nya resväska var helt oanvändbar när hon kom hem. Har nog skrivit 20 mejl och ett svar där de helt missuppfattat situationen och trodde att bagage var förlorat (trots 4 bilder på resväskan).har gett mig fasen på att inte ge upp. det jag inte har gjort är att ringa då det är är jobbigt att förklara på engelska. vart ringde du??

Carina
3 sep. 2011 23:48
Citerat från hogca3:
Har håll på sedan i Februari med att få kontakt med Lufthansa ang skadat bagage. Dottern flög från Miami och hennes splitter nya resväska var helt oanvändbar när hon kom hem. Har nog skrivit 20 mejl och ett svar där de helt missuppfattat situationen och trodde att bagage var förlorat (trots 4 bilder på resväskan).har gett mig fasen på att inte ge upp. det jag inte har gjort är att ringa då det är är jobbigt att förklara på engelska. vart ringde du??

Carina
Vet inte om Du hittat dessa sidor, men de kan vara en bra start.

http://www.lufthansa.com/se/en/Is-your-baggage-damaged
http://www.lufthansa.com/se/en/Liability-and-insurance
http://www.konsumentverket.se/resor/Flyg/Efter-flygresan/Sa-klagar-du-pa-din-flygresa/

Ring också ditt försäkringsbolag och här om de kan hjälpa på något sätt.
Av Annl
4 sep. 2011 10:05
Att man inte kan lägga värdesaker i det incheckade bagaget är ju rätt självklart och någon försäkring gäller förstås inte.

Sen är det ju förstås beklagligt att folk inte kan hålla sina fingrar i skick. MEN att saker försvinner ur bagaget är inte Lufthansas fel eftersom det är markpersonalen som hanterar bagaget och det är ett annat bolag - I Sverige är det Swedavia som har hand om detta.

trist att ni har dålig erfarenhet av Lufthansa - min bild är den motsatta och det har alltid fungerat väl och min uppfattning är att kabinpersonalen är bra.
4 sep. 2011 12:38
Mikeswe skriver i den första insändaren att LH tog på sig skulden för förstört bagage. Varför gör dom det om allt, inkl stulna saker, är markpersonalens fel?
Och du, floridasidanse, skriver klart och tydligt att stulen egendom är brottsoffrets (mitt) eget fel. Jag skyller på LH som inte ser till att allas bagage är med på planet när dom lyfter. Detta medför olägenheter för resenärerna. Som sagt, pengar från försäkringsbolaget skiter jag i. Jag bryr mig inte det minsta om det. Alla andra skyller ju på flygbolaget om bagaget är trasigt eller förlorat, då kan jag få skylla på LH om något är stulet. Hur kan ett brottsoffer någonsin beskyllas för att ha förtjänat att bli utsatt för ett brott?!
Du, floridasidanse, känner inte mig så yttra dig inte om hur jag är. Jag svarade bara på Mikeswe´s insändare och mina erfarenheter av LH var ungefär detsamma.
4 sep. 2011 14:38
Citerat från nikestar:
Mikeswe skriver i den första insändaren att LH tog på sig skulden för förstört bagage. Varför gör dom det om allt, inkl stulna saker, är markpersonalens fel?
Och du, floridasidanse, skriver klart och tydligt att stulen egendom är brottsoffrets (mitt) eget fel. Jag skyller på LH som inte ser till att allas bagage är med på planet när dom lyfter. Detta medför olägenheter för resenärerna. Som sagt, pengar från försäkringsbolaget skiter jag i. Jag bryr mig inte det minsta om det. Alla andra skyller ju på flygbolaget om bagaget är trasigt eller förlorat, då kan jag få skylla på LH om något är stulet. Hur kan ett brottsoffer någonsin beskyllas för att ha förtjänat att bli utsatt för ett brott?!
Du, floridasidanse, känner inte mig så yttra dig inte om hur jag är. Jag svarade bara på Mikeswe´s insändare och mina erfarenheter av LH var ungefär detsamma.
Det är inte lönt att försöka diskutera med dig, Du läser ju in saker man inte säger och har en hemsk atityd!

Lycka till!
4 sep. 2011 20:52
"Det är synd om människorna"
Diskussionen härmed avslutad, men du hittar säkert nån annan snart. Du är ju väldigt aktiv här på reseguiden har jag sett. Det är nästan så att man tror att du inte har så mycket annat att göra.
4 sep. 2011 21:15
Citerat från nikestar:
"Det är synd om människorna"
Diskussionen härmed avslutad, men du hittar säkert nån annan snart. Du är ju väldigt aktiv här på reseguiden har jag sett. Det är nästan så att man tror att du inte har så mycket annat att göra.
Ja det är synd om dig som gör dig till åtlöje och alla de som försöker hjälpa dig!
Tänk lite innan Du uttalar dig så kommer det garanterat gå mycket bättre.

Ha ett bra liv!
5 sep. 2011 08:54
Mikeswe, grymt tråkigt att du inte fått ett bra mottagande och den kompensation du anser ha rätt till. Man undrar varför de inte skötte det hela snyggare, stoppa huvudet i sanden är inte deras policy ...

Råd&Rön's svarta lista bör man ta med en nypa salt. Där förekommer både Ryanair och Ethiad, motpolerna liksom. Sedan undrar jag om man räknar antal fall eller räknat ut ett procenttal. Det är skillnad mellan antal passagerare som reser med BA och Wizzair varje år.

Själv, gillar jag LH och flyger ofta med de. Den främsta anledningen är säkerheten. Bra plan och bra koll på de samt välutbildad personal är A och O för mig. Den dagen jag blir av med mitt bagage, kommer jag kanske att gilla de mindre, men lär flyga med de iaf.

Mikeswe, du skriver följande:

"...dock är LH enda bolaget där JAG repetativt råkat ut för saker (kraftiga förseningar, trasigt baggage, nedgradering ifrån businessbiljett mm.) sedan blivit lovad kompensation men inte fått någon... endast LH har enligt mig haft denna dåliga kundservice, och allvarliga problem att man ens behöver påpeka bristerna ifrån det 50-60 talet flygningar man gör per år.. "

Nu börjar jag undra... Du reser minst en gång i veckan med LH, ibland i C-class. Har du ett Miles and More kort? Måste vara ett Senator kort vid det här laget? HON kan det inte vara för då hade självaste C.Franz skrivit till dig och bett om ursäkt! Varför fortsätter du flyga med de?

På en europeisk flygning en "downgrading" från business till economy class berättigar till en voucher på 200 euro som du får innan du går ombord. Har du verkligen råkat ut för en sådan situation? Och inte fått pengarna? Du förstår, om det finns en grupp resenärer som LH bryr sig extra mycket om, så är det just business folket...

Annl: Swedavia hanterar INTE LH's bagage i Sverige.
5 sep. 2011 17:03
Det enda åtlöjet här är du, Floridasidanse. Jag har inte bett om din s.k. hjälp över huvud taget. Jag hade en åsikt och jag får tycka vad jag vill om LH. Det är ganska patetiskt hur du hela tiden fortsätter en icke-existerande diskussion. Men du är väl en sån där typ som inte låter folk tycka vad dom vill och har man en annan åsikt än du så är man ett åtlöje.
Du har inte hoppat på Mikeswe som uppenbarligen tycker samma som jag om LH.
5 sep. 2011 17:27
Citerat från nikestar:
Det enda åtlöjet här är du, Floridasidanse. Jag har inte bett om din s.k. hjälp över huvud taget. Jag hade en åsikt och jag får tycka vad jag vill om LH. Det är ganska patetiskt hur du hela tiden fortsätter en icke-existerande diskussion. Men du är väl en sån där typ som inte låter folk tycka vad dom vill och har man en annan åsikt än du så är man ett åtlöje.
Du har inte hoppat på Mikeswe som uppenbarligen tycker samma som jag om LH.
Alla kan se vem som hoppat på vem, vem som är patetisk och vem som ljuger. Rena personangrepp och förtal tror jag inte accepteras av Reseguiden, gör de det stänger jag med glädje mitt konto så kan folk som Du härja här bäst dom vill!

Mikeswe har framfört sin åsikt precis som jag och andra och diskuterat civilicerat, jag har endast talat om hur det ligger till, rena fakta. Du har hoppat på mig med lögner och påstår att jag sagt saker som jag inte sagt, (detta ser var och en som läser tråden) och jag har svarat på dina påhopp detta tåler Du tydligen inte.

Har anmält så får RG avgöra om de vill ha detta betéende i forumet.

Hej med dig!
Av Camilla
6 sep. 2011 15:41
Vi har valt att stänga ner denna tråd då den har spårat ut och inte håller sig till sakfrågan.

Vänliga hälsningar
Camilla Einarsson
Reseguiden.se
Diskussionen är stängd för nya svar