Välkommen till paradiset!

Av Cickie
18 okt. 2008 14:56
Visningar: 1537
Jag vill tipsa om en mycket intressant bok för alla oss turister, skriven av Jennie Dielemans, utgiven i år. Den handlar om hennes resor i olka turistländer. Men hon ligger inte på stranden, utan letar upp paradisens baksidor, t.ex. turistarbetare i Dominikanska Republikens slumområden och de burmesiska flyktingar som bygger hotellen i Thailand.
<Denna bok får en att tänka till, efter att ha läst den vet åtminstone jag, att jag aldrig kommer att ta in på ett all-inclusive-hotell.
Titeln: Välkommen till Paradiset. Reportage om turistindustrin. Rekommenderas varmt!
18 okt. 2008 15:07
Det är nog betydligt mer än All-inclusive-hotell att förfäras över. Saxat ur metro, Publicerad 2008-08-19:

Av Jennie Dielemans Aktuell med reportageboken ”Välkommen till paradiset”

”Vi bygger om Thailand så att det passar oss”

Fattiga människor utnyttjas för att vi ska njuta av vår semester. Semestern på Filippinerna 2004 blev en väckarklocka för Jennie Dielemans. Hon började fundera på hur turistande påverkar de länder vi reser till. Resultatet blev reportageboken ”Välkommen till paradiset”.

I boken beskriver du turismens baksidor. Vad förvånade dig mest?
– Jag visste att all inclusive-hotell innebär pengar för hotellkedjorna och inte för lokalbefolkningen. Men jag blev förvånad över att det finns turistpoliser som ska hålla lokalbefolkningen borta från stränderna till de hotellen.

Vad har gjort dig mest upprörd?
– I Thailand var det burmesiska flyktingar som byggde upp hotellen efter tsunamin. De behandlades som slavar och gör det fortfarande. De som pratade med oss var modiga eftersom de kan råka illa ut.

I ett reportage har du besökt ett mänskligt zoo där en person samlat familjer från olika urbefolkningsgrupper i Thailand i en park. Vad gör att vi över huvud taget kan besöka ett sådant ställe?
– När vi är på semester är vi som i ett parallellt universum. Då gör vi saker som vi aldrig skulle göra annars, allt från att köra moped utan hjälm till att köpa sex eller titta på människor i ett zoo. Viljan att titta på urbefolkning har funnits länge hos backpackers men har nu blivit vanligare även bland charterturister.

Gran Canaria beskriver du som ett turistmål som blivit passé. Vad händer när också Thailand är uttjatat?
– Det finns en modell för alla resmål som innebär att vi upptäcker, bygger om, tröttnar och hittar något nytt. Det finns hela tiden en drivkraft i att hitta det orörda, men det förändrar vi snabbt. Oavsett om vi vill spela golf eller köpa sex är det våra behov som styr.

Vad är syftet med boken? Att ge oss en sur känsla i magen och dåligt samvete?
– Nej, jag hoppas att det blir en bra läsupplevelse och att läsaren ska kunna tänka själv. Jag vill att folk ska diskutera boken. Det jag märkt är att många vill diskutera frågorna. Men även om du är en medveten person brukar slutsatsen vara: Rör inte min semester.

Hur ska vi semestra med gott samvete då?
– Jag har faktiskt inget bra svar på den frågan. Jag kan inte bestämma om eller hur du eller någon annan ska turista.

Författaren Jennie Dielemans om …
Bilden av sexköpare i Thailand:
– Det är inte sant att sexköparen är en fet tysk gubbe, sexköparen är
din kompis. Jag träffade 20-åringar och par som köpte sex.

Att alla turistmål liknar varandra mer och mer:
– Modellen som vi skrattat åt, Gran Canaria med svenskt kaffe och menyer på svenska med köttbullar, finns i Thailand i dag. Vi bygger om så att det passar oss.

Sin nästa semester:
– Jag vill gärna lära mig paddla havskajak eller åka längdskidor i fri stil.

Läs artikeln på: http://www.metro.se/se/article/2008/08/19/20/3012-45/index.xml
Av Nickeb
18 okt. 2008 17:09
Citerat från cickie:
Jag vill tipsa om en mycket intressant bok för alla oss turister, skriven av Jennie Dielemans, utgiven i år. Den handlar om hennes resor i olka turistländer. Men hon ligger inte på stranden, utan letar upp paradisens baksidor, t.ex. turistarbetare i Dominikanska Republikens slumområden och de burmesiska flyktingar som bygger hotellen i Thailand.
<Denna bok får en att tänka till, efter att ha läst den vet åtminstone jag, att jag aldrig kommer att ta in på ett all-inclusive-hotell.
Titeln: Välkommen till Paradiset. Reportage om turistindustrin. Rekommenderas varmt!
Denna bok var uppe till debatt här på RG då den kom ut och diskuterades i TV mm.

dock har ingen kommenterat den som verkligen läst den så det var ju kul/intressant med en kommentar från någon som gjort det.
Av Fdp
18 okt. 2008 19:37
Nån som hette Ronnyk tog upp det här och det verkar ha blitt ett jädra liv.
Av Chicko
18 okt. 2008 22:40
Citerat från nickeb:
Denna bok var uppe till debatt här på RG då den kom ut och diskuterades i TV mm.
dock har ingen kommenterat den som verkligen läst den så det var ju kul/intressant med en kommentar från någon som gjort det.
Cickie har ju läst den. Själv har jag beställt den. Återkommer när jag har läst den.
19 okt. 2008 01:11
Personligen tycker jag att hon slår in lite öppna dörrar. Den här informationen har funnits tillgänglig inom turistindustrin och turismforskningen i decennier.

Det sagt så är det bra som ögonöppnare för många - eller skygglappspåsättande för vissa.

Sedan, som Jambalaya skriver, så handlar det ju inte om AI utan om turistindustrin i stort.
Av Nickeb
19 okt. 2008 07:21
Citerat från chicko:
Citerat från nickeb:
Denna bok var uppe till debatt här på RG då den kom ut och diskuterades i TV mm.
dock har ingen kommenterat den som verkligen läst den så det var ju kul/intressant med en kommentar från någon som gjort det.
Cickie har ju läst den.
Ja det var det jag menade, men formulerade mig lite klumpigt, dock HADE ingen kommenterat den som verkl......... skulle det ju varit.
Av Chicko
19 okt. 2008 08:03
Citerat från robbowan:
Personligen tycker jag att hon slår in lite öppna dörrar. Den här informationen har funnits tillgänglig inom turistindustrin och turismforskningen i decennier.

Det sagt så är det bra som ögonöppnare för många - eller skygglappspåsättande för vissa.

Sedan, som Jambalaya skriver, så handlar det ju inte om AI utan om turistindustrin i stort.
Jag tycker att du Robbowan verkar vara litet mera insatt i frågan än gemene man. Vad Jennie Dieleman gör är att öppna ögonen på oss som inte har din djupa insikt i frågan. Det är i alla fall därför som jag har beställt boken. Och som Nickeb säger, det skulle vara intressant med litet djupare kommentarer och inte bara om all-inclusive. Cickie, har du inget mer på hjärtat efter att ha läst boken? Vad säger du om det som Jambalaya citerar?
Av Cickie
19 okt. 2008 14:08
Att jag tog upp just all-inclusive- hotell var för att där har jag möjlighet att undvika det som förstör för lokalbefolkningen. Det stod om många fruktansvärda saker i boken, men som privatperson kan jag inte göra något åt det, utom att bemöta alla människor med respekt, och det försöker jag efter bästa förmåga redan att göra.
Och att jag tog upp boken här på RG är mitt sätt att göra vad jag kan för att åtminstone öppna ögon och öron på någon och tänka sig för när man "lånar" andra människors hemland.
Av Zacke
20 nov. 2008 18:27
Har letat fram detta inlägg i Paradisdebatten. Det är från 1956 och formulerat av Povel Ramel. Sedan dess har det gått utför för naturbarnen; deras barn har prostituerats, deras miljö har exploaterats och de stora inkomsterna går till internationella företag.

Bo i stilla hav på liten ö
enligt broschyr paradismiljö
paradis OK för längesen
numera offer för turismen

Båtar lägga till vid nybyggd kaj
dumma mänskor kalla oss malaj
be malaj dansa äkta dans
malaj göra dans som aldrig fanns

Naturbarn
icke ta emot
allahopa utom naturbarn ren idiot

Icke tycka om turist
tycka turist trist
icke tycka mycke bråk
tycka turist åk!

Naturbarn
icke tycka bra
allahopa utom naturbarn inget att ha

Först i början komma en och en
skrynkliga damer och feta män
senare många i hundratal –
tråkigt man ej vara kannibal

Nu turister göra invasion
uti million på million
alla se ut som likadan
komma hit till ön titta på varann

Naturbarn
icke ta emot
allahopa utom naturbarn ren idiot

Icke tycka om turist
tycka turist trist
icke tycka mycke bråk
tycka turist åk!

Naturbarn
icke tycka bra
allahopa utom naturbarn inget att ha

Nu ganska lätt vara inföding
tjäna mycket peng på ingenting
mången kokosnötter sälja far
tapetsera hydda med dollar

Turist köpa liten dum figur
tro det vara handgjord träskulptur
vara gammal fabriksgjord bråt
som komma hit med samma båt

Naturbarn
icke ta emot
allahopa utom naturbarn ren idiot

Icke tycka om turist
tycka turist trist
icke tycka mycke bråk
tycka turist åk!

Naturbarn
icke tycka bra
allahopa utom naturbarn inget att ha
Av Fdp
20 nov. 2008 18:59
Slår in öppna dörrar? Povel skrev sitt epos 1956, men tog man något intryck när massturismen senare kom igång? Nä, nog verkar dörrarna rejält igenspikade.
Av Zacke
28 nov. 2008 18:55
Såg en kommentar till Naturbarn i stil med: "Det var då det. Men nu är det andra tider." Skribenten raderade inlägget, men jag håller med henne. Det är andra tider nu. Turistindustrin har exploderat.

2007 gjordes 846 miljoner internationella turistankomster med flyg. Turistresorna företas av endast 2,5% av jordens hela befolkning. Man reser till Paradiset för att "ladda sina batterier". Bland de 97,5% som får leva med helt oladdade batterier finns alla som tacksamt leende ska serva. De som slavar i All Inclusive-anläggningarna. De som får se sin orörda natur exploateras. De som blir nermalda i sexindustrin.

Många passar på att ytterligare nyttja landets resurser som billig tandläkar- eller läkarvård. Och nu kan man även passa på att köpa sig ett nytt organ på Paradisresan. Varför inte en ny njure till ett hyfsat pris. Utblottade säljare får en slant som i alla fall ett tag täcker livets nödtorft. Helt visst är det andra tider. Skrämmande tider.
Av Xenon
14 dec. 2008 13:37
Apropå naturbarn: Vår längtan efter det exotiska slår sannerligen turistindustrin mynt av. Här får du läsa om ett mänskligt zoo i nordvästra Thailand, där tolv vuxna och tjugoen barn ur Padaungstammen hölls fångna. De visades upp för turisterna, som kom för att se deras förlängda halsar. De tvingades sjunga traditionella sånger, dansa och sälja smycken. De som försökte fly misshandlades.

http://dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3397&a=823055

Välkommen till Paradiset!
Av Jre
28 sep. 2009 19:52
Finns det något ställe i världen där vi som turister inte nyttjar(utnyttjar) den fattiga befolkningen ?

Har åkt sedan 60-talet och det är väl alltid dom fattiga som har gjort att vi har kunnat leva billigt.

Å andra sidan så hade vi inte åkt så hade dom(fattiga) kanske haft ännu sämre.