Val av vinterresa?!

Av Apskaft
12 sep. 2009 21:40
Visningar: 13974
Hej alla beresta!

Jag och min flickvän håller på att försöka planera en kortare semester i vinter, men det är svårt att hitta ett ställe som passar in i våra (kanske orealistiska?) kriterier. Här är det vi söker i vårt resmål!

* Inte så våldsamt lång flygresa
* Inte för dyrt (gärna omkring 4 - 5.000:- för flyget)
* Gärna en temperatur på 20 - 30 grader (i januari/februari)
* Måste finnas saker att göra - vandra, fiska och gärna kunna bada i havet!

Har kikat runt en del, men utan att hitta den där pärlan som jag misstänker att nån här på reseguiden trycker på... Eller har vi helt enkelt tagit oss vatten över våra huvuden?

Hoppas någon har nåt bra tips, så vi slipper kylan i Svedala i en vecka eller två i vinter!

MVH
André
Av Legusta
12 sep. 2009 21:56
Nyss hemkommen ifrån Turkiet, med en egen turkisk guide på plats. Upptäckte ett bra land inte så långt bort dessutom om du ej bokar charter så kan du komma betydligt billigare undan och boende är inte svårt att få tag i ens under högsäsong.

- Klimatet i Alanyaprovinsen är typiskt Medelhavet: varmt och torrt i somrar och tempererade och regnigt på vintern. Solsken garanteras från april till oktober och vintrarna är angenämt mild. Luftfuktigheten är lite hög, cirka 64% och den genomsnittliga vattentemperaturen är 21,5 ° C. Antalya är verkligen en himmelsk plats där sommaren är ca 8-9 månader lång.

Klimatet i Alanya området finns cirka 330 soldagar om året, med varma somrar och milda vintrar. Alanya är en av de mest hälsosamma klimatet i Turkiet. Det bästa klimatet är mellan mars till juni och under september till november.

- Bodrum är en briljant utväg som ståtar med över 300 soldagar. Om du letar efter en träff och solig utväg, sedan besöka Bodrum någon gång mellan maj och oktober. Du kommer att få över 12 soltimmar om dagen med temperaturer i augusti når över 35 ° C. Det är en lätt havbris för att hålla fukt ner och hålla temperaturerna, men det blir ändå väldigt varm. Luftkonditionering är definitivt att rekommendera om du vistas här. Vattentemperaturen når över 25 ° C att simma i är mycket bekvämt. Våren och hösten är tydligen svalare, men fortfarande mycket trevlig. Även under vintermånaderna, soltimmarna sjunker till ca 5 timmar, men temperaturen är fortfarande hög vid 15-20 ° C.

Bodrum är en fantastisk plats för dykning semester när som helst på året.
12 sep. 2009 23:26
Jag ser att du varit i Turkiet redan. Vandra och fiska kan ni väl göra hemma och prova annat när ni är bortresta?
Jag tänker på Kanarieöarna med tanke på flygtid och flygpris.
Vilken av öarna beror på vad ni vill prioritera. Lanzarote är väldigt intressant ur geologisk och kulturell synvinkel, men å andra sidan gillade jag inte så mycket annat där.
Gran Canaria är min favorit, särskilt Puerto Rico. Men då får ni fiska haj om ni det ska bli nåt fiske.

Madeira har sina levadavandringar, men i jan/feb regnar det som mest.
Gambia klarar vädret men kanske inte så mycket mer.
13 sep. 2009 01:44
Teneriffa har vacker natur och mycket att se och göra. Man kan åka runt med utflykter, lokalbuss och hyrbuss.
Fisketurer kan ev. finnas från Los Cristianos. Turer där man fiskar minder fiskar kan ha större chans till fångst.
På hajfisketurer har jag en känsla av att man inte alltid får fångt, i alla fall inte haj varje gång de går ut.
Ni kan vandra i Barranco del Infierno (Djävulsravinen) som startar utanför byn Adeje, nära Playa de las Americas.
Även göra en tur där man även delvis går ner till byn Masca på Teneriffas västra sida. Likaså fint att vandra i
pinjeskogarna på väg upp till bergsområdet där vulkanen Teide ligger.
Dock vet jag inte om er budget räcker för en resa till Teneriffa. Resorna dit är inte de billigaste och även kostnaden
på resmål ej helt billig. En del kan nog kosta ung. som i Sverige? Temperaturen jan-feb närmare 20 än 30 grader på Teneriffa.
För billigare resa - Agadir i Marocko, hotell Odyssee Park t.ex. Bra rum, fin liten trädgård med pool. Finns ännu billigare hotell
men då kanske standarden är lägre. Dock har Marocko lägre temperaturer än Kanarieöarna och lägre än de ni söker.
Kolla klimattabellerna, tippar på ca 15-18 grader. Jag solade i hotellets trädgård under jul/nyår. Solen värmer, vinden o. luften är svalare. Kvällarna kyligare 10-14 grader. Kan regna i jan.feb. Men mycket intressanta och fina utflykter. Köpte billiga heldagsutflykter från en lokal liten resebyrå vid ingången till Fågelparken i Agadir. Minibuss, internationell grupp. Ej svensk guidning dock. Marocko är ett billigt land, pengarna räcker långt där. Man kan även åka lokalbuss för en billig penning.

Mvh,
Tuareq
Av Katitzi
13 sep. 2009 09:32
Kan tipsa om att Norwegian har billigt flyg till Teneriffa denna säsong. Har själv bokat dit i november (som du ju redan vet Tuareq04).
Tror nog att denna ö skulle passa era önskemål. Det går också att få tag på hotell för ca. 2000 kr/veckan.
Vet att man kan åka på turer med havsfiske,valskådning, vandra, cykla och bada såklart. I jan/feb kan vädret vara lite instabilt ibland, men tom. jag har badat i havet i slutet av januari på Teneriffa. Man kan också åka över till ön Gomera som är känt för sina vandringsleder.
Annars kanske Egypten är ett alternativ, men det är väl kanske inte så känt för sina vandringar utan mer för sina dykmöjligheter.

Lycka till med resan! Katitzi
Av Micke75
13 sep. 2009 12:26
Om ni kan tänka er att sitta några timmar till på flyget så kan ni åka till Indien Mumbai (Bombay) 15-29 januari (finns andra datum för samma pris) för ca: 7300,- för 2 personer (Turkish airlines).
Där kan ni fiska, vandra, bada i havet och MASSOR med andra saker att göra, och få en temperatur på ca 30 grader!
Sedan är det kanske ett plus att det är billigt att leva där!

Micke
Av Lipet
13 sep. 2009 15:42
Kap Verde kanske? och i så fall ta någon av de mer "okända" öarna. Sal är ju mest öken om jag inte missminner mig men det finns ju fler att välja på. 8 timmars flygresa från Arlanda, varmt året om. Prisnivån på plats är ungefär som Kanarieöarna. Tenerife har du redan fått tips om och kan bara hålla med! I våra ögon sett är det en underbar ö som kan erbjuda det mesta.
14 sep. 2009 01:28
Hej, sitter och kollar lite resor åt er och ser att Ni kan åka billigt med Norweigans till Tenerife från Luleå den 23 januari till den 6 feb.
Ni hamnar på södra delen av ön och det är där ni ska vara om ni vill ha värme, sol och bad.
Naturligtvis ingen garanti, men 80% större chans än på någon annan del av ön.

Ni får sitta och småsova på Arlanda när ni åker hem, för ni landar ca 23.45 och planet till Luleå går 10.10 dagen därpå, men det kan det vara värt, för biljetten kostar bara 2766sek/person. Möjligtvis kanske det finns andra bolag som flyger Arlanda - Luleå på natten när ni kommer hem, men det har jag inte kollat.

Sedan kan Ni titta på tex www.Booking.com när det gäller hotell, eller nått annat som ni önskar. En bra grej med Booking är att man som regel kan boka och sedan avbeställa så sent som någon dag innan tillträde utan kostnad. Om detta är unikt för detta bolag vet jag ej, men bra är det.

Hoppas att jag har givit rätt info nu och jag antar att ni bör bestämma er ganska snart innan de billigaste tar slut eller höjs om ni nu väljer Tenerife.

Behöver ni mer info, så hör av er till oss här på Eran sida.

Lycka till med val och resa...//Arne upa ;-)
Av Msdr
14 sep. 2009 21:26
Hej!

Eilat tyckte jag var trevligt och det finns massor av saker att göra där. Prima snorkling, simma med delfiner, spännande andra utflykter (Döda havet, Jerusalem m.m.). Varmt och skönt i februari när vi var där. Bra prisnivå.

Egypten funkar ju också bra, billigt, varmt och spännande!

Trevlig resa!! Hoppas ni hittar ert paradis!