Vägglöss, bed bugs... *rys* Läste på Tripadvisor att det är ganska vanligt.

Av Charina
25 jan. 2009 15:07
Visningar: 37224
Vad är era erfarenheter? Var, när o på vilka hotell har ni stiftat bekantskap med dessa baggar?.... för det är de.

Finns t.o.m. en amerikansk sida där man kan lägga in varningar om detta. Minns, på rak arm,dock inte vad den hette.
Av Amrita
25 jan. 2009 19:23
Mestadels i Asien.... i vissa fall ett kliande gäng bett på smalbenen i andra fall över hela kroppen som fått behandlas med att tvätta ALLT jag haft med mig, skrubba med nåt äckligt medel, köra luskammen, spraya sovsäck (i detta fall fanns bara nåt med innehåll DDT) och upprepa detta några gånger under resans gång. :) Jag har inspekterat varje sänggavel under min förra resa Vietnam-Kambodja, fanns i varje säng men upptäckte inga större bett eller obehag mer än lite små äcklad av det.
25 jan. 2009 20:12
har en kollega som förra hösten åkte med Solresor till Madeira och hon fick med sig vägglöss hem. Hon fick ta hem Anticimex för att bli av med dessa.
Av Bengtar
25 jan. 2009 21:01
Det är nog så att detta fenomen är vanligt i Asien.
I Thailand kan kräken finnas överallt, från den enkla bungalowen till det femstjärniga lyxhotellet i Bangkok.
Ja, jag har blivit käkad på i Thailand.

Det påminner lite om myggbett i blemman, har en liten förhårdnad som vätskar mitti och kliar infernaliskt.
Går bort på några dar.

Ett problem kan vara att det inte alltid visar sig direkt, utan kan dröja några dar innan blemman kommer.
Jag har varit i kontakt med kräken på fyra ställen i Thailand.
Khao Lak, Phuket, Koh Lanta och Phi Phi island.

På tisdag åker jag till Singapore.
Får se om dom hälsar på även där.
Av Charina
26 jan. 2009 07:56
Min stora fasa är att få med skiten hem.

Många vet nog inte att det är vägglöss som bitit dem utan tror att det är mygg eftersom det är mest på underbenen som betten sitter.

Jag kommer att vända ut o in på min säng när jag fått mitt rum. Det är då säkert!
Av Gnome
26 jan. 2009 11:47
Jag blev biten på vandrarhem i Örebro för ett par år sen......
Av Joakimn
26 jan. 2009 12:06
HeHe, jag har rest en heldel på bugetresor runt Indien o Nepal..
Har även haft problem i Manilla.
Värst var det på salvation army, Calcutta-89.
Bästa skyddet då var att köpa sig ett stycke tät tyg o låta sy detta till
ett påslakan som täcker hela väge upp, och krypa in i detta.
Hjälpte men ibland så var man mycket sönderbiten
26 jan. 2009 12:36
Blev biten av "bed bugs" på Grenada i Caribien på ett 4-stjärnigt hotel för några år sedan. Det var första gången jag upplevde det och sista, tillsvidare! :)
Av Charina
26 jan. 2009 17:54
Ringde Anticimex (som betyder "mot vägglöss" förresten) för att få lite goda råd. Han sa att, för att vara säker på att ev. "löss" är döda innan man packar upp resväskan, så ska man ställa/lägga väskan/orna i 60grader varmt utrymme i minst 30 minuter för då koagulerar de = mular... *hehe*
Typ torkskåp för väskan, tumlaren för kläderna eller hela skiten i torkskåpet. Frågade om det går att frysa ihjäl dem men si, det gick inte...

Så sa han att man aldrig ska lägga väskan under sängen. Har jag aldrig gjort. Hänger dessutom aldrig upp mina grejjer. Allt ligger inlåst i väskan alltid!!
Av Micke75
26 jan. 2009 22:26
Citerat från bengtar:
Det är nog så att detta fenomen är vanligt i Asien.
I Thailand kan kräken finnas överallt, från den enkla bungalowen till det femstjärniga lyxhotellet i Bangkok.
Ja, jag har blivit käkad på i Thailand.

Det påminner lite om myggbett i blemman, har en liten förhårdnad som vätskar mitti och kliar infernaliskt.
Går bort på några dar.

Ett problem kan vara att det inte alltid visar sig direkt, utan kan dröja några dar innan blemman kommer.
Jag har varit i kontakt med kräken på fyra ställen i Thailand.
Khao Lak, Phuket, Koh Lanta och Phi Phi island.

På tisdag åker jag till Singapore.
Får se om dom hälsar på även där.
Är du säker på att det är "bedbugs"?
Min fru har jättepreoblem med exakt det du beskriver, och när vi är där så reagerar hon mycket starkt på betten, det kan bli stora blåmärken.
Jag får det ibland och det går bort på ett par dagar, lilltjejen har vi aldrig sett det på.
Vi har hört att sandloppor ger precis samma symptom, Thailändarna säger att det är sandloppor och att man får betten precis när man badar vid strandkanten och att man helst ska skölja av sig efter bad, det har fungerat hyfsat bra för min fru.
Vore intressant att få klart på vad det är för kryp man blir biten av, har sökt ganska mycket på google m.m. och har inte hittat något direkt svar.
Har hört att folk som har blivit bitna av "bedbugs" vaknar upp med blodprickiga lakan, och man ser väl dom också? Vi har aldrig sett några kryp iallafall.
Är det någon som vet exakt vad det kan vara??

Micke
Av Bengtar
27 jan. 2009 07:47
Micke!
Det är bra att inte ta saker för givet.
I mitt fall är det enkelt.
På grund av att jag är drabbad av en form av psoriasis där jag inte tål saltvatten;
Så badar jag inte i havet. Jag tål inte heller solexponering, utan håller mig i skuggan.
Jag blir ändå mörkare i huden än de andra.
När jag vandrar på stränderna har jag alltid strumpor och skor på mig plus långbyxor. Duchar ofta för det tål jag.
Bekanta naturskådare som mest reser till djungelområden i Indonesien får mycket lusbett, och dom är inte i närheten av havet.
Ja, jag är övertygad.
Jag tror inte heller att det är enkelt för oss att få personal att se, eller hålla med om att vägglöss existerar.
För mig är det inget stort problem eftersom jag inte finner det speciellt intressant att visa benen.
Bengt
P.s.
Förresten, söker man på Google hittar man mycket om det.
Där kan man även se utpekade hotell, bl.a i Bangkok.
D.s.
Av Amrita
27 jan. 2009 09:46
Jag skulle nog säga att man får olika "symptom" beroende på vad som bitit. Vanliga löss ger nog mer de myggbettslikande betten sporadiskt placerade, det som kallas vägglöss men som ändå ger sig på oss människor ger bett som syns i formationer om tre stycken som i en triangel. Vilket som så lindras kliandet med antihistamin alltså vanliga allergitabletter. Och givetvis kliar det mer och ger värre symptom på de som är överkänsliga... De jag sett krypa på och i sängarna är väl ett par mm långa och ganska ljusa till färgen.
Av Sanook
27 jan. 2009 11:12
Både på billigt vandrarhem och dyrare hotell i sydostasien har jag tvingats checka ut mitt i natten pga bedbugs.
De har gett sig på ben, armar och rygg och de jag har sett har varit mörka till färgen.
Men de är ganska luriga att hitta, för när man vaknat av klådan och tänt belysningen har de försvunnit från ovansidan
av lakanet och kan lätt misstas för myggor.

National Geographic har ett intressant 2min videoklipp ang dessa kryp:
http://video.nationalgeographic.com/video/player/animals/bugs-animals/other-bugs/bedbugs.html
27 jan. 2009 13:42
Tvi vale vad äckligt! Nu kommer jag att inspektera sängarna flera gånger om när vi är ute och reser.
Av Charina
27 jan. 2009 19:11
Jag skrev bed bugs i sökrutan på Youtube........ Jisses va mycket det fanns!! De är ju fullt synliga.
Av Charina
29 jan. 2009 18:59
Citerat från charina:
Vad är era erfarenheter? Var, när o på vilka hotell har ni stiftat bekantskap med dessa baggar?.... för det är de.

Finns t.o.m. en amerikansk sida där man kan lägga in varningar om detta. Minns, på rak arm,dock inte vad den hette.
Här är sidan!
Ska ni boka hotell i nordamerika så kolla här först.

http://bedbugregistry.com/
Av Mpc
29 jan. 2009 19:04
Charina den sida var bra tack du ------ ska säga att det är många åre sen jag var där över o det kommer att lika många år till inna jag åker dit
Av Charina
29 jan. 2009 19:06
Jag kommer aldrig att åka dit!

Önskar att RG hade en sådan sida så man kunde kolla innan man åkte. Oavsett vilket land det gällde.
Av Mpc
29 jan. 2009 19:20
tro att vägglus. = Cimex lectularius.är bäst Anticimex gör det i så falle dom är ju bäst på det om rådet dom kunde skriva vart dom had varit o spruta
Av Nettizl
30 jan. 2009 10:09
Oj, vad mkt man ska vara orolig för när man ska åka iväg som tex Thailand. Vägglöss, mygg, andra djur, magsjuka, sjukdomar av olika slag....... Själv är jag allergisk mot myggor överlag så alla bett kommer troligtvis blir enorma på mig, oavsett löss eller myggor :(... Men bra att veta :)
Av Mpc
30 jan. 2009 14:13
Citerat från nettizl:
Oj, vad mkt man ska vara orolig för när man ska åka iväg som tex Thailand. Vägglöss, mygg, andra djur, magsjuka, sjukdomar av olika slag....... Själv är jag allergisk mot myggor överlag så alla bett kommer troligtvis blir enorma på mig, oavsett löss eller myggor :(... Men bra att veta :)
Har du provat att ta zyrlex??
Av Marika
30 jan. 2009 16:01
Citerat från charina:
Ringde Anticimex (som betyder "mot vägglöss" förresten) för att få lite goda råd. Han sa att, för att vara säker på att ev. "löss" är döda innan man packar upp resväskan, så ska man ställa/lägga väskan/orna i 60grader varmt utrymme i minst 30 minuter för då koagulerar de = mular... *hehe*
Typ torkskåp för väskan, tumlaren för kläderna eller hela skiten i torkskåpet. Frågade om det går att frysa ihjäl dem men si, det gick inte...

Så sa han att man aldrig ska lägga väskan under sängen. Har jag aldrig gjort. Hänger dessutom aldrig upp mina grejjer. Allt ligger inlåst i väskan alltid!!
Trodde man kunde frysa ihjäl dem! Tack för tipset.
Brukar ställa ut väskan när vi kommer hem och trodde jag var säker på så vis. Tydligen har vi klarat oss från dessa kryp för jag har inte upptäckt något, peppar, peppar...
Av Nettizl
1 feb. 2009 20:24
Citerat från mpc:
Citerat från nettizl:
Oj, vad mkt man ska vara orolig för när man ska åka iväg som tex Thailand. Vägglöss, mygg, andra djur, magsjuka, sjukdomar av olika slag....... Själv är jag allergisk mot myggor överlag så alla bett kommer troligtvis blir enorma på mig, oavsett löss eller myggor :(... Men bra att veta :)
Har du provat att ta zyrlex??
Nej, det har jag inte. Sökte på nätet om Zyrlex, vore helt klart ngt för mig. Blev myggbiten i Spanien och Grekland sist. Betten blev som bölder som vätskar sig, varar och kilar... Tål inte de svenska myggorna heller riktig. :(. Frågan är hur det då blir i Thailand? Ska kolla upp mer om Zyrlex eller annan bra allergimedicin som man kan med. Hjälper kanske mot lössbett med :) Tack för tipset!
Av Mpc
1 feb. 2009 20:32
Citerat från nettizl:
Citerat från mpc:
Citerat från nettizl:
Oj, vad mkt man ska vara orolig för när man ska åka iväg som tex Thailand. Vägglöss, mygg, andra djur, magsjuka, sjukdomar av olika slag....... Själv är jag allergisk mot myggor överlag så alla bett kommer troligtvis blir enorma på mig, oavsett löss eller myggor :(... Men bra att veta :)
Har du provat att ta zyrlex??
Nej, det har jag inte. Sökte på nätet om Zyrlex, vore helt klart ngt för mig. Blev myggbiten i Spanien och Grekland sist. Betten blev som bölder som vätskar sig, varar och kilar... Tål inte de svenska myggorna heller riktig. :(. Frågan är hur det då blir i Thailand? Ska kolla upp mer om Zyrlex eller annan bra allergimedicin som man kan med. Hjälper kanske mot lössbett med :) Tack för tipset!
hej siken tur att jag inte han stänga ner prepparta köpper du på apoteket .

mv mpc
5 juli 2009 15:00
Citerat från charina:

Ska ni boka hotell i nordamerika så kolla här först.

http://bedbugregistry.com/
När jag läser några inlägg på den sidan (och även här på RG) skriver folk att de blivit angripna och fått synliga bett redan efter första natten. Jag har förstått av experter på TV (och de har väl alltid rätt?? *blink* ) att betten visar sig först efter några dagar och om man reser runt är det därför svårt att veta exakt var man fick dem (inte var på kroppen så klart...utan vilket hotell ;) )
Då undrar jag hur mycket man skall orka tro på de som klagar på att just DET hotellet har vägglöss...?
Av Charina
5 juli 2009 18:42
Citerat från nisse2ears:
Citerat från charina:

Ska ni boka hotell i nordamerika så kolla här först.

http://bedbugregistry.com/
När jag läser några inlägg på den sidan (och även här på RG) skriver folk att de blivit angripna och fått synliga bett redan efter första natten. Jag har förstått av experter på TV (och de har väl alltid rätt?? *blink* ) att betten visar sig först efter några dagar och om man reser runt är det därför svårt att veta exakt var man fick dem (inte var på kroppen så klart...utan vilket hotell ;) )
Då undrar jag hur mycket man skall orka tro på de som klagar på att just DET hotellet har vägglöss...?
Man ska inte tro allt, men det skadar inte att gå igenom sängen (lyfta lakan, madrass, dra fram sängen från väggen o kolla bakom) innan man packar upp.
5 juli 2009 18:45
Charina! Jag vill minnas att du råkat ut för ännu värre sällskap på rummet än vägglöss. Som lämnade rejäla korvar efter sig. Hur är det man säger nu med dessa tecken? *DUBBELRYS*
Av Charina
5 juli 2009 18:51
Citerat från stensson:
Charina! Jag vill minnas att du råkat ut för ännu värre sällskap på rummet än vägglöss. Som lämnade rejäla korvar efter sig. Hur är det man säger nu med dessa tecken? *DUBBELRYS*
Ja.. *hehe*
Råttor kan vara trevliga, men inte f-n vill ja ha nattliga sängbesök av dem. Kackerlackor o ödlor är ok (inte i sängen heller) men inte råttor *ryser igen*
Av Klara2
5 juli 2009 19:50
Jag hoppas verkligen vi slipper dessa varelser när vi åker till Phuket i höst.
Av Thorgu
5 juli 2009 23:35
Satt på en bänk i Thailand och slappade. Plötsligt kom en stor råtta springande uppför min arm och up bakom min nacke. En thailändare som såg episoden tog snabbt av sig en sko och slängde efter råttan. Han träffade och råttan dog! Den förpassades till en soptunna.
Vid ett annat tillfälle låg jag och sov i godan ro i Isan. På morgonen upptäckte jag att jag hade sår på handen. En känt händelse för thailändare. Det var en kackerlack som försynt sig. Tur att man inte sover så länge!. Men att sluta resa kommer jag inte att göra.
Av Fdp
6 juli 2009 00:31
Den här debatten påminner lite om en känd sketch med Hasse & Tage (den som slutar "Säffle! Kan man få lite kaffe?") och i den andan vill jag lämna mitt bidrag.
Kackerlackor är inte ovanliga i Spanien. Vid ett tillfälle hoppade en sådan ner i vårt tevatten och innan vi upptäckte den hade den kokat sönder. Med tanke på soppan som blev bör den ha närmat sig råttstorlek. I vilket fall som helst varit något för Rekordboken.
Av Homeros
6 juli 2009 06:10
Jaha där fick jag ännu fler anledningar att inte lämna Europa:) Inga bedbugs eller andra äckliga kryp i London och Paris hoppas jag?
Av Homeros
6 juli 2009 07:11
Ha ha!! Det var väl fan...Ska visserligen bo hos svärmor så hoppas hon har sanerat ordentligt:)
6 juli 2009 13:28 (redigerad)
Man behöver inte resa långt. På en flott restaurang i Stockholm kom till desserten ytterligare en matgäst. En kackerlacka sprang över bordet. Vi fångade den i ett upp och nervänt glas. Betjäningen bad om ursäkt och bjöd oss, utan att vi bett om det, på trerättersmåltiden. Väldigt många svenska restaurangkök är favorittillhåll för kackerlackor, om nu ingen visste det.

Som barn hittade jag i en bananklase ett spännande kryp som jag stoppade i en glasburk. Locket fick lufthål och utan kunskap om lämplig kosthållning försåg jag krypet med prickekorv, bröd och sallad. Det döptes till Albertina och jag var övertygad om att det var en raritet av sällan skådat slag som gjort den långa resan i sällskap med bananerna. Efter en vecka levde Albertina fortfarande. Så burken fick följa med till skolan för mina första skolfrökens utlåtande: ”En kackerlacka!” Det var ju ett väldigt märkvärdigt namn. Stolt bar jag burken hem och berättade för min dyra moder, som inte blev ett dugg förtjust.

I samband med att jag skulle städa i burken råkade jag fumla och Albertina smet iväg över diskbänken och in bakom spisen. Mamma fick raskt fram dammsugaren men hon kan inte ha lyckats med sin jakt, för några dagar senare utbrast jag hänfört. ”Titta Albertina!” Jo minsann, Albertina kom framkrypande under spisen. Pappa tog raskt av toffeln och så var husdjurets saga all. Albertina fick inte ens en anständig begravning.
6 juli 2009 16:13
Hej på dej Farbror Frej.

Det var ju tur, att Albertina inte hunnit föröka sej.

Gilla
6 juli 2009 18:52
Gilla, till stor lycka för mina stackars föräldrar var det nog en Albert. Men du kan ju tänka dig de platser där det inte sitter en sjuåring och plockar intressanta kryp. Det finns goda skäl att som Charina kolla bagaget noga, innan man åker hem. Det är inte bara löss som kan slinka ner i väskan. Kackerlackor har blivit ett allt större problem i Sverige pga det ökande resandet och importen av matvaror. De sprider sig lätt i lägenhetsboenden. De som köper hämtmat från pizzerior och restauranger här i Sverige kan ha skäl att kolla så att kartongen inte innehåller något utöver beställningen. Åtminstone enligt Anticimex
Av Sahlena
17 jan. 2011 06:39
Halkade in på denna tråd,
och kollade på de hotell i Miami som vi bokat i november i år.
Tyvärr hade båda hotellen haft "gäster".
Inläggen var från 2005 och 2009,
och man får väl hoppas att hotellen har sanerat efter det.

Vi ska ju iväg på kryssning oxå, så man får väll hoppas vi inte tar med oss
"kompisarna" dit i så fall..
3 aug. 2011 13:16
Halkade också in på denna diskussion. Precis kommit hem från Turkiet där jag fick stifta bekantskap med vägglöss för första gången i mitt liv. Har rest mycket och alltid hört talas om bed bugs men eftersom jag aldrig haft problem själv innan så har jag inte tänkt så mycket på det. Nu håller jag på att sanera allt i min väska + väska enligt konstens alla regler. Är livrädd att något ägg ska bli kvar och vakna till liv in min lägenhet. Härdanefter kommer jag alltid att undersöka rummet innan jag sover någonstans och väska + kläder kommer inte in i lägenheten förräns allt är lus fritt. Detta är så äckligt! Fick runt 100 bett som efter 3-4 dagar blev större och större och gav en allergisk reaktion + enorm klåda. Nu syns bara vaga"ärr" som ett minne. Blä!
Av Charina
9 aug. 2011 16:40
Ynnej.
Du får gärna skriva vilket hotell du var på när du blev biten.
Allmänintresse!
Av Josko13
8 juli 2013 17:21
Det finns tyvärr i hela Sverige både på lyxhotell och billigare boende..Tyvärr har detta förts med resenärerna både svenska och utlänska turister