Vad/hur äter man på Island?

18 okt. 2015 10:47
Visningar: 927
Skum frågerubrik, jag vet.
Ska försöka förklara närmare hur jag menar.

Vi tänkte åka Ringvägen runt nästa sommar med 3 tonåringar.
Om det varit vi vuxna bara hade det inte varit så noga, men med tre tonåringar vara en är totalt omättlig och alltid hungrig, en är vegetarian och en har väldigt speciella krav på vad som överhuvudtaget kan ätas, blir jag lite orolig.

När man lämnat Reykjavik bakom sig verkar det vara mest ödemark och få matalternativ...

Hur lätt är det att hitta en lunch?
Kan man få köra i timtal innan något dyker upp?
Måste man kolla upp och planera lunchstoppen i förväg?
Rent av bunkra upp typ frystorkat och stormkök i bilen?

Hur går det att hitta typ skräpmat, korv, hamburgare etc?
Lästa någonstans att bensinmackarna brukar ha varmkorv.
Hur har ni som gjort ringleden löst matfrågan?
Av Emolis
18 okt. 2015 12:28
"En som är totalt omättlig och alltid hungrig" låter som min tonåriga son :) Han var iof bara 10 när vi var på Island men något som gick hem hos alla barnen var Skyr i alla smaker, nyttigt, billigt och väldigt mättande och går att hitta överallt. Om ni inte skulle hitta några restauranger alltså. Minste sonen var tokig i torkad fisk som går att köpa i påsar överallt, fast det kanske inte direkt är den vanligaste tonårsmaten.

Vi åkte inte ringleden, men till Jökulsarlon och på hela den resan passerade vi nog bara två matställen och inte är det billigt heller tyvärr. Skräpmat typ korv och hamburgare går att hitta på bensinmacker och vissa snabbköp (som i stort sett bara finns i städerna). Jag hade nog bunkrat upp en del mat i bilen.
17 sep. 2016 08:03
Islandsresan är gjord och jag tänkte att jag skulle återkoppla om fler undrar.
Det gick bra att hitta restauranger längs Ringvägen. De var inte jättemånga och det var framför allt snabbmat som gällde, så man måste planera sina lunchstopp i förväg, men givet att man gjorde det var det inga problem att hitta lunch.
Har skrivit mer om detta här:
http://4000mil.se/index.php/var-guide-till-ringvagen-pa-island/
18 sep. 2016 20:37
Gunillad, vad trevligt att Du 'återkopplar'. När man svarar, så undrar man ibland 'hur gick det' sedan? Även om detta inte gällde mina svar så var det uppskattat.
18 sep. 2016 20:44
Citerat från Lisanilsson:
Gunillad, vad trevligt att Du 'återkopplar'. När man svarar, så undrar man ibland 'hur gick det' sedan? Även om detta inte gällde mina svar så var det uppskattat.
Jag tänker ofta detsamma.
Alltför många gånger man lagt tid och kraft på ett utförligt svar och sen hör man inget mer.