Vad får vi inte missa i Prag

20 mars 2013 08:09
Visningar: 10732
Nu bär det snart iväg till Prag för första gången för mig och min make. Vi ska bo på Aparthotel City 5. Vi åker den 27:e april och stannar till den 1:a maj
Vill ha tips på restauranger, guidade turer, bryggerier och andra saker vi absolut måste se och göra.
Tack på förhand
Catharina
20 mars 2013 15:57
Två ställen vi uppskattade var Museum of Miniatures, Strahovske nadvori 11 och KGB Museum, Mala Strana Vlasska 13. Det första är ett litet ställe med fantastiska miniatyrer som man skådar genom mikroskåp, t ex kameler i huvudet på en synål och skor på en äkta loppa. Ja, gillar man sånt är det garanterat sevärt. Tar inte så lång stund att se.
Det gör heller inte KGB- museet fyllt med diverse spiongrejor. Ägaren är halva nöjet med sin otroliga entusiasm. Gillar man att klä sig i militärhattar och posera med vapen, typ AK47, så har man kommit rätt.
20 mars 2013 18:24
Det var så länge sedan jag var där så jag har inget att komma med - men jag är nyfiken på att få återkoppling efter er resa!
Av Jaxell
20 mars 2013 18:36
Kommer inte ihåg vad restaurangen hette, men det fanns en båt som låg i floden hyffsat nära Karlsbron. Jättemysigt med fina vyer! Grymt bra och trevlig personal som var riktigt duktiga på viner som det fanns ett stort utbud av. God mat också. Ha det så kul Prag är ett av mina absoluta favoritställen hitills :).

Mvh Joakim
Av Desires
20 mars 2013 20:56
Hej!
Det jag först vill rekommendera er att göra är att äta en måltid ute i det fria (om vädret tillåter) på restaurang ”U Prince”, som ligger mitt emot den berömda astronomiska klockan. Denna restaurang hade vi blivit rekommenderade att besöka av några vi mötte i Prag. Den var verkligen super, jättegod mat och så härligt att sitta ute på takterassen och njuta av fin utsikt över gamla stans takåsar!

Annat att göra:
Området kring slottet (Mala Strana) med alla små gränder är väldigt mysigt!
Se det Smalaste huset...mellan Gamla stan och Karlsbron på gatan Seminarska 4 - ligger det smalaste huset i hela Prag, Clementin Old Town Praha. Det är bara 3,28 m brett
Ta linbanan och besök baren uppe på kullen, stoppet innan toppen (det är bara två stopp). Fin utsikt över staden.
Prags Zoo är enkelt att ta sig till via kollektivtrafiken och ska vara värt ett besök.

Mer Prag-tips o foton om du tittar in på min hemsida http://www.desires.se/#post47

.
Av Pelle77
20 mars 2013 21:34
Bra tips från Desires. Baren på kullen är verkligen värd trippen upp och det är fantastisk utsikt.
Jag har varit i Prag 2 ggr och vi har besökt Zoot bägge gångerna. Ett fint Zoo där det känns som att djuren har det bättre än på Skansen. Det finns en linbana därinne också som rekommenderas. Nu fick jag Pragabstinens, en av Europa finaste städer!
Av Fredros
20 mars 2013 21:59
Sankt Kyrillos och Sankt Methodios kyrka

Denna kyrkas krypta är museum.
Nazikändisen Heydrichs mördare gömde sig här till det "bittra slutet". Såg en film om denna dramatik i detta
museum vid vårt besök. "Mums" för historieintresserade.