Utflykter Malta

Av Annna
8 okt. 2007 06:16
Visningar: 9517
Vi är två tjejer som pluggar på gymnasiet och som ska åka till Malta i slutet av oktober i år. Tycker om att alltid göra saker då vi reser. Hitta på olika aktiviteter och så. Vi skulle vilja veta mer om Malta av er som varit där.

- Vad finns det att göra där? utflykter? (ridning, båtturer?)
- Hur är vädret i november? Badväder?
- Är det långt till Golden bay från Sliema? Hur är det att ta sig runt på ön, om man inte har möjlighet att hyra bil?
- Någon som vet mer om dagsturer till Sicilien?
- Andra tips, "måste göra/se"-tips?

/Anna
8 okt. 2007 09:55
Hej!
Det finns allt det du räknade upp plus litet till att göra på Malta och för att få info är det enklast att du går in på www.malta.se som är Malta resebyrås hemsida därifrån så kan du sedan klicka dig vidare till den engelskspråkiga sidan där det finns hur mycket info som hellst.

Jag skulle tipsa om att ta någon av vandringsrutterna som finns beskriven där, och angående att ta sig runt så finns inget smidigare sätt än de gula bussarna som går till i stort sätt alla platser på ön,
dessutom så är det billigt men köp busskort för det är klart smidigare än att ha växel till alla resor, ett 3dagars kostade 90kr ett 5dagars 120kr och ett 7dagars 140 kr så billigare kan man inte komma undan utom möjligen genom att vandra vilket i och för sig också är att rekommendera att man gör för det finns ju små pärlor här och där som man så lätt missar om man bara åker buss.

Angående vädret så kan det vara fullt badbart så länge man inte kräver 25 grader i vattnet, jag skulle tro att det ligger någonstanns vid 20 sträcket då och har man väl kommit i så är väl det okey.
Från sliema till golden bay är det väl ca. 15-20 km skulle jag tro men det kan upplevas som det är längre när man åker på de slingrande gatorna och vägarna så det tar ju betydligt längre tid än samma sträcka hemma i Sverige ska man ju komma ihåg.

om jag inte är helt fel ute så går buss 47,52,652 till golden bay från stora busstorget i Valetta via en massa andra orter för det är inte någon direktbuss utan det finns en massa stopp på vägen så det går att hoppa på där det passar och bussrutterna finns på en busskarta som man kan köpa bla. på busstorget.
för övrigt så är det bra att investera i en detaljerad karta där finns det ofta en busslista med de olika rutternas nummer och det är ju praktiskt, men rutterna går litet olika beroenda av säsong så det kan ju ändå vara bra att hämta aktuell lista vid busstorget.

Snabba katamaraner traffikerar sträckan Malta sicilien och tar ca 90 min. enkel resa och kostar tydligen 800kr och det tror jag var fram och tillbaka men där är jag litet osäker så kolla först.

Att ta färjan till Gozo och besöka Victoria som öns största stad heter tycker jag nog är ett måste, där är det skitmysigt plus att Gozo är litet grönare än huvudön vilket i och för sig inte betyder att det är lummigt direkt.

Att besöka sankt johns co catedral är ju en höjdpunkt även för en sån som mig som inte är överförtjust i "gammal skit" som jag brukar säga jag måste säga att den var imponerande.

Ett besök till Mdina som ligger vid Rabat och dess pampiga byggnader och fina gränder är även det ett måste tycker jag

Popeye village vid Anchor bay där man spelade in karl alfred filmen en gång i tiden kanske kan vara värd ett besök, dit går tydligen buss 441 och bredvid den "kulissbyn" ska det tydligen ligga en ridskola som även anordnar turridningar i omgivningarna.
Hoppas att ni får en trevlig resa mvh. Bosse.
Av Annna
11 okt. 2007 13:06
Tack för tipsen. Hur är det bäst att göra med pengar? Växla innan eller ta ut där?
Av Robbo
11 okt. 2007 15:51
Jag bara älskar Malta och kommer absolut att åka tillbaka.
Bussarna var en enorm "hit". De går ofta och överallt... och de är otroligt billiga.

Glöm inte bort att dyka! Kanske Medelhavet bästa dykning!?
12 okt. 2007 15:37
Jag var där för 5 år sedan på språkresa, någonting som var helt fantastiskt var Blå Lagunen! Så vackert och väldigt häftigt med klippor att hoppa från och man kunde gå från ena ön till den andra. Vet dock inte vad vi åkte med för båt men det går nog att ta reda på! Ha det så underbart på Malta och missa inte att åka över till sicilien. Väldigt häftigt.