USA från kust till kust, frågor och tips!

2 juli 2013 22:28
Visningar: 454
Hej!

Det är så att jag och min kompis nu har bestämt oss att åka till USA och åka kust till kust.

Vi hade tänkt att boka flygbiljetter tur och retur till New York med Norwegian då detta endast kostade 3700kr.

Polarn vill ta flyg från NY till Miami för att hyra bil där och börja vår resa mot västkusten men jag vill slänga in städer som Philadelphia, Pittsburgh och D.C på vägen.

Tycker ni man ska beta av dom eller flyga rätt ner till Miami?

Sen hade vi väl tänkt oss Miami - New Orleans - Houston - Dallas - OKC - Phoenix - Las Vegas - San Francisco - Los Angeles. För att sedan flyga från LA tillbaka till New York och sedan hem.

Vad tycker ni om rutten och vad tycker ni vi ska lägga till eller ev. ta bort?

Jag har varit i USA en gång tidigare, då i NY, LA, SF och LV. Men polaren vill dit och jag åker gärna tillbaka.

Vi vill även gå på basket när vi väl är där och eftersom vi är så pass unga, 22 år gamla båda två så vill vi även testa på utelivet och att gå på någon college fest hade vart grymt.

Ska man boka bil på flygplatsen eller ska man ta det utanför? Hur bor man bäst efter vägen? Ska man kanske sova i bilen?

Vi har 7-8 veckor på oss att göra denna resa och vill hinna med så mycket som möjligt så frågan är vad budgeten lär landa på? ca 15k för bilhyra och flygbiljetter exl. bensin är vad vi räknat på sedan innan.

Tacksam för alla svar och tips!

Mvh,
Anton
2 juli 2013 22:35
Tjenare!
Vad har ni tänkt se eller göra i Dallas, Houston och Oklahoma City? Har ni läst trådar om dessa städer? Kanske inte de sexigaste städerna i USA.

Se hellre Washington och Philadelphia isåfall. Eller egentligen tycker jag ni skall rikta in er på ett par mindre städer på er rutt och inte bara megastäder! Här tycker jag att ni skall tänka ett varv till - vill ni beta av alla storstäder efter vägen eller vill ni se lite annat? jag rekommenderar att kolla in lite mindre ställen faktiskt.
Av Hawaii
3 juli 2013 01:08
Oklahoma City är inte precis någon höjdare, och jag hade nog personligen inte slösat tid på Dallas eller Houston. Som redan nämnt. Eller Pittsburgh. Kanske lite mer tid i stället i Arizona t.ex. Fantastisk natur. Och att sova i bilen inte att rekommendera. Vad jag vet är det olagligt i många delstater.
5 juli 2013 11:06
Hej igen!

Jag vet inte om ni kommer tillbaka och läser tipsen, men jag skriver lite till.

15k för två personer som inkl flyg och bil (exkl bensin) tycker jag låter lite - eller är det per person? Men det där har ni ju kollat upp så ni vet att det är möjligt. :)
Läs andra trådar som svarar på budget så får ni ett riktvärde. Vad andra människor behöver är aldrig lätt att svara på. Uppskatta matkassa och boende och kör lite matte på det. Allt extra lägger ni till. (en bärs går väl på några dollar)

Jag tycker inte det finns nån anledning att inte hämta bilen på flygplatsen ni landar på. Men visst, skall ni börja semestern på Manhattan kan det ju vara stökigt med bil, så boka den från nåt tillgängligt ställe på väg ut ur NYC.

Hur ni skall köra finns det en bra sida som tipsar om: http://www.roadtripusa.com/routes.html
Det finns massor av rutter att välja mellan på vägen till västkusten.