USA / Bil uthyrning?

18 sep. 2010 10:28
Visningar: 2083
kanske hugget som stuckit mellan alla dessa bilfirmor, men vad får man räkna med att pröjsa för en vecka (San Francisco - San Diego), några som har bra erfarenheter att förmedla?

Tack på förhand

Jack
Av Sasv100
19 sep. 2010 05:45
Jag är just nu i Kalifornien och har hyrt en Jeep Commander (stor bil, SUV) i tre veckor för 5600 kr.
Hyrd av ebilhyra.com som i detta fall samarbetade med Alamo
Om delar mitt pris med 3 får man cirka 1900 kr/vecka.
Tar du en mindre bil sjunker givetvis den kostnaden
19 sep. 2010 07:40
Tack, undrar vad som gäller om man vill lämna den i en annan stad, många tar ca 300$ extra för det?
Av Jimmieh
19 sep. 2010 07:40
Sasv100

Hade du problem med Alamo? Jag hyrde med dom i sommras och gud vad jobbiga de var
med alla extraförsäkringar. Jag sa att jag var fullförsäkrad men de gav sig inte.
Tillslut sa jag att jag inte var intresserad och då fick jag bilen.
Av Sasv100
20 sep. 2010 03:10
Jag har ingen erfarenhet av envägshyra. Har dock läst på diverse forum att envägshyra sällan förekommer inom CA. Inte heller om du hyr eller lämnar inom staterna CA/NV/AZ. Detta är som sagt något jag läst om och som jag inte kan verifiera.
Kuriosa: Bilen jag hyrde har nummerskyltar från Colorado.

De var lite jobbiga. Mest med biten att jag borde ha en dyrare bil eftersom den jag beställt var så liten, hade dålig AC, bara en V6-motor etc . Behövde förklara ett par ggr att jag inte var intresserad av en större bil.
De nämnde bara en försäkring (road side plus) för mig som de tyckte att jag skulle ha. Blev inget av med det.

Jag tror inte att jobbigheten bara uppstår på Alamo. De flesta uthyrningsföretags anställda kör nog hårt med att försöka sälja på kunderna en massa extra. De behöver tjäna in lite provision.

Bilen jag har är en Jeep Commander. Den är tillräckligt stor (skulle nog klassas som väldigt stor i Sverige) men den har inte ACC, bara AC, V6'an sköter sig väldigt bra.
22 sep. 2010 07:53
Hej, vad en vecka kostar är bara att kolla med t.ex easycar.com eller ebilhyra.se.

Alamo är tydligen inte seriösa. Vi hämtade bilen på LAX och råkade ut för exakt samma bedrägeri.

Hade bokat en Ford Escape eller motsvarande. Killen på Alamo körde samma historia, Vi skulle få en bil med 1.4 till 2.0 liters motor. Denna skulle vi inte kunna använda i det varma klimatet, vi skulle behöva minst en 2.5 liters motor.
Vi argumenterade men han gav sig inte. Till slut tvingades vi uppgradera eller ta en bil som inte gick att använda. Mitt i natten efter ett dygns resande och utan någon möjlighet att ta fram fakta att visa upp kände vi oss tvugna att ta den dyrare bilen. Detta skulle kosta oss ca. 5000:- extra för 3 veckor med avgifter och mycket högre bränsleförbrukning.

Kollade på hotellet på Fords hemsida och Escapen byggs inte med mindre motor än 2.5L eller hybrid.

Mejlade både Easycar och Alamo och berättade vad som hänt.
Båda svarade med vad som verkade vara standardsvar, att man inte garanterar en viss modell, färg, utrustning mm. bla bla bla...
Mejlade igen och underströk att det inte gällde bilar som ens var i närheten av den vi bokat OCH BETALT för.
Easycar svarade då att vi skulle skicka in kontraktet när vi kom hem, det gäller alltså att vara påstridig om man ska få rätt.
Alamo svarade nu att vi kunde kontakta närmsta kontor för att byta bil, vi åkte till Alamo i San Diego och bytade bil på en kvart, killen där såg mycket förvånad ut när han hörde vår berättelse. Han sa sig inte ha hört något liknande. Det verkar ju dock snarare vara ett standardförfarande av Alamo att lura av pengar på detta sätt.
Ska lämna bilen i övermorgon och ska se om det finns någon ansvarig på plats och vad denne har för kommentar.

Undvik Alamo LAX! Att försöka sälja försäkringar gör nog de flesta men detta är riktiga bedragare!
25 sep. 2010 23:14
Vi hämtade vår bil på Luxor, Las Vegas och lämnade den på LAX. Givetvis gjorde jag en prisjämförelse innan och såg att vissa tog extra för lämning på annan plats, men via Dollar (som jag fick fram efter jag bokat bilen via auto-europe) fick man reda på att om det skulle tillkomma avgifter skulle de meddela och då hade man möjlighet att boka av.

http://www.auto-europe.co.uk/index.cfm
som jag hittade via
http://www.ebilhyra.se/
hade bäst pris 1 vecka i somras för en 7-personers SUV, 2908:- inkl. 1 fri tank o GPS för 1 vecka.

Funkade klockrent. När jag märkte att Luxor hade en counter för hyrbil var det inget problem att mejla o boka om hämtning. Dock dyrt med förare under 25, ca 200 sek/dag extra om man ville ha det..
Av Ranca
26 sep. 2010 10:24
Jag har hyrt bil flera gånger i Californien via Holiday Autos. Det är aldrig några problem. De har samarbeten med flera olika uthyrare och jag har fått bil från national och alamo. Har fått den bil jag önskat och dessutom känt mig mkt trygg med att det inte ska behövas några extraförsäkringar.
Senast hyrde jag i Seattle och lämnade tillbaka i San Francisco det medförde inga extrakostnader.
Av Annaer
26 sep. 2010 11:39
När vi har kollat runt så är Mrjet billigast. dom ligger ca 500-700 kr billigare än holidayautos & ebilhyra. Vi har kollat på en period på ca 35 dagar i juni-juli nästa år.

Nån som har erfarenhet av att hyra bil med Mrjet?

// Anna
Av Kina5
26 sep. 2010 12:52
Hej,

Vi hyrde genom E-bilhyra förra året när vi åkte från New Mexico via Arizona till Kalifornien o San Fransisco. Jag fick kontakt med en försäljare (svenska) på E-bilhyra (som satt i England) innan och vi fick genom henne ett ännu lägre pris än vad som visades på nätet. Vi hade två olika bilar under vår 5 v. långa vistelse och allt fungerade perfekt. Fick dock byta bil på slutet för att bromarna började låta och bytte då till en liknande bil utan problem på San Joses flygplats. Så jag kan rekomendera dem.
Lycka till! Kina
Av Asok
23 okt. 2010 14:06
Jag skall till USA nästa höst och har jämfört olika bilfirmor och ebilhyra etc. Ibland har budget bäst pris ibland Hertz. Envägshyra är väldigt olika hos olika firmor så det skall man kolla upp ordentligt. Viktigt att säga att det är billigast att hyra bilen från Sverige än när man väl är i landet.
Av Putte83
24 okt. 2010 21:43
Vi hyrde en Chrysler Seabring Convertible i somras i 5 veckor och pröjsade 22.000 kr. Blev några tusen dyrare då min sambo var under 25 men det var det värt, så båda kunde köra. Blir ju dyrare också när man hyr en convertible, men så värt det!
Hursomhelst, vi hyrde via Holiday Autos och plockade ut bilen på Alamo LAX. Det gick hur smidigt och bra som helst.
Vi gick in där, utbytte lite papper, tackade nej till en extraförsäkring, gick ut på parkeringsplatsen, valde ut den bil vi ville ha (nycklarna satt i) och körde iväg. Tror det tog 15 minuter allt som allt.