Tre veckor i västra Thailand

1 juni 2008 15:36
Visningar: 1579
Hej!
Nu har vi bokat flyget Gbg-Phuket feb.2009.
Vi flyger med Fritids Resorna.
Meningen var att vi skulle själva skräddarsy våran resa.
Spontant tänkte jag på Kao Lak och Similian Island, men pratade med några på jobbet som tyckte att tre veckor på Kao Lak blir för långtråkigt.
Vi reser med en 13-årig som tycker om att det ska hända saker.
Undrar om vi kan få lite tips vad kan vi göra med våran tid för att på bästa sättet uttnytja den.
Möjligtvis Krabi - är det långt till Krabi från Kao Lak, eller bra tips på Phuket, fast inte för mycket håll i gång.
Blir tacksam för alla förslag och även på bra bungalow hotell, minst ***.
Margareta
Av Katitzi
1 juni 2008 16:49
Vi har bokat en kombinationsresa med Fritidsresor i jan -09. Första veckan i Kao Lak och andra i Krabi, då ingår transfer mellan ortena så man slipper pyssla med det. Det tyckte jag var ganska praktiskt. /Katitzi
Av Cechol
1 juni 2008 18:50
Hej! Tre veckor i Khao Lak blir alldeles för mycket, om ni vill aktivera er lite ockå, det finns en lugn och fin ö utan för Khao Lak som heter Koh Koh Khao, en paradis ö som ni kan göra en utflykt till. Annars skulle jag rekoendera att åka ner till Phuket i några dagar, för shoppingens skull sedan vidare via Phi Phi Island till Krabi och Koh Lanta, det hinner ni gott och väl på tre veckor. Ska ni åka till Phuket så ta Kata beach, då har ni nära till shoppingen i Karon men samtidigt ett lugn och trivsamt ställe. Jag vet inte avnågra Bungalow hotell, men det ska gå hitta på plats, annars kan du ju kolla in Ticket, har rätt mycket hotell där nere.
Av Sierra
1 juni 2008 20:04
Jag ser att du fått tips på Kata på Phuket om ni åker dit. Phuket har mycket mer än beacher att erbjuda och jag kan rekommendera Kata Poolside Resort för boende, 2 minuter från Kata Beach södra del. Nära till restauranger mm mm men ändå lugnt och behagligt då hotellet ligger 100 m in från gatan där "allting" händer. I och för sig händer det inte så mycket då lugnet faller över denna del av Kata ca 2300. Trevligt är det i alla fall. http://katapoolside.com/
Om du tycker att detta är ett alternativ skall du boka genom Sawadee. Du får bättre pris och det är kanonservice. Snabbt och säkert. Där finns även många andra hotell över hela Thailand till bra pris. Tänk på att det är alltid billigare att boka genom en förmedling som Sawadee än genom hotellen själv.
http://phuket.sawadee.com/hotels/kata.htm
3 juni 2008 07:02
Tack så jätte mycket för alla tips!
Det är alltid så roligt att få informatinen från första handen, från folk som har varit på dem ställerna

Tycker Ni att jag skall boka hotellen på dem ställerna i förväg, eller bättre ha is i mage och ta det på plats?
När vi var på Koh Chang då bokade jag alla hotellen hemifrån och det var tur det, för i dem flesta bra hotell var det slut på rummena.
Folk gick från hotell till hotell och frågade efter något ledigt, det är inte så kul i det värme och slösa bort sin semester på logostik.
Men det kan hända att det lättare om hotell rummen på denna sidan av Thailand.
Av Sierra
3 juni 2008 08:31
Eftersom du skall åka i februari rekommenderar jag att du bokar hemifrån. Väntar du är det fullt!
Rum går alltid att få tag på men kanske inte där du vill och du kanske får flytta efter en dag eller två.
Vi kanske syns på Kata Poolside?
3 juni 2008 11:35
Hej! Sierra
Tac en gång till!
Ditt förslag på hotellet är jätte bra!
Jag har redan kollat upp så här hastigt.
Jag tror att det blir ett bra alt. för pojken/13 år/ - han älskar nämlingen shoppa!
Vi kanske ses!
Vi åker vecka 7,8,9.
Av Karten
3 juni 2008 15:42
Hej, Vi är några stycken som också ska till de västra trakterna denna gång och planerar att stanna till på Kho Phayam först och då bo på http://www.buffalobayclub.com/. Han som äger resorten heter Dmitri.
Sedan har vi med diverse hjälp bokat på Kho Khao Beach Resort och på http://www.cnkhokhaobeachresort.com/.
Vi har inte varit på något av dessa ställen förrut med det verkar enligt bilderna vara fint och bemötandet per mail och telefon har varit mycket bra.
Sedan har vi valt http://www.gerd-noi.com/ i Khao Lak (Khao Lak Bungalow).

Lycka till med planen.

mvh joakim
Av Lanta
3 juni 2008 18:01
Hejsan
Jag håller till på Koh Lanta o gillar denna sköna stämning som finns över ön.
Det går utmärkt att ha Koh Lanta som en bas o sedan resa runt till olika öar om man vill det.
Det finns mycket att se o göra på Koh Lanta för alla åldrar o där finns även många svenska "kompisar" för 13åringen.
Eftersom ni åker i februari rekommenderar jag er att boka några nätter först för att vara säkra på att ha något,sedan brukar det lösa sig med att man kanske vill byta boende o flytta till någon annan strand eller liknande.

Maila mig om du vill ha mera tips om Koh Lanta.
(Logga in för att se e-postadress)

MVH Laila
5 juni 2008 15:08
Hej!
Åk INTE till Kata eller Karon på Phuket. Fruktansvärt mycket folk och det finns inget genuint thailändskt kvar där längre. Vill ni ligga på stranden i stolstol får vi vara "uppe med tuppen" - sedan är det smockfullt. Solstolarna står uppe i varandra. Det har också blivit dyrt på Phuket jämfört med övriga Thailand och ska man shoppa något där numera får man istället för som tidigare pruta till halva utgångspriset, nu gå ner till en tredjedel. Nej - Varning för Kata och Karon alltså.

Håller med om att 3 veckor i Khao Lak är för mycket. Väldigt fina sträder där men kanske lite för lugnt. Dålig mat och dyrt var det även där.

Rekommenderar en vecka där, en vecka i Ao Nang och en vecka på Koh Lanta. Så gjorde jag själv i januari.

/Inger
5 juni 2008 15:25
Katitzi, Laila, Joakim, Cechol, Inger och Sierra

Tack så jätte mycket för alla tipsen!
Det är alltid roligt att läsa olika tyckandet.
Nu vet vi att vi skall boka ung.1 vecka på Kao Lak och resten på andra små öarna.
Ingers föslag låter också bra.
Koh Lanta lockar mycket, men är det inte för lång resa från Kao Lak i det värme?

Hur gjorde Ni? Åkte Ni taxi och båtarna?
Hur lång tid det tog?
Av Karten
9 juni 2008 13:46
Hej, det är ca 30 mil mellan Khao Lak och Kho Lanta och det tar väl ca 4 timmar att åka utan medräknad väntetid för färjorna ut till Kho Lanta. Tyvärr så har trafiken till/från ön ökat kollosalt de senaste åren så det kan totalt på de två färjorna bli ca +1 timma väntetid.

Svaret på din fråga ang. om det är för varmt att resa så är svaret att resan i en AC minibuss är inga problem. Oftast så kan man också diskutera med chauffören om att stanna till när så önskas.

lycka till
joakim
Av Karten
9 juni 2008 13:53
Hej, det är ca 30 mil mellan Khao Lak och Kho Lanta och det tar väl ca 4 timmar att åka utan medräknad väntetid för färjorna ut till Kho Lanta. Tyvärr så har trafiken till/från ön ökat kollosalt de senaste åren så det kan totalt på de två färjorna bli ca +1 timma väntetid.

Svaret på din fråga ang. om det är för varmt att resa så är svaret att resan i en AC minibuss är inga problem. Oftast så kan man också diskutera med chauffören om att stanna till när så önskas.

Det går också att åka minibuss till Krabi och därifrån ta båten till Kho Lanta. Tidsmässigt blir det nog ungefär samma. Men hör med dom som säljer resor i Khao Lak vad dom rekommenderar.
Pga färjeköerna kanske det är snabbare att ta båten från Krabi. Jag har gjort båda varianterna och båda alternativen kändes Ok.

lycka till
joakim