Tonsai Beach / Tonsai bay resort

Av Joholo
29 okt. 2018 07:40
Visningar: 263
Hej!
Jag och min sambo ska åka från Phi Phi till Tonsai beach i december och undrar om det är lätt att ta sig med båt dit? Är det lätt att boka detta samma dag? Har förstått att man åker från Ao Nang till Tonsai beach. Är det någon som varit på detta hotell annars (Tonsai Bay Resort) ?
Vi ska vara våra sista nätter i/utanför Phuket, något hotell någon kan rekommendera? Gärna något högre standard.
Av Monki66
29 okt. 2018 12:26
Hej,

Ja ni tar färjan till Ao Nang och därifrån tar ni taxibåt (longtail) till Tonsai beach.
Jag har för mig att färjan från Phi Phi går ganska sent, typ kl 16 och är framme i Ao Nang vid 17:30. Enklast är nog att ni bokar transfer från Ao Nang till Tonsai med hotellet. Då har ni säkert hämtning redan i hamnen där färjan kommer in.

Ang Tonsai så har jag själv inte bott där, men väl passerat det med longtail flera gånger.
I mitt tycke så är det för ensligt, finns ingenting annat än hotellet och dess strand.
Men är det vad man är ute efter så är det väl ok.
Av Yoppe
30 okt. 2018 20:28
Tonsai beach är stranden där Piren på Phi Phi ligger och här kommer alla färjor in, hit kan du åka från Ao-nang eller Phuket 1-5 tim med färja finns flera olika bolag på denna sträcka och har aldrig varit problem för mig att få tag i båtbiljetter (varit på Phi Phi minst 10ggr senaste 10 åren :). Denna strand är där alla båtar färjor,longtail,dykbåtar,utflyktsbåtar kommer in så det är mycket trafik. men längst ut på vänster sida (från havet sett) finns finns trevliga ställen att sola och bada på och dessa missas ofta då det inte ser ut så i det stora hela.Det tar ca 5 min att gå över till loh dalam bay på andra sidan ön och där har ni den andra stranden som är långgrund och har stor skillnad på hög/lågvatten men här finns bara longtailbåtar. (hit skall ni gå om ni vill ta en utflykt med longtail till ex mosquito island över dagen. Har inte bott på Tonsai bay resort men gått förbi många gånger (ser trevligt ut). Vill ni ha andra tips angående Phi Phi så shoot. Phuket får någon annan hjälpa er med inte lika hemma där ;)
Av Monki66
31 okt. 2018 08:21
Oj, Yoppe!! Är det du eller jag som missuppfattat vilket Tonsai beach som Joholo ska till? :)

Jag uppfattade att det var Tonsai beach mellan Railey beach och Ao Nang,
inte Tonsai på Phi Phi, då de ska åka från därifrån.

Vilket som, tänkte bara klargöra två olika svaren, Hur det kan bli :)

/Monica
Av Joholo
31 okt. 2018 17:35
Precis, mellan Railey beach och Ao Nang :).
Av Yoppe
5 nov. 2018 21:53 (redigerad)
Citerat från Monki66:
Oj, Yoppe!! Är det du eller jag som missuppfattat vilket Tonsai beach som Joholo ska till? :)

Jag uppfattade att det var Tonsai beach mellan Railey beach och Ao Nang,
inte Tonsai på Phi Phi, då de ska åka från därifrån.

Vilket som, tänkte bara klargöra två olika svaren, Hur det kan bli :)

/Monica
Då är det jag som hade otur när jag läste (sorry Phi Phi är Tonsai Bay ,Railey Tonsai beach my bad, Tonsai Beach tar du dig lättast till från Railey beach med Longtail eller via en promenadstig. Från Ao nang beach går det longtailbåtar regelbundet till Railey och dessa stannar på Tonsai om så önskas. Har tyvärr inget bra hotelltips då jag bara besökt stranden dagtid. Det är mest Backpackers och framförallt klättringsintresserade som bor här men med det sagt är det ingen dålig strand.