Tips om Moseldalen tack!

Av Desires
18 mars 2012 09:08
Visningar: 28885
Tänkte bege oss till Moseldalen i sommar och vore väldigt tacksam att få tips från er som varit där!
Hade tänkt besöka orter som Kobern Gondorf, Bernkastel-Kues, Bremm, Cochem, Koblenz, Zell, Trier. Gillar att vandra i vackra omgivningar, vore även trevligt att besöka några vinodlingar, för vinprovning.
Vad ska man INTE missa????

Tacksam för alla tips om Moseldalen!
Trevlig söndag!
18 mars 2012 15:25
Hej!
Jag har bilat längs Mosel två ggr.

Cochem är en av de större städerna och har väl därför lite mer att erbjuda. Annars är det så pass nära mellan ställena och de är alla rätt lika och vackra med vinprovning på agendan - så det spelar egentligen inte så stor roll var ni stannar.

Stanna gärna någon extra dag på ett par ställen för att riktigt njuta istället för att plocka så många ställen som möjligt :)

Vi stannade där vi kände för och bokade hotell på plats - men är ni budgetkänsliga så skall ni så klart planera och boka i förväg.
18 mars 2012 23:39
Hej !
Lite tips från en som älskar Moseldalen.
Koblenz : Här möts Rhen och Moselfloden, besök Deutsches Eck, näset mellan de båda floderna.
Staden är intressant med många sevärdheter, borgen Ehrenbreitstein på Rhens östra sida är sevärd.

Kobern-Gondorf : På Kirchstrasse finns västra Tyskland äldsta korsvirkeshus från år 1320. I byn finns också ett vin och hembygdsmuseum.
Från denna by kan man även nå sagoborgen Burg Eltz, nog den vackraste borgen i Mosel, det går att köra bil nästan helt fram till borgen, från parkeringsplatsen går små bussar ner till borgen om man inte vill gå själva.

http://www.burg-eltz.de/

Cochem : En vacker gammal stad som har bevarad sina korsvirkeshus, staden största sevärdhet är borgen Reichburg, besök gärna denna borgen med en guidad visning, mycket intressant.
Det går små bussar upp till borgen från busstationen mitt i stan,men gå gärna ner igen på baksidan av borgen.
Ta gärna en tur med stolliften till utsiktsplatsen Pinnerkreutz, otrolig flott utsikt.
Der finns också ett litet gul/grönt tåg ``Wein-Expressen``, den tar er runt vinområder i Cochem, avslutas med vinprovning.
En båtutflykt från Cochem till Beilstein är en trevlig båttur då får man också med slussning. Beilstein är en riktig pittoresk by, kallas också för Törnrosastaden.

Bremm : En pytteliten by, men där finns Europa brantaste vinfält, här finns också olika vandringsleder som är helt fantastiska, men inget för den som är höjdrädd. En av dom svåraste klätterstiger ``Calmont Klettersteig´´Man kan gå från Bremm till Eller eller tvärt om.

http://www.bremm.info/calmont/

Zell : Zeller Schwarze Kats vinet födelseplats, här kan man åka med ``Planwagen´´ upp i vinbergen med vinprovning.
Utgår från Schwarze Kats brunnen, köp biljett i turistbyrån.

Bernkastel- Kues : Nog den vackraste staden vid Moselfloden. Besök Markt som är helt omgiven av mycket gamla korsvirkeshus,det ena är vackrare en det andra.
Burgruinen Landshut är sevärd, åk gärna med Burg Landshut Express upp, det är en lite gul buss som går från parkeringen vid floden.
Från borgen gå vidare uppför då når Ni Café Schutzenhaus, ta en fika där och njut av utsikten över tvillingstäderna.Härifrån kan Ni gå på en smal väg som förar ner till staden igen.
När Ni går i dom smala gränderna i staden titta efter sträck på väggarna, dom visar hur högt vattnet har stått. På många platser i Mosel har dom problem med att floden svämmar över.
Gå vidare över bron till stadsdelen Kues, i rondell tar Ni till höger, där hittar Ni bl.a. St.Nikolaus Hospital, i dag ålderdomshem,det går att besöka.
I en annan byggnad på området finns ett Vinotekh- Vinmuseum, här kan man provsmaka hur mycket vin man bara orkar får en dryg hundralapp i deras källarvalv.
Tillbaka till rondellen ta nu vänster gå några hundra meter då kommer Ni till Cusanus födelsehus,ligger på högra sidan.Cusanus är staden son,hans hjärta ligger begravd i kapellet/kyrkan i St.Nikolaus Hospital.
Jag hyr en del vinfält hos en bonde i stadsdelen Kues, ring eller maila han så får Ni säkert en vinprovning hos han.

http://www.weingut-port-kropf.de/

Kloster Machern som ligger på Kues sida, följ L47 norrut, sedan B 53,strax efter Zeltinger Brücke, detta kloster har bl.a sitt eget ölbryggeri m.m.

Trier : Tysklands äldsta stad, har mycket att bjuda på, p.g.a de omfattande lämningarna från romartiden.
Porta Nigra är stadens kännemärke och sevärdhet nr.1 . Domkyrkan är otroligt vacker den var en gång en av de fyra största i världen. Kring Hauptmarkt kan man beundra de gamla husen, här är det också liv och röra hela dagen/kvällen.
Stadens mest berömda son är Karl Marx, hans hem ligger på Brükenstrasse 10,är numera museum.
Inte så långt härifrån ligger Tysklands äldsta bro, Römerbrücke som är värd att ta en titt på.

Hoppas dessa tips kan vara något för dig, jag kunde ha skrivit en hel bok om intressante platser att besöka i Mosel.
Titta gärna in på mina Resealbum, har faktiskt lagt in en del från detta underbara området.
Av Desires
19 mars 2012 09:39
TACK SNÄLLA för så många bra tips!

Nu ser jag fram emot denna resa ännu mer! Vi har bokat flyg så vi kommer att vara där i 7 dygn. Jag var lite rädd för att det var FÖR mycket i detta lilla område, men nu inser jag att det blir perfekt!
Och nog bäst att stanna 2 dagar på ett par ställen, funderar då på Cochem och Bernkastel Kues.

Har letat efter dina foton från Moseldalen i detta forum, men ngt galet gör jag, för jag hittar dem inte...
Kan du skicka den länken tack!

Ha en bra dag!
Av Fredros
19 mars 2012 13:44
Inför Moseldalen besök fick jag tipset: Missa inte http://www.burg-eltz.de/
-en kort biltur ur själva dalen !

Man vandrar en bit från parkeringen för att från stigen plötsligt blicka ner på ett sagoslott: Burg Eltz !

En ovanlig raritet levandegjord genom fantasiska guider !
Av Desires
19 mars 2012 15:44
Tack för detta tips, ser helt underbart ut detta slott! Det verkar vara något som man absolut inte ska missa!
(Ser att även "reseglad" rekommenderat detta)!
3 apr. 2012 00:49
Hej!
Vi ska till Moseldalen i sommar hade vi tänkt. Ingen av oss har varit där innan. Vad för stad/by är bra att bo och utgå ifrån? Vi tänkte stanna 3-4 nätter. Ska man boka boende hemifrån eller är dett gott om dem där nere?

Med vänlig hälsning,
Fredrik
3 apr. 2012 10:18
Citerat från frippe81:
Hej!
Vi ska till Moseldalen i sommar hade vi tänkt. Ingen av oss har varit där innan. Vad för stad/by är bra att bo och utgå ifrån? Vi tänkte stanna 3-4 nätter. Ska man boka boende hemifrån eller är dett gott om dem där nere?

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Hej Fredrik !
Det gör Ni rätt i, Moseldalen är underbar, jag har bod på olika ställen här,har valt boende efter vad som jag vill besöka.Kom ihåg det är ett ganska så stort område.
Försök om Ni kan hitta något kring, i Bernkastel-Kues eller Cochem, det är bra utgångspunkter. Moseldalen har många besökare,och där finns gott om boende, skall Ni ha hotell eller lägenhet ? Jag hade nog bokad hemifrån.
Av Desires
3 apr. 2012 19:15
Jag har nu förbokat hotell i Kobern-Gondorf, Cochem, Bernkastel-Kues (2 nätter), Trier, Saarburg och Rudesheim. Vi har flyg till Frankfurt - ej till Frankfurt Hahn som är den närmaste flygplatsen, så vi tyckte denna rutt passade oss bra.

När jag började kolla på hotell (bokade de flesta via booking.com) såg jag att det var få rum kvar på de hotell jag gillade, och tyckte därför det var bäst att förboka.

En liten varning dock: Jag hade för avsikt att BARA boka hotell via booking.com som var avbokningsbara helt utan kostnad, men "råkade" boka ett hotell som de krävde betalning för direkt.
Detta blev till en följetong eftersom det hotellet ej fixade att dra något av de kreditkort jag gav dem, men ändock skulle de EJ avboka eftersom just detta hotell ej var avbokningsbart.
Så trots att de ej kunde nyttja våra kreditkort (som andra hotell accepterat) kunde vi inte avboka, till slut efter många tidsödande vändor (telesamtal, email) mellan oss, booking.com och hotellet gick de med på att avboka.....Ganska krångligt alltså, så hädanefter kollar jag mer noga att hotellet verkligen är avbokningsbart utan kostnad!
4 apr. 2012 09:15
Citerat från desires:
Jag har nu förbokat hotell i Kobern-Gondorf, Cochem, Bernkastel-Kues (2 nätter), Trier, Saarburg och Rudesheim. Vi har flyg till Frankfurt - ej till Frankfurt Hahn som är den närmaste flygplatsen, så vi tyckte denna rutt passade oss bra.

När jag började kolla på hotell (bokade de flesta via booking.com) såg jag att det var få rum kvar på de hotell jag gillade, och tyckte därför det var bäst att förboka.

En liten varning dock: Jag hade för avsikt att BARA boka hotell via booking.com som var avbokningsbara helt utan kostnad, men "råkade" boka ett hotell som de krävde betalning för direkt.
Detta blev till en följetong eftersom det hotellet ej fixade att dra något av de kreditkort jag gav dem, men ändock skulle de EJ avboka eftersom just detta hotell ej var avbokningsbart.
Så trots att de ej kunde nyttja våra kreditkort (som andra hotell accepterat) kunde vi inte avboka, till slut efter många tidsödande vändor (telesamtal, email) mellan oss, booking.com och hotellet gick de med på att avboka.....Ganska krångligt alltså, så hädanefter kollar jag mer noga att hotellet verkligen är avbokningsbart utan kostnad!
Du kommer få en underbar resa till Moseldalen. Ja det är viktigt när man bokar att se till att hotellen är avbokningsbare utan kostnad .Dom flesta hotell är avbokningsbara utan kostnad, 1-2-3 o.s.v. dagar innan ankomst ,det brukar stå i rutan där man väljer rum hur avbokningen fungerar.Men visst kan man missa...
Jag har bokad mycket genom dom, har faktiskt varit ute för ett flertal gånger att det står i hotellets beskrivning att dom tar Visa, Mastercard o.s.v men när man kommer till hotellet så tar dom inga kort alls,bara kontant betalning.
Har också varit ute för att beskrivningen på hotellet utrustning inte stämmer. Men dom flesta gånger har jag varit mycket nöjd med dessa.
Ett gott råd, skriv ut alla bokningar och ta med deg.
4 apr. 2012 09:47
Desires - (eller andra som tänkt boka) om du hittar ett hotell du gillar och just det inte är avbokningsbart, så kolla hotellets egen hemsida. Många gånger kan det vara just det erbjudna priset som gör det nonrefundable - inte hotellets alla rum. På hotellets egna sida kan du hitta ett alternativ som inte nödvändigtvis behöver vara jättemycket dyrare.