Tips inför resan till nya zeeland

25 maj 2013 18:58
Visningar: 3247
Hej jag tänkte resa till nya zeeland i november kommer vara där en månad och undrar ifall ni har några platser eller tips som man inte får missa när man är där. Jag söker nämligen både äventyr och fin natur. Tar tacksamt emot alla förslag :)

Mvh Jonas
Av Desires
25 maj 2013 19:33
Hej!
Nya Zeeland är såå vackert! Du skriver inte om du ska besöka både nordön och sydön, men det ska du säkert om du ska vara där en månad. Själv hade jag bara 10 dagar på mig när jag var där, och då blev det så att vi istället koncentrerade oss på bara nordön, vilket jag tyckte blev riktigt bra, och efter dessa dagar kan jag också säga att jag tycker nordön är underskattad, det fanns väldigt mycket att se och uppleva där, både äventyr och fina naturupplevelser.

- Paihia. Bay of Island-området är väldigt vackert och är man här under sommaren ska man definitivt ta sig ut med båt för att kunna simma med delfiner, ägna sig åt snorkling, fiske eller bad vid underbara stränder.
- Cape Reinga, den nordligaste punkten i Nya Zeeland. För urinvånarna - maorerna - är Cape Reinga platsen där själen överger kroppen. Här smälter Tasmanhavet samman med Stilla havet.
- Ninety Mile Beach” (83 km lång oavbruten strand med grå-vit sand) fast vi körde på ”rampen” eftersom vi blev varnade att det kan vara riskfyllt att köra direkt på stranden - den innehåller kvicksand
- Rotorua är ett måste när man befinner sig på nordön. Här ligger det mest termiskt aktiva området på Nya Zeeland.
- Onemana otroligt vacker plats vid havet
- En av de mest berömda stränderna i Nya Zeeland, ”Cathedral Cove”, fantastisk miljö!
- Nya Zeelands största insjö heter Lake Taupo. Här kan man hoppa fallskärm, testa bungy-jump, jet-boat, rafting etc.
- Opononi är en by som också låg väldigt vackert.

Foton från dessa platser kan du se här http://www.desires.se/#post74
26 maj 2013 16:05
På en månad hinner du med både Nord- och Sydön. På Sydön kan jag rekommendera t.ex. Queen Charlotte Track i Marlborough Sounds, Abel Tasman National Park utanför Nelson, Milford Sound och Fiordland National Park, Mount Cook National Park och The Catlins i söder.
De flesta äventyrsaktiviteter ligger kring Queenstown.
Vet inte om du vill besöka städer men Dunedin är en fin stad. Christchurch också, men den har väl inte repat sig efter jordbävningen för några år sedan.

Du kan ju kolla in http://www.worldofmarie.com/reseguide och välj Nya Zeeland bland länkarna längst ner. Har skrivit massor där.
26 maj 2013 19:16
tack så hemskt mycket för tipsen :) man vill ju åka nu :D
Av Trea
31 maj 2013 21:13
Det är några år sedan vi var på Nya Zeeland, men det är verkligen en fantastisk plats på jorden. Fantastisk vacker och varierad natur och massor av äventyr. Det finns mycket att se och göra, t.ex. vulkanön White Island på nordön, nationalparken Abel Tasman och glaciärsjön vid Mt Cook. Vi har skrivit lite kort om vår NZ-resa här:
http://www.freedomtravel.se/2011/02/dromresan-till-nya-zeeland/
Av Kafoe
22 juni 2013 12:30
Jag kom hem från Nya Zeeland för exakt två veckor sedan, så jag var där på senhöst/vinter. Jag var "bara" på Nordön, men å andra sidan åkte min vuxna systerdotter och jag runt hela ön i bil i tre härliga veckor. Årstiden och tiden vi hade till rådighet gjorde att vi skippade Sydön denna gången. Det finns så mycket att se och uppleva på Nordön för alla smaker och intressen, så det är helt upp till er, egentligen. Jag åkte runt utan att veta så mycket alls om Nya Zeeland, förutom att jag givetvis ville se Auckland, Hobbiton (filmsetet där delar av Sagan om Ringen-trilogin och Hobbiten spelades in) samt Tongariro nationalpark (med "Mount Doom" från filmerna) med fantastiska hotellet Chateau Tongariro mitt på ön. Vi hann även med huvudstaden Wellington, där det mesta är på gångavstånd, och de "skandinaviska" bygderna runt Dannevirke och Norsewood.

Att åka bil runt på Nordön är enkelt. Visst, vägarna är smala och folk kör väldigt fort mot vad vi är vana vid (hastighetsgränsen är 100 nästan överallt), men det är egentligen bara i Auckland det är någon större trafik. När det gäller vädret i maj/juni så hade vi allt från första snön och minusgrader uppe i bergen till OK svensk sommar längs ost- och nordkusten ( vackra Napier, Mount Maunganui m.m.). Nya Zeeland har fantastiska stränder, om du gillar det (dock farliga strömmar så ta reda på om man kan bada!), fantastiska ångande regnskogar med slingriga vägar och varma käller och vulkansk aktivitet runt Rotorua - Taupo. Forgotten World Highway och stilfulla vulkanen Mount Taranaki är också att rekommendera. Tänk på att alla sträckor förutom längs kusterna i stort sett tar mycket längre tid att köra än vad GPS:en föreslår och vad det ser ut på kartan. Och inte att förglömma: nyzeeländarna! Trevligare och mer tillmötesgående folk skall man leta efter. Visst, man kan ha otur där och dåliga saker kan hända, som överallt annars i världen men ta er tid att tala med lokalbefolkningen. Prismässigt så är det mesta billigare i NZ än här hemma, särskilt övernattning, oavsett antal hotellstjärnor. Bensinen kostar runt tio kronor litern. Röker du däremot så ta med en limpa svenska cigarretter hemifrån.
23 juni 2013 18:49
va roligt att höra om eran resa runt nordön :) jag har äntligen bokat biljetterna nu så åker den 26 dec till den 9 feb, jag hoppas det är tillräckligt lång tid att se både syd- nordön :D. Kommer du ihåg vilka sidor ni var inne och tittade på innan ni åkte till NZ, eller ni kanske planerade allt där nere??
23 juni 2013 19:03
Hej Jonas!

Du har en fin resa framför dig!

Jag gjorde en fem veckor lång rundresa på NZ, både Nord- och Sydön för några år sedan;
vandring, valskådning mm mm

Besök min hemsida så får du se hur jag lade upp min resa. Hyrde bil på båda öarna så jag körde långt...

Kanske hittar du tips inför din resa!

Ha en trevlig resa!

Adressen till min hemsida är

www.stalvik.se