Tips inför flytt till Norge!

12 jan. 2013 21:27
Visningar: 1758
Hej!
Vi är två 18åriga tjejer som har tänkt bosätta oss i Norge från och med Augusti månad. Vi har kollar runt lite på internet och sett att det finns många olika sorters arbeten som lockar svenska ungdomar. Något som intresserar oss ganska mycket är att jobba i butik/lager. Tex, Ikea eller HM. Även jobb inom vården är av intresse.

Är det någon därute som arbetar/har arbetat i Norge som kan ge oss lite tips om hur man ska gå till väga med boende och arbete.
Hur söker man sig enklast jobb i Norge? Ska man bosätta sig först och sen söka jobba, eller ska man göra tvärtom? Etc.

Vi är väldigt tacksamma för tips och hjälp!
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Theelf
13 jan. 2013 01:20
Har du tagit anställning som moderator på RG nu Anteeeeee?
Får tjejerna svar på sin fråga är det väl jättebra?
Av Jimmieh
13 jan. 2013 10:21
Nav.no är norges svar på platsbanken , tryck på ledige stillninger. . I den tjänsten ligger även deras försäkringskassa mm.

Annars finns finn.no där man även kan hitta bostad.

Ni är 18 år, vad är ni ute efter? Bara pengar, eller också uteliv? Väldigt många åker och jobbar i oslo, men där är ofta jobben lägre betalada och hyran svindyr. Jag skulle flyttat till ett mindre ställe, med hög lön och lägre hyra. Ute på landsbygden har de så svårt att få tag i arbetare att de erbjuder hög lön och ibland bostad eller hjälp att finna en. På vestlandet där jag bodde var det många som hyrde ut rum (hybel) , med gemensam duch/toa. Kan förstå att ni vill jobba i butikk, men ska ni tjäna mycke pengar skulle jag gå för fisk eller ålderdomshem. På vissa ställen kan man jobba ungefär precis hur mycke man vill. Men ska ni jobba inom vården måste ni nog säkert börga i sommar när semestrarna börjar. Och då kanske ni har möjligheter att fortsätta eller leta annat jobb under tiden. Åk inte upp innan ni har jobb, finns mycke jobb men det är inte jätte lätt att hitta dom på plats och norge är väldigt dyrt.
Av Kerstin
13 jan. 2013 15:03
Hej. Ni måste ta kontakt med Skatteetaten før att ansøka om ett D-nr. Det blir ert norska persson nummer. Sedan måste ni ansøka om skattekort. Jag rekomenderar att ni søker jobb hær ifrån sverige, samtidigt som ni letar efter bostad. Det finns ett stælle i Eda/morokulien som heter Grænse tjenst, de ær experter på frågor gællande regler nær man arbetar i Norge, ring och prata med dem.

Mycket info finns också på www.nav.no.

Hør gærna av er om ni vill ha mer hjælp.

Mvh Kerstin