Tips inför biltur i Skottland

Av Hpl
9 feb. 2016 13:06
Visningar: 3884
Vi är två par som i slutet på augusti tänker tillbringa en vecka i Skottland. Vi stannar ett par dygn i Edinburgh innan vi tänkt hyra en bil och åka runt.
Ingen av oss har varit i Skottland tidigare så vi är mycket tacksamma för tips på saker att se och göra, trevliga små B&B och genuina pubar längs sträckan:
Glasgow-Oban-Fort William-Inverness-Edinburgh. Eftersom tiden är begränsad och det faktum att ingen av oss är någon direkt whiskey-fantast så hoppar vi över Islay den här gången.
Hoppas vi hörs!
Av Stefu
9 feb. 2016 13:20
Hej,

Ta M9:an mot Stirling men ställ om navigator på Callander (A84) lite före Stirling. Följ sedan A84, A85 och A82 upp till Glencoe. I Glencoe lönar det sig att stanna och vandra på ett par ställen så man hinner njuta av landskapet (sök t.ex. på Lost Walley / three Sisters).

Om ni inte kört på "fel" sida tidigare tar det ca 1 dygn att bli van så därför lönar det sig även att stanna ofta så chaffisen får vila :-)

Vi åt på Ben More Lodge just före Crianlarich (såg att stället fått blandadade omdömmen, men maten vi fick var ok - kanske för att vi inte ätit på 10 timmar :-)).

Vi bodde i Achnacarry (Spean Bridge, norr om Fort Williams) i ett ombyggt stall som låg bredvid klanen Camerons slott. Därifrån var det lätt att göra dagsutflykter till Eilean Donan (ät i Plockton!), Glenfinnan, Oban, Ben Nevis och Loch Ness (ta gärna vägen öster om Loch Ness - helst en tidig morgon).
Av Hpl
9 feb. 2016 18:01
Hej och tack för svar och tips.
Nu har vi definitivt något att börja med!
10 feb. 2016 10:03
Citerat från Hpl:
Vi är två par som i slutet på augusti tänker tillbringa en vecka i Skottland. Vi stannar ett par dygn i Edinburgh innan vi tänkt hyra en bil och åka runt.
Ingen av oss har varit i Skottland tidigare så vi är mycket tacksamma för tips på saker att se och göra, trevliga små B&B och genuina pubar längs sträckan:
Glasgow-Oban-Fort William-Inverness-Edinburgh. Eftersom tiden är begränsad och det faktum att ingen av oss är någon direkt whiskey-fantast så hoppar vi över Islay den här gången.
Hoppas vi hörs!
Instämmer i tipsen om Plockton och Glencoe.

Inverness för mig är inte det mest spännande - naturen ser lite ut som i Norrland med en massa björkskog (d.v.s. fin men inte så exotisk) och det är roligare söderut i dramatiskt bergiga Cairngorms nationalpark med Aviemore, Braemar och gulliga Pitlochry men Culloden är som sagt en historiskt sevärd plats.

I slutet på augusti är det fortfarande skollov så man kan behöva boka boende i förväg på populära platser.

Edinburgh är en av mina favoritstäder alla kategorier. Jag har bloggat om den flera gånger men här är min sammanfattning:

https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/04/20/edinburghs-sevardheter/

Rekommenderar att ni tittar in på www.scottishmoments.com också eftersom den drivs av en svenska bosatt i Skottland som kan massor om just landsbygdens sevärdheter vilket jag inte alltid kan.
Av Hpl
12 feb. 2016 11:11
Tack alla för fina tips och vilka otroligt fina fotografier! Helt stilla och soligt, det är det vi kan vänta oss alltså;)
12 feb. 2016 13:08
Citerat från Hpl:
Tack alla för fina tips och vilka otroligt fina fotografier! Helt stilla och soligt, det är det vi kan vänta oss alltså;)
En vecka är ju inte länge och egentligen lagom för att se Edinburgh och Glasgow som båda hade mycket att erbjuda, Edinburgh är verkligen en av de trevligare städer vi besökt :-)

Vi gjorde en tur som nog innefattar även det ni funderar på. Vi hade knappt två veckor (13 dagar om jag minns rätt) och det var lite lite för vår runda som gick, Edinburgh, Aberdeen, Inverness, Glasgow.
Både städerna och naturen uppmanar till flitigt kameraanvändande, vi hade 5360 bilder med hem av vilka du kan spana in några här http://foto.floridasidan.se/#!album-48 Att vi hade extrem tur med vädret gjorde inte resan sämre heller :-)