Thailandnovis nyfiken på sommarsemester men behöver hjälp!

Av Katrinl
15 apr. 2012 13:15
Visningar: 1117
Hej,

Vi är en familj med två barn på 13 och 16 år. Vi har mycket vaga semesterplaner för denna sommaren och jag som gärna vill ha bokat och klart är veligare än tillåtet:). Man blir man lätt överväldigad av alla trådar och tänker att jag ställer väl några frågor själv. Tycker detta är ett bra forum och hoppas på lite hjälp till en Thailandnovis.

Vi funderar ( rättare sagt: jag surfar runt som en galning eftersom vi inget har bokat än...) på att åka till Italien två veckor i sommar och då räknar vi med en budget på 40 000-45 000 kronor. Så har en tanke börjat gro....Hur långt kommer man på den budgeten två veckor i Thailand om vi åker i Juni-Juli ( lite flexibla men säg 17 juni-4 juli)?

Var letar man bäst och billigast flygbiljetter? Hjälp och förslag mottages tacksamt!

Thailand är ett för mig oupptäckt land att semestra i men har förstått så mycket att östra delarna av landet är bäst under denna period. Vart bör man åka? Vilka pärlor hittar man som är hyfsat lättillgängliga, genuina, billiga? Vill gärna ha lugna fina stränder men även lite utflyktsmål och så familjefavoriten snorkling såklart. Sonen älskar djur så gärna det också:). Dottern blir nöjd bara vi stannar och shoppar i Bangkok. Min man är något av en motståndare till Thailand, han åker hellre åt Usa hållet så hjälp mig med argument ;). Priset skulle kunna vara ett sådant;)

Tack på förhand!
Av Sierra
15 apr. 2012 18:37
Finnair från Arlanda till Bangkok via Helsingfors kostar för er familj totalt 22864 kr de datum du specifierat.
http://www.finnair.com/SE/SE/home

Ni bör hålla er någonstans i Gulf of Thailand då vädret är mer osäkert på västkusten vår sommartid. Koh samui är ett alternativ där utflykter med färja till Koh Pha-ngan, Koh Tao och Koh Nang Yuan är populära.
15 apr. 2012 18:50
Hej!

Håller med Sierra om att Koh Samui området, är stället man skall besöka om man skall till Thailand under den svenska sommaren.
Vi har besökte Thailand ett antal gånger, men även under sommaren på just Koh Samui och öarna nära...och det var super bra.
Det som är bra är att om man besöker Thailand under denna period, så är boendena ännu billigare, än under högsäsongen.

Bra boende i Bangkok som vi bott på några gånger ...(rekommenderar superior, eller Deluxe rummena) http://www.sawadee.com/hotel/bangkok/bossotel/ priserna ni ser är för hela rummet inklusive frukost buffe :-)

Här är boendet vi bodde på, när vi var på Koh Samui...från alla rum har ni max 1 min till Mae Nam stranden.
http://www.sawadee.com/hotel/samui/theflorist/

Titta gärna på mitt album som jag skickar med...hör av er om ni funderar över något!
http://www.reseguiden.se/forum/resor/tillbaka-till-thailand-4419

Mvh/Muangthai
Av Katrinl
15 apr. 2012 19:24
Tack för svar! Är fantastiskt roligt att få svar.

Förstår att Koh Samui med närliggande öar är ett bra val men då måste man ju ta sig dit ner. Vilket kostar ytterligare några tusen?
Om man stannar uppe vid Koh Samet, Mae Phim eller Ban Phe, hur är det däromkring? Är det värt den extra kostnaden att ta sig till Koh Samui? Ser att man kan hyra hus billigt uppe vis Mae Phim och Ban Phe.
Av Hille2
15 apr. 2012 19:37
Mae Phim och områdena därikring har en trist, blåsig och skräpig strand på sommaren (rätt skräpigt på vintern också). Vill ni snorkla, ha fina stränder och bra väder så är det nog Koh samui eller Koh Phangan som gäller (jag föredrar Koh Phangan inte minst för priserna). Under lågsäsong kan man alltid hitta billigt boende utan att förboka och om ni åker nattbuss+färja så behöver det inte kosta många hundringar.
Av Katrinl
15 apr. 2012 19:46
Trist, blåsig och skräpig är inte vad man vill ha, tack för info. Hur lång restid får man räkna med om man tar nattbuss och färja? Har du fler bra anledningar till varför du föredrar Koh Phangan?

Tack tack
Av Suss58
15 apr. 2012 19:55
Hej Katrini
Har själv inte varit i Thailan på sommaren, men på Koh Samet, och vi blev lite besvikna..tyckte vattnet var av sämre kvalitet ( mycket båtar o skitigt), och inte mycket att titta på där. I så fall kan jag hellre rekommendera Koh Chang - om det är fint väder på sommaren? Mycket att utforska, kan åka ut till andra paradisöar strax söderut.
Lycka till!
15 apr. 2012 20:10
Hej igen!

Angående Koh Chang...så skulle jag nog undvika denna ö under sommaren, det är just på Chang som det "brukar" regna mest i hela Thailand under sommaren!!
Men man ju även ha lite tur, för vädret är ju lite lurigt ibland ;-)

Här ser du vilket slags klimat Koh Chang har! http://www.kohchang.se/weather-klimat/

Bra sida om bla transport till Koh Samui,Koh Phangan,Koh Tao från Bangkok.
http://www.kohsamuihotell.com/kommunikationer/

Avståndet mellan öarna i denna del av Thailand är följande..Koh Samui till Koh Phangan 20 min, Koh Phangan till Koh Tao ca 2h med båt.
Av Tubbe
15 apr. 2012 22:19
Hej

Gilla inte Koh Samet, det var i alla fall inte den lugna semesterö som jag förvänta mig.
Men det blir säkert rätt mycket bättre om Ni söker er lång ifrån färjelägret eftersom Koh Samet verka ha rätt så
mycket endagars turister. Ett problem kan vara ni blir ganska låsta på just den platsen eftersom vägarna är riktigt riktigt dåliga. Då menar jag typ 5-10 km med crosshoj.
Men om ni inte känner behovet av att röra på er så är det perfekt.

Sen kanske inte nederbörden är så viktig när det kommer väldigt mycket regn på en gång. Jag tittar mer på soltimmarna.
Om ni inte tvunget vill ha turisthailand så hade jag valt Ban Phe. Men välj inte boende vid fiskfabriken...

/ tubbe
16 apr. 2012 11:30
Sawadee kha!

Koh Samui & omkringliggande öar kan du åka till under sommaren MEN det regnar där också. Dock inte lika mycket som ex Koh Lanta eller Koh Chang. Vi var på Koh Samui i slutet av juli 2010 och det var blandat väder - några dagar sol & +40C kl 08.00, några dagar med regn på eftermiddagen och några dagar med skyfall hela dagen.

Det finns flera olika flygbolag som flyger från Bangkok till Koh Samui - vi valde Thai Airways eftersom vi vi flög med dem från Köpehamn. Bagaget blev incheckat hela vägen. Inrikesflyget är inte särskilt dyrt och Koh Samui har nog världens gulligaste flygplats komplett med tuff tuff tåg.

Vi bodde på Bo Phut och tog taxi några gånger in till Lamai och Chaweng på eftermiddag & kväll. Tycker personligen att det är alldeles för exploaterat kring Chaweng och Lamai med solstolar på rad och jetskis så välj andra stränder om ni åker till Koh Samui.

Förresten så gillar vi både Florida & Thailand och åker man till "rätt" ställen i Thailand så är det helt fantastiskt. Otroligt vacker miljö, trevliga människor, fräsch mat och hyfsat billigt. (Hur pass billigt beror på vart du åker - ju fler turister desto dyrare är det). Även säsong påverkar priserna.

Det finns gratisguider att ladda ner på http://www.alltomthailand.com/
Av Katrinl
16 apr. 2012 21:19
Tack för alla svar. Känns som att det kan bli koh samui och närliggande öar. Hittade direktflyg från Köpenhamn för 5100. Känns som ett bra alternativ. Bra länk där om gratisguider. Den ska jag kolla närmare.

Nu vet jag lite mer och kan komma med bra argument till mannen:)
Av Kentbra
17 apr. 2012 05:47
Är det lugnt och skönt med bad och relax, som gäller.
Så prova Koh Phangan.
Norra delen av ön har flera underbara stränder och lite småsamhällen som är trevliga.
Sitter själv i Sritanu 16 km om Thong Sala och bara njuter.
Visst en och annan regnskur kommer det någon gång i veckan. Men det svalkar mest.
Sritanu är en liten by med flera matställen, massage, kaffebarer och en 7/11. Så allt finns i närheten.
Gott om privata bungaloes att hyra och vill man inte bo direkt på stranden, så kan det bli billigt.
Lågsäsong och folk är riktigt tacksamma för de turister som kommer och alla priser är helt rätt.
Vill ni ha hjälp med att hitta bungalow så säg vad ni har för krav, så ska jag se vad jag kan hitta.
Av Katrinl
26 apr. 2012 18:34
Tack för alla svar! Nu blev det så att dottern fick sommarjobb så sommarplanerna gick i stöpet. MEN tack vare er så kunde vi inte släppa Thailandstanken och tack vare detta så har vi istället bokat flyg tre veckor över jul och nyår! Därav min nya tråd om Thailand över jul och nyår. Behöver fortfarande lika mycket hjälp känns det som så jag hoppas att jag återser er i den tråden.

Tack!