Thailand regnperiod aug

6 dec. 2014 12:23
Visningar: 4148
Hej!
Vill höra era tankar kring regnperioden i Thailand Juli-Aug-Sep .
Kan man åka då eller är det bortkastat?
Har varit i Thailand i sep och det funkade då, inte direkt mycket regn. men då var vi Hua hin o som längst ner Koh Phangan,

Nu vill vi åka lite mer söder ut och kolla runt öarna/fastlandet på Krabi sidan.

Har oxå hört att det är mycket dyrare på den sidan av thailand?

Ska ha med oss våran 10 mån bebis så nu behövs det mer planering känner vi, vi ska inte boka boende utan hade tänk flyga till bangkok och sen inrikesflyg ner i landet för att sedan "jobba oss uppåt".

Tacksam för snabba svar
Av Hille2
6 dec. 2014 16:21
Ska man åka sommar/tidig höst så är östkusten (från Bangkok och söderut) att föredra och prismässigt sett är det också billigast.
6 dec. 2014 16:41
Är det fortsatt billigt nedanför koh phangan mot Mot Songkhla? Och finns det ngt speciellt att se mellan surat thani - och Songkhla??
Av Sierra
6 dec. 2014 16:48
På västsidan ner mot Koh Lipe är det bra väder ända fram till mitten av augusti.
7 dec. 2014 21:14
Väst sidan? är det Phuket sidan? Är det JÄTTE dåligt väder sedan? aug / sep eller är det ändå Ok att resa då fast med skurar i mellanåt?
Av Sierra
7 dec. 2014 22:37
Phuket ligger på västsidan och vädret i området under den svenska sommaren till mitten av augusti är helt ok och du får räkna med någon regnskur under dagen. September till slutet av oktober är blötast. Bästa vädret i södra Thailand fram till mitten av augusti har Koh Lipe som ligger längst söderut en bit från fastlandet nära Malaysia. För att ta sig dit under low season måste du åka speedboat från Pak Bara Pier i Satun province.

Båttrafiken mellan öarna från Koh Lanta - Koh Lipe i Andaman Sea är stoppad från low season (den tid du planerar att vara i området).
Av Linb
8 dec. 2014 11:02
Vi har varit i Thailand under sommaren flera år i rad, men i Hua hin också. Vädret är verkligen jätteolika så det är en chansning. Vi har ibland haft strålande sol och 30 grader nästan hela resan med kanske en regnskur om dagen, till grått och regnigt nästan hela resan. Brukar ofta vara finast väder på morgonen och sedan bli molnigt och grått resten av dagen
17 jan. 2015 20:13
Sierra :
Någon som vet hur man tar sig från
Trang flygplats - till Ko lanta?

(resan är i början av sep)
Kostnad? Tid?
Av Yoppe
17 jan. 2015 20:56
Phi Phi kan helt klart vara värt ett besök lågsäsong och det regnar väldigt lite där då det ligger mitt i havet så att säga på högsäsong med bebis vet jag inte men lågsäsong absolut,det kommer inte vara dött för det dock. Flyg till Krabi sedan Taxi Krabi stad eller ao Nang 1.5 tim till Phi Phi 1 tim till Lanta. Samui,Phangan och tao har jag själv besökt i aug ,helt ok väder.
Av Sierra
17 jan. 2015 23:22
Citerat från Snooze68:
Sierra :
Någon som vet hur man tar sig från
Trang flygplats - till Ko lanta?

(resan är i början av sep)
Kostnad? Tid?
Det tar ca 3 tim med taxi/minibuss till Lanta och du får räkna med ca 3500 THB.
19 jan. 2015 10:34
Finns det inga andra alternativ?
Kanske bättre att flyga till Krabi och sen ta frärjan från ao nang ?

Har ni något att skriva /tipsa om Ao Nang?
Av Sierra
19 jan. 2015 13:01
Om du skall till Lanta är det bäst att flyga till Krabi och från flygplatsen kan du:

1) Åka taxi/minibuss 2 tim till Lanta. Pris ca 2000 THB.
2) Åka taxi/minibuss 20 min till Krabi Hamn och färja 10:30 eller 13:30 2 tim till Lanta. Pris 450-600 THB.
3) Åka taxi/minibuss 40 min till Ao Nang och färja 11:00 2 tim till Lanta. Pris 450-600 THB. Osäker om den går i september.

Färjebiljetter både från Krabi hamn och Ao Nang kan du köpa på flygplatsen.
19 jan. 2015 13:55
Citerat från Sierra:
Om du skall till Lanta är det bäst att flyga till Krabi och från flygplatsen kan du:

1) Åka taxi/minibuss 2 tim till Lanta. Pris ca 2000 THB.
2) Åka taxi/minibuss 20 min till Krabi Hamn och färja 10:30 eller 13:30 2 tim till Lanta. Pris 450-600 THB.
3) Åka taxi/minibuss 40 min till Ao Nang och färja 11:00 2 tim till Lanta. Pris 450-600 THB. Osäker om den går i september.

Färjebiljetter både från Krabi hamn och Ao Nang kan du köpa på flygplatsen.
Tack för info och ett bra svar.
Jag tänkte inte just nu åka till Koh Lanta men gärna inom en snar framtid.
Dock är min tanke att flyga till Phuket, bo två nätter där, och så fort som möjligt ta oss till Phiphi för att bo där 2-3 nätter, medan vi är i Phuketområdet tänkte vi ta båttripp ut till James Bond island och kanske nån mer ö. På Phiphi skall vi ta en heldagsutflykt med båt för att se alla öarna runt om där. ( jag har varit där innan),
sedan från Phiphi ta båten till Koh Lanta och stanna där nån vecka och sedan kanske åka till nåt annat ställe runt om där ett par dagar, sedan dra hem igen från Phuket, så blir en kortresa på 2-3 v bara.
Låter det som en vettig rutt ? Sugna på att åka till Koh Mook som jag tror det heter som har en grotta man kan simma in i. Varit där? Mvh
21 jan. 2015 18:13
Tack för du att du skrev om James Bond ön, Ändrar nog våran rutt - Flyg från Bangkok till Phuket -2-3 nätter -båt till james bond ön och sedan färjan till PhiPhi och sedan därifrån till Ao Nang..
21 jan. 2015 18:28
Citerat från Snooze68:
Tack för du att du skrev om James Bond ön, Ändrar nog våran rutt - Flyg från Bangkok till Phuket -2-3 nätter -båt till james bond ön och sedan färjan till PhiPhi och sedan därifrån till Ao Nang..
Hej. Ja jag vill se James Bond island eftersom alla nästan varit där utom jag. Kul att bocka av det stället och få se det. Häftiga berg som står upp från havet. Annars har du en bra rutt.
Phuket kan vara 4 olika ställen. Phuket town där det är mindre turism men lägre priser. Patong som är störst och värst , karon beach och kata beach som är två lugnare alternativ