Teneriffa eller lanzarote i slutet av feb??

15 okt. 2012 14:42
Visningar: 7772
har varit på gran canaria men vill prova något nytt,undrar just vilket ställe som har finast stränder och varmast utav dessa 2,gärna fler tips?
10 jan. 2013 01:18
Nästan hugget som stucket mellan dessa två vad gäller stränder även om jag nog tycker att Lanzarote har litet mysigare strände och sparsam bebyggelse,i övrigt är väl Teneriffa i mitt tycke en vackrare ö vad gäller naturen.

Ska du ha grymma stränder så är väl Fuerteventura den vassaste av kanarieöarna enligt min mening men det kan ju vara litet blåsigt där så feb. kanske inte är bästa tid , egentligen är väl jan-februari inga kanonmånader vad gäller värme på kanaieöarna men klart bättre än här hemma och vilken som är bäst skiftar nog räkna med 18-20 grader en halvskaplig dag o 22-25 grader en bra dag oavsett ö,visst det har hänt att vi haft 27-28 grader nån gång mitt i vintern men det är mer en bonus.

Oavsett vad folk brukar skriva så vintertid är det rent krasst så att det är de södra delarna på öarna som ger flest soltimmar o bäst medeltemp,ofta är det klart större skillnad mellan norr o söder på samma ö än skillnaden mellan öarna.
Är det 20-22 grader an halvdan dag i söder är det oftast 15-17 grader i norr och det är ju ingen hit om det är sol o bad som gäller.
mvh. Bosse.
Av Desires
10 jan. 2013 11:28
Håller med Laplander - tycker också att Lanzarote har finare stränder än Teneriffa, om det är det som är det viktigaste! Bor du I Playa Blanca har du närheten till de berömda naturreservatsklassade papagayostränderna (några kilometer utanför), de är verkligen härliga! Dit får du ta dig med båt, cykel, bil eller promenera (som vi gjorde). Foton o tips http://www.desires.se/#post50

Men visst är det Fuerteventura som har de allra läckraste stränderna! Det ska finnas över 150 sandstränder på Fuerteventura....med sand som blåst in från Sahara. T ex den härliga långa sandstranden vid Jandia - kanonfin! Även den vackra, mer öde stranden på Fuerteventura - El Cotillo Beach i norra delen av ön - var fantastiskt fin!
Foton här http://www.desires.se/#post9
11 jan. 2013 14:37
Jag skulle välja Lanzarote eller Fuerteventura. Bägge öar har underbara stränder.
11 jan. 2013 15:49
Jag hade valt Teneriffa eftersom Karnevalen pågår där till den 17e Feb. Karnevalen i Santa Cruz är världens näst största och en riktig upplevelse. En fördel att ha något att hitta på förutom strand vid den årstiden eftersom det inte är säkert att vädret är så strålande.
Santa Cruz är dessutom en riktig storstad med allt vad det innebär, genuint, mycket bra shopping, mycket att se och en av de bästa stränderna på Kanarieöarna ligger just norr om stan. Vill man så kan man bo i någon Turistort eller trevliga Puerto de la Cruz och ta bussen in till Santa Cruz. Välj hotell med uppvärmd pool var Du än väljer att åka, vädret är som sagt inte alltid av sommartypen.