Tallinn?

Av Gunpas
13 mars 2018 18:48
Visningar: 508
Tjabba,

När är bästa årstiden för Tallinn resa? Funderar på åka dit med frugan och barn. Aldrig varit i Tallinn tidigare.

Det påstås även enligt http://www.guideitallinn.se/30-hapnadsvackande-fakta-om-estland/ att Tallinn har en av Europa bäst bevarade medeltida stadskärnor? Någon som kan intyga om det är vackert och sevärt?
Av Pelle77
13 mars 2018 19:45
Jag har varit i Tallinn flera gånger och tycker att staden är riktigt charmig med sin ringmur och gamla stadskärna. Bästa tiden är under vår-höst då klimatet är likvärdigt vår (även om vintrarna känns ännu kallare där).

Billigaste sättet är nog att ta en färja med Tallink och snabbaste är att flyga (40 min från Arlanda). Åker ni färja så till att få minst en hotellövernattning i staden.

Trevlig resa!
13 mars 2018 22:09
Ja Tallinn är vackert. Jag var där över en dag i samband med en kryssning med Tallink. Den gamla stadskärnan är fantastiskt fin. Se till att besöka den gamla kyrkan där alla de gamla adelssköldarna finns, den är superfin och intressant.

Prisläget när jag var där runt uhm, 2008 kanske, var billigare än Sverige, har dock att hört att det är dyrare nu men inte lika dyrt som Sverige än.
Av Trg
14 mars 2018 11:11
Gamla stan är verkligt fin och den kan man besöka vilken tid på året som helst. Jag har varit i Tallinn ett tiotal gånger och har fortfarande inte tröttnat på den. Men sommartid finns det ju nog lite mer att se och göra i Tallinn, t.ex. är parken/slottet/stadsdelen Kadriorg riktigt sevärd. Rekommenderar juni eller senare hälften av maj, under högsommaren brukar hotellpriserna numera vara ganska höga.
https://www.visittallinn.ee/eng
14 mars 2018 11:22
Stadskärnan i Tallinn är verkligen jättefin! Jag har varit i Tallin både på sommaren och på våren men föredrar faktiskt sommaren eftersom jag gillar lite värme så man kan sitta ute och dricka kaffe, ger härlig semesterfeeling. På sommaren är det ofta runt tjugo grader medan våren kan vara rätt kall, men om man inte bryr sig om värme och sommarkänsla är våren helt ok. :)