Ta sig runt med tåg och bussar i Sydamerika

12 feb. 2017 13:32
Visningar: 1643
Hej! Är sugen på att resa till Costa Rica och sedan jobba mig ner längst sydamerikanska västkusten. Panama, Eucador, Peru, Bolivia, Chile, och avsluta i Argentina. Någon som har gjort något liknande?
Hur är det att ta sig runt med bussar/tåg?
12 feb. 2017 14:22
Tåg funkar dåligt här nere. Men bussarna är fantastiska. AC och fällbara säten är standard. Har rest från Quito-ushuaia-Rio de Janeiro med buss och båt och det har inte vart några problem. Ta nattbussar för att spara pengar, och ta med dig varma kläder på bussen, kan kännas som Antarktis ibland :)
13 feb. 2017 23:08
Billigaste sättet att ta sig från Costa Rica till Lima i Peru? Om det är möjligt med bussar...heh
Fruktansvärt långt men flygbiljetterna är dyraaa
14 feb. 2017 00:55
Du måste flyga eller ta båt mellan Panama-Colombia. Annars fullt möjligt. Men det är galet stora länder, Colombia och Peru. Har du gott om tid så skulle jag lätt gjort det via buss, då in du stanna till på några platser och med buss ser man så mycket mer av landet. Allt ser likadant ut från flygplan. Annars ta inrikesflyg i Colombia, för att slippa lite restid.
Av Jonas73
15 feb. 2017 18:37
Ja, flyg eller båt är enda sättet att ta sig från Panama till Colombia. Flyget är betydligt billigare än båtalternativet. Flyg är dyrt. De bekväma långfärdsbussarna är också ganska dyra. Med lite tur kan du få ett direktflyg från Costa Rica till Lima för 3 500 kr. Direktflyget blir billigare än totalkostnaden för flyg Panama - Bogota och bekväma långfärdsbussar mellan Bogota- Quito och Lima.

Det absolut billigaste verkar just nu vara att boka flyget mellan Panama och Lima som en del i den internationella flygbiljetten från Sverige. Adam, om jag idag skulle göra den resan som du föreslår och vill hålla nere kostnaderna skulle jag boka en 3-delad multistop biljett
1.Stockholm - Panama
2. Panama - Lima
3. Buenos Aires - Stockholm
Totalkostnad cirka 10 000 kr för hela paketet. "Lokalbuss" från Panama till Costa Rica kostar cirka 200 kr enkel väg.

/Jonas