Sydney+Great Ocean Road med 2 barn?

2 dec. 2009 12:48
Visningar: 1842
Hej,

Jag och min familj vill resa till Australien. Vi har 2 barn, en 4år et den andra 1 månad. Vi kommer att vara i Australien mitten av februari.Vi vill stanna i Australien typ en månad.

Vi vill börja med Sydney och vi tänker bo på Bondi Beach(ha det som utgångspunkt). Vill gärna ha tips om Sydney. Vi vill gärna besöka Hunter Valley och Blue Mountains, kan man göra det med små barn och räcker det med en dag eller är det värt att sova över?

Vi vill ungefähr stanna kvar 10d i Sydney och sen funderar vi åka till Melbourne och köra den Great Ocean Road! Var ska man stanna och hur länge ska man räckna med resan?

Är det nåt annat som vi måste se, ska vi tänka på nåt speciellt när vi reser med barn?

Vi kommer att flyga till Sydney från Bankok, var kan vi hitta bra flygpris och samma för inrikes i Australien?

Av Asok
2 dec. 2009 13:05
Kul att ni tar med er barnen när ni åker. Detta är mitt favoritland nr 1.

Bondi är ju ingen barnvänlig strand även om det finns en pool där också. Manly har flera stränder och dit brukar vi åka
när vi vill bada i Sydney. Bl.a. finns det en lugn vik som kan vara käck för barnen. Det är mycket surfing-stränder annars
runt Sydney. Man tar färjan dit från Circular Quay.

Tänkt på att skydda barnen för solen (och även er själva) för den är VÄLDIGT stark.

Här kommer en länk till ett företag som jobbar mycket med resor just till Australien. Har själv bokar både långflygen och
inriktesflyg med dem.

http://www.myplanet.com/sv/

När det gäller Hunter Valley har jag ingen egen erfarenhet, däremot Blue Mountains. Det tar inte mer än en timme med bil
dit upp. En typisk dagsutflykt.
4-åringar brukar ju vara rätt tålmodiga även om det inte finns så mycket för dem att göra där men då jag aldrig har varit
där med barn så vet jag inte om det finns något. Ödlor ser man ju ibland och kängurur finns det också gott om.

Taronga Zoo i Sydney får ni ju inte missa.

Great Ocean Road är fantastiskt vacker. Vi körde Melbourne - Adelaide på 2 dagar. Vill man bara åka ner länge GOR och
sedan tillbaka igen till Melbourne kan man ju stanna över natten i någon av de mindre orterna längs vägen.
Philips Island är också något att rekommendera. Det har ett mycket trevligt Zoo samt man kan titta på pingvinerna när de
kommer iland för natten. Det kan vara rätt kyligt på kvällen så barnen tycker nog inte det är så kul att sitta där så länge men pingvinerna har
bon lite överallt o de sprang t.o.m. omkring vid parkeringen när vi var där.

Kommer inte på något mer just nu men du är välkommen med frågor om du funderar över något mer.

/Annsofie
2 dec. 2009 13:36
hej,
tack för tipserna. Du tycker att dt är bättre att bo Manly beach än Bondi beach eller ska vi bo inne Sydney?
2 dec. 2009 13:42 (redigerad)
Blue Mountains: Det stämmer att Blue Mountains blivit en dagsutflykt vilket är lite tråkigt för det finns extremt mycket att göra och se. Vill man bara se Three Sister, ta en fika i Leura eller Katoomba så räcker en dag. Kanske är det fför att jag bodde i området i lite drygt 2 år men jag tycker en övernattning inte är fel. Då kan ni göra besöken, ta något lättare på dagen och gå på en trevlig restaurang på kvällen.

Barnen kan nog gilla Swiss Cottage (Schweizisk/Australisk restaurang) med efterrätten chokladfondue (Katoomba) - för äldre finns annars MÅNGA bra restauranger som Bon Ton, Silks, Solitary, Mes Ami, The Rooster m fl.

Hunter Valley skulle jag rekommendera att ni antingen tar en organiserad resa (finns småoperatörer så ni slipper stor turistbuss) för utan att prova vinerna så känns det ganska bortkastat. Trevligt område men vinet är huvudintresset så en person kanske inte ska vara chaaffis. Finns annars många trevliga hus man kan hyra. Jag hyrde från Billabong Moon.

I Sydney måste ni ta en tripp till Manly Beach också (jag är också mer förtjust i Manly) och picknica i Botanical Garden. I Manly kan ni hyra lägenhet direkt vid stranden. Bodde en vecka med damen och hennes familj i en trerummare med två balkonger, grill, stort vardagsrum och kök för ca $1,000 - men det är nog några hundra dyrare i februari. Grejen med Manly, ska ni ha bil och vill ta er mot Sydney till ligger ni på helt fel sida och får en hyfsad omväg. Å andra sidan... Färjan går över och kollektivtrafiken är mycket bra.

Lunar Park är en lite gammaldags nöjespark som barnen nog kan gilla.

Nedåt Darling Harbour finns också områden/nöjesställen som barnen kan gilla och dessutom bra restauranger. Meat & Wine Co är en favorit.

Qantas och Virgin Blue är nog det bolag ni snabbt kan få bra priser från (störst).
Av Ellinor
3 dec. 2009 08:50
Hej,
Vad kul med Australien! Great Ocean Road är jättevackert! I Sydney finns mycket kul för alla åldrar, med tanke på fyra-åringen vill jag tipsa om Sydney Aquarium som ligger i Darling Harbour. http://sydneyaquarium.myfun.com.au/

Lycka till med planeringen!
Av Linnlia
3 dec. 2009 12:40
Hej!

Jag håller med föregånde skrivare om vad ni bör besöka ville bara tipsa om www.australia.com där kan ni söka all tänkbar information.
Vi var i Australien för tre år sedan då våra tjejer var 4 och 6 år och de hade en underbar resa. (vi reste från Brisbane till Cairns)
Den 16 december åker vi till Australien igen men denna gång till Perth och reser runt i 5 veckor, vi längtar...................

Lycka till!!
Av Asok
1 jan. 2010 03:12
Citerat från nadine_eliasson:
hej,
tack för tipserna. Du tycker att dt är bättre att bo Manly beach än Bondi beach eller ska vi bo inne Sydney?
Skulle def. rekommendera Manly över Bondi. Hellre bo där än inne i stan med små barn. Mycket enkelt att ta sig runt med lokaltrafiken i Sydney. Bilen låter man
vara tills det är dags att lämna Sydney.