Stryk alla måsten.

Av Bengtar
12 sep. 2009 11:06
Visningar: 525
Måsten.
Detta ångestskapande ord.
Vårt vardagsliv är överfullt av måsten.
Man måste;
Bilprovningen
Skattemyndigheten
Parkeringsplatser
Försäkringskassan
Tider
Dagis
Förnedringsteve
Fotbollsskjustsning
Lådvin
Rödlapp
Thailand
Lumpen (förut).
Jobba
Svälja tonårsskället
Volvo med dragkrok
Vara duktig
Jycke
O.s.v.
Ska man då verkligen lägga till en massa "måsten" när man har ledigt?
Skulle man kunna använda ett annat ord för det stora målet på en resa?
Vi jobbar som slavar nästan hela året och anpassar oss i samhället.
Uthärdar en massa "måsten".
Så äntligen är vi lediga och spenderbyxorna har kommit på.
Ska man då möjligen ha ledigt, eller ska man fortsätta vardagslivets måsten med ledighetsmåsten.
Har medlemmarna förslag på synonyma ord för "måsten".
Eller ett ett helt nytt ord?
Ett ord med mer positiv klang.
Måste man ha måsten, eller kan vi finna ett måsteord som ersätter måsten men som har måsten som ide?
Nästan måsteågren.
12 sep. 2009 13:46 (redigerad)
Men man MÅSTE ha ledigt! Och då tar man ledigt från alla måsten!
Men hela diskussionen faller ju på att det finns bara en sak som ALLA MÅSTE! Och det är dö!
Det finns förresten ännu en sak som alla måste förutom dö: välja! Men det tycker jag gäller vuxna. Våra barn har inte så mycket att välja på i många situationer, om man ska hålla sig inom lagarnas gränser.
Så alla "måsten" till vardags är val!
Det nya ordet för måste med mer positiv klang är i så fall val/välja/väljer.
Men nu undrar jag om inte den här tråden blir raderad/stängd, för det MÅSTE väl handla om resor här??
12 sep. 2009 14:17 (redigerad)
Inläsningen av resmålet, förberedelser, är en del av nöjet med resan. Att läsa böcker, leta på nätet och något försöka förstå resmålets identitet . Att leta efter "pärlor", plocka "russin ur en kaka", söka efter "klenoder" efter egen smak och egna intressen. Det är positivt, inga måsten. Söka kunskap är ett nöje. Inget jobb, inget måsteågren.

Men måsten finns gott om i RG. Ordet förekommer i 2.064 diskussioner! Stackars alla nödsakade med semestermåsten.
Av Charina
13 sep. 2009 08:52
Skit i alla måsten.. Luta er bakåt o lägg upp fötterna. Ni lever endast en gång o detta är inget genrep!! Har jobbat 6 dar i sträck, skulle gentligen ha städat men det skiter jag i för nu går jag ut med hunden i solen. Dammråttorna o disken tar jag sedan.. nån gång :))
Hunden är 10år, så jag vet inte hur länge till jag får behålla henne. Bäst att passa på!!

Ta vara på livet för du vet aldrig när det tar slut!!
Av Elgona
13 sep. 2009 10:05
Vi måste alla dö....
för övrigt lever jag själv utan måsten .
Av Lipet
13 sep. 2009 15:48
Det finns inga måsten eller borden...sedan är det enklare att säga än att leva efter :o) men vi försöker så gott det går. Det med val är väl mer rätt egentligen? Vi väljer ändå att leva som vi gör, vi väljer om vi "måste" eller inte. När vi är lediga är vi lediga, då gör vi vad vi vill, tråkigt nog har det blivit för oss att vi MÅSTE åka utomlands för att få vara just lediga! :D Sorry, hur man än bär sig åt har man ändan bak, i detta fall ett (ordet) måste...
13 sep. 2009 22:21
Man måste gå in på Reseguiden emellanåt oxå, om inte så hade det ju inte blivit komentarer på detta inlägg.
14 sep. 2009 16:19
Det finns INGA måsten......

Bara val å konsekvenser...

:) :) :) :) :)
14 sep. 2009 17:41
MÅSTEN - INTRESSANT OCH TÄNKVÄRD TRÅD
Själv är jag väldigt mycket en "MÅSTE ICKE" person, så fort detta är möjligt.
Kanske delvis beroende på att jag levt länge bland kulturer som har mindre MÅSTEN än vad som finns i det svenska samhället.
När jag inte har något som absolut måste göras, tar jag av mig klockan, struntar i måsten.
Sover när jag blir trött, går upp när jag vaknar, äter när jag blir hungrig, går ut när jag känner för det. Då existerar inga tider och inga program. Detsamma gör jag ofta när jag är på semester. Av med klockan, tar da'n som den kommer, inte för mycket programmering. Bestämmer ofta mina aktiviteter här och nu, mellan varven inga aktiviteter alls. Bara ligga i solen och titta upp mot palmernas bladkronor. Strosa i vattenbrynet i solnedgången. Vem vet, kanske skulle jag passa att leva som en nomad i öknen, gunga fram i sakta mak på en kamel under den brännande solen, följa solen och stjärnorna, stanna till vid vattenkällor, sitta vid en lägereld.....
Faktiskt - borde jag nog prova på att göra just detta, en tur där man under några dagar rider fram i sakta mak genom öknen.....
ETT LIV UTAN MÅSTEN ÄR FÖR MIG - "ATT LEVA"

Mvh,
Tuareq
14 sep. 2009 21:17
Själv försöker jag se det som så att det är saker jag egentligen kanske borde göra men det jag inte hinner med finns ju kvar om inte nån annan är så snäll att fixa det medan jag själv förtränger det he he!,okey att man "måste" jobba för att finansiera fritid,boende, bil osv. men jag ser det mer som att jag och frugan är lyckligt lottade som är friska och kan knega in till vår familjs försörjning,resor och allt det andra nödvändiga, men när jag är ledig reser jag bort och skiter totalt i alla måsten där hemma då njuter jag för fullt av ledigheten.

Oftast är det självförvållat när folk far runt som skållade råttor för att uppnå en lika hög levnadsstandard som vänner ,bekanta och grannar vars ägodelar , flådiga hus och bilar sticker i ögonen på dom så inte är det så värst synd om dom flesta, det går att eliminera många måsten om man bara kan ge avkall på en del materiellt därmed inte sagt att jag alltid lever som jag lär men jag klagar inte så ofta heller.
Bosse.