Stryk alla måsten.

Av Bengtar
12 sep. 2009 11:06
Visningar: 525
Måsten.
Detta ångestskapande ord.
Vårt vardagsliv är överfullt av måsten.
Man måste;
Bilprovningen
Skattemyndigheten
Parkeringsplatser
Försäkringskassan
Tider
Dagis
Förnedringsteve
Fotbollsskjustsning
Lådvin
Rödlapp
Thailand
Lumpen (förut).
Jobba
Svälja tonårsskället
Volvo med dragkrok
Vara duktig
Jycke
O.s.v.
Ska man då verkligen lägga till en massa "måsten" när man har ledigt?
Skulle man kunna använda ett annat ord för det stora målet på en resa?
Vi jobbar som slavar nästan hela året och anpassar oss i samhället.
Uthärdar en massa "måsten".
Så äntligen är vi lediga och spenderbyxorna har kommit på.
Ska man då möjligen ha ledigt, eller ska man fortsätta vardagslivets måsten med ledighetsmåsten.
Har medlemmarna förslag på synonyma ord för "måsten".
Eller ett ett helt nytt ord?
Ett ord med mer positiv klang.
Måste man ha måsten, eller kan vi finna ett måsteord som ersätter måsten men som har måsten som ide?
Nästan måsteågren.
12 sep. 2009 13:46 (redigerad)
Men man MÅSTE ha ledigt! Och då tar man ledigt från alla måsten!
Men hela diskussionen faller ju på att det finns bara en sak som ALLA MÅSTE! Och det är dö!
Det finns förresten ännu en sak som alla måste förutom dö: välja! Men det tycker jag gäller vuxna. Våra barn har inte så mycket att välja på i många situationer, om man ska hålla sig inom lagarnas gränser.
Så alla "måsten" till vardags är val!
Det nya ordet för måste med mer positiv klang är i så fall val/välja/väljer.
Men nu undrar jag om inte den här tråden blir raderad/stängd, för det MÅSTE väl handla om resor här??
12 sep. 2009 14:17 (redigerad)
Inläsningen av resmålet, förberedelser, är en del av nöjet med resan. Att läsa böcker, leta på nätet och något försöka förstå resmålets identitet . Att leta efter "pärlor", plocka "russin ur en kaka", söka efter "klenoder" efter egen smak och egna intressen. Det är positivt, inga måsten. Söka kunskap är ett nöje. Inget jobb, inget måsteågren.