Stativ

Av Veiken
7 okt. 2013 08:55
Visningar: 744
Jag vill ha ett stativ till min kamera (vad annars) Det ska vara bra, relativt billigt och LÄTT!
Tips någon?
Av Tubbe
7 okt. 2013 09:07
Hej

Den klassiska kombinationen där billigt är den svåraste biten.
Men det kanske går ändå, vilken kamer och objektiv har du tänkt använd?

/ t
7 okt. 2013 09:23
Citerat från Veiken:
Jag vill ha ett stativ till min kamera (vad annars) Det ska vara bra, relativt billigt och LÄTT!
Tips någon?
Vilken typ? Joby Gorillapod är praktiskt i många lägen, jag har även ett enbensstativ, Velbon Rup-L40 som funkar bra som stöd, ganska billigt också, ska man ha tre-bens så ökar ju vikten och priset i regel markant och jag har inget direkt tips där... Ja det beror ju mycket på hur Du ska använda stativet.
Av Veiken
7 okt. 2013 09:24
I nuläget har jag en Nikon D3100 och ett Nikkor objektiv 18-105 och ett Sigma objektiv 70-300 som jag behöver stöd till
7 okt. 2013 09:45
Hej Solveig
Som du kan se på min bild har jag en 3-ben stativ som jag har på min ryggsäck den väger 600g och är en Velbom DF60 kostnad på Clas Olsson ca 800:- kan ha upp till 4 kg
Av Tubbe
7 okt. 2013 09:47
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Veiken:
Jag vill ha ett stativ till min kamera (vad annars) Det ska vara bra, relativt billigt och LÄTT!
Tips någon?
Vilken typ? Joby Gorillapod är praktiskt i många lägen, jag har även ett enbensstativ, Velbon Rup-L40 som funkar bra som stöd, ganska billigt också, ska man ha tre-bens så ökar ju vikten och priset i regel markant och jag har inget direkt tips där... Ja det beror ju mycket på hur Du ska använda stativet.
Hej

Är tveksam till att den klara 70-300 objektiv, men annars ett otroligt bra stativ.

/ R
7 okt. 2013 09:47
Hej!

Har samma som ovanstående och det har fungerat jättebra! Praktiskt och billigt
Av Veiken
7 okt. 2013 09:57
Hej Solveig
Som du kan se på min bild har jag en 3-ben stativ som jag har på min ryggsäck den väger 600g och är en Velbom DF60 kostnad på Clas Olsson ca 800:- kan ha upp till 4 kg, skrev Rommetorp (fasen hur citerar man?)
Det stativet kostar 599 på Scandinavian photo....det ligger bra till för köp! :)
Av Veiken
7 okt. 2013 09:58
Citerat från Rommetorp:
Hej Solveig
Som du kan se på min bild har jag en 3-ben stativ som jag har på min ryggsäck den väger 600g och är en Velbom DF60 kostnad på Clas Olsson ca 800:- kan ha upp till 4 kg
Ligger bra till för köp. Kostar 599:- på Scandinavian Photo
Av Tubbe
7 okt. 2013 11:46
Citerat från Veiken:
Citerat från Rommetorp:
Hej Solveig
Som du kan se på min bild har jag en 3-ben stativ som jag har på min ryggsäck den väger 600g och är en Velbom DF60 kostnad på Clas Olsson ca 800:- kan ha upp till 4 kg
Ligger bra till för köp. Kostar 599:- på Scandinavian Photo
Ja Rommetorps profilbild är väldigt talande. Och bra bilder tar han oxå :O))

Själv kör jag med ett äldre stativ som är till för fågelskådning. Säkert 15 år gammalt och väldigt,väldigt stabillt. Vilket kan behövas längs den skånska kusten. Men lätt ( vikten ) är det inte.

/ R

/ R
7 okt. 2013 13:40
Citerat från Tubbe:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Veiken:
Jag vill ha ett stativ till min kamera (vad annars) Det ska vara bra, relativt billigt och LÄTT!
Tips någon?
Vilken typ? Joby Gorillapod är praktiskt i många lägen, jag har även ett enbensstativ, Velbon Rup-L40 som funkar bra som stöd, ganska billigt också, ska man ha tre-bens så ökar ju vikten och priset i regel markant och jag har inget direkt tips där... Ja det beror ju mycket på hur Du ska använda stativet.
Hej

Är tveksam till att den klara 70-300 objektiv, men annars ett otroligt bra stativ.

/ R
? Menar Du gorillan? Jag har ett objektiv som är ca.50gr lättare och en kamera som är ca. 175gr tyngre än TS och den största Gorillan, det går men inte i alla lägen så det är på gränsen att det ska funka....
Av Tubbe
7 okt. 2013 15:03
Ok, trodde inte det fungera....

/ R
Av Mrb
7 okt. 2013 21:34
Citerat från Veiken:
Jag vill ha ett stativ till min kamera (vad annars) Det ska vara bra, relativt billigt och LÄTT!
Tips någon?
Kanske avvikelse från ämnet men jag har ofta med mig både stativ och beanbag. I väldigt många situationer på resa räcker en bra beanbag mycket långt. Köp t ex en som är gjord för att hänga över en bilruta etc, ta med den tom på resan och fyll med två kg ris på plats.

På Safari använder jag bara beanbags.

Täcker givetvis inte alla behov som ett stativ, men är ofta användbart.

Hälsningar

MrB
Av Hkn
7 okt. 2013 23:30
Eftersom lätt är skrivet med versaler, så känns det som den prioriterade funktionen.
Här är mina 2 cents:

• Stativ – universallösning:
Joby GorillaPod har redan nämnts flera gånger.
Lättare tror jag inte att det går att få ett bra stativ. Modellen som borde matcha Veikens behov heter Focus.
http://joby.com/gorillapod/focus/

Köpte min GorillaPod på en resa när jag alltför sent insåg att jag behövde ett stativ – och blev glatt förvånad. På den jag har (Focus) sitter ett ballhead. Alltsammans väger 0,5 kg och pallar 5 kg last.
Min typiska set-up på detta stativ väger 2370 g.

Veikens Nikon 3100 väger 777 g, Nikkor-gluggen 420 g och Sigma-gluggen 530 g.
Det ger en total last om 1197 g, alternativt 1307 g. Vikten bör m a o inte vara något problem.

GorillaPoden är bra till det mesta, utom när du behöver ha ståhöjd och saknar grejor att ställa/linda Gorillan på/kring. OBS! Det måste vara Focus-modellen. Har även en GorillaPod numret mindre, och den är avsevärt vekare.

• Stativ – ståhöjd
Ska det väga lätt och leverera ståhöjd är ett enfotsstativ mitt tips. Ett sådant använder jag till det mesta (actionsport, safari-jeepar och nästan all vanlig fotografering). Men ska du komma ner ordentligt i vikt och samtidigt få ett bra stativ, så lutar det åt ett i kolfiber och då kan det bli dyrt.
Det ett enfotsstativ är direkt olämpligt för är landskapsfoto med riktigt långa slutartider. Men återigen: I min bok klarar jag nästan all normalfotografering med en enfotare.

• Beanbag
Mrbs lösning med beanbags är bra, framför allt i jeepar. Själv har jag dock inte riktigt blivit hemmastadd med den sortens stöd tillsammans med långa linser. Min köpta beanbag väger dessutom runt kilot (men den kommer med en fin skruv så att linser/kamerahus kan dras fast).
http://thepod.ca/silver%20pod%20page.html

• Trefotsstativ
Det går ju att hitta riktigt lätta trefotsstativ, men... då pratar vi nästan säkert om kolfiber och får du nog stryka 'relativt billigt' från listan, Veiken... Du behöver ju också ett stativhuvud. Kravspecen (och vikten) på sådana beror väldigt mycket på vad du ska fotografera, so I'll rest my case.

Så. End of lecture. Hoppas att det hjälper en liten bit, gör

:: hkn ::
Av Hkn
7 okt. 2013 23:35
Ett litet tilläggstips:

Skaffar du ett trefotsstativ, se gärna till att det går att hänga något i det – typ din kamerasäck eller liknande.
Jag har en liten ögla i mitt stativ där jag klämt in en brandkårshake som jag brukar hänga grejor i.

Ostadiga stativ blir som förbytta om man hänger 10 kg kamerasäck i den där lille haken. Då går det att köra exponeringar på 30 sekunder även om det blåser duktigt. Och ska du filma, så är någon form av barlast nästan en förutsättning, om du inte använder ett speciellt videostativ...

Slut för idag.

:: hkn ::
Av Veiken
9 okt. 2013 08:53
Tusen tack alla! Just vikten vill jag hålla nere när jag flyger, men jag kan tumma lite på det om det är ett stativ jag vill ha! Nu kommer jag att kika på era förslag och sedan ge mig ut och shoppa!
Ni kommer att få veta vad det blev!
Än en gång stort tack för att ni har engagerat er!
Av Veiken
11 jan. 2014 14:42
NU äntligen ska jag redovisa hur det blev. En rätt lång resa till Thailand och Herr Influensa kom emellan.
Nu är jag återställd och det stativet jag köpte heter:
Benro A300FNO och väger 1.5 kg. Priset landade på 995:-inklusive väska.
Jag hoppas det blir bra. Det står i alla fall helt stilla, vilket inte jag gör....