Södra delen av Spanien, vart åker man?

Av Anpe69
19 jan. 2013 20:09
Visningar: 17791
Söker efter en lugn och ej så turistisk plats dit man kan åka och gärna återkomma.Det ska finnas bra badmöjligheter/boende och inte vara så utbyggt (vet att det är mkt folk i detta område).

Tacksam för alla tips!

mvh
Anders
Av Jonnyx
1 feb. 2013 11:05
Hej,
Om du vill ha bra badmöjligheter i södra Spanien så är det turristiskt, det är ett faktum.
Undantaget Malaga stad, den är inte turistisk och har bra bad - Men lugnt -nej.
Men om du då väljer att bo en liten bit in i landet så är det genast mindre med turister.

Ta t.ex Fuengirola, det är en lång (8km) smal stad - den består utav 3 längsgående gator. Strandpromenaden, "bussgatan" och "tåggatan". Allt räknat från stranden och inåt. Om man går ett kvarter ovanför tåggatan, så ser man inte en turist så långt ögat når. Så microläget har ofta en avgörande betydelse, inte det faktum att orten egentligen är en turistort.

Läs mer om Fuengirola här: http://www.megafon.net/sv/fuengirola.html

Soliga hälsningar från Costa del Sol,
Jonny
1 feb. 2013 16:12
Jag skulle föreslå Costa de la Luz och Conil de la frontera. Visst är det mycket folk där i slutet av juli och augusti, men andra tider på året så är det rätt lugnt. Och man kan hitta alldeles egna små stränder. Det finns hotell i olika prisklasser, rum- och hus att hyra. Vi har ett hus där som vi hyr ut. Gå in på www.conil.se så får du veta mer.
Av Sierra
1 feb. 2013 16:38
Jag håller med Brigitta.
Costa de la Luz, som ligger väster om Gibraltar, kommer inom ett antal år att vara "upptäckt" av betydligt fler, och då menar jag inte bara av charterbolagen som ännu inte hittat dit.
Av Kix
15 feb. 2013 22:28
Håller med föregående! Spenderade 2 veckor i Conil på Costa de la Luz för ett par år sedan. Underbart med fantastisk strand, många barer o restauranger, utflyktsmål längs kusten o inåt land. Vi var där i juni och det var inte mycket turister o kändes inte turistiskt.
Av Desires
15 feb. 2013 22:40
Ska snart åka till Nerja för första gången, så jag kan inte säga så mycket om den platsen ännu. (Ca 5 mil från Malaga.) Men den orten SER väldigt mysig ut alla fall, låga vita hus, charmig gammal stad, många trevliga boenden - plus att du då har ganska nära till platser som Ronda, Cadiz, Granada, Sierra Nevada etc. Återkommer när jag varit där, men googla på Nerja så får du se hur det ser ut där.

Costa de la Luz verkar som ett ställe vi ska ta oss till då....eftersom ni rekommenderar det!!
Av Sierra
15 feb. 2013 22:42
Citerat från desires:
Ska snart åka till Nerja för första gången, så jag kan inte säga så mycket om den platsen ännu. (Ca 5 mil från Malaga.) Men den orten SER väldigt mysig ut alla fall, låga vita hus, charmig gammal stad, många trevliga boenden - plus att du då har ganska nära till platser som Ronda, Cadiz, Granada, Sierra Nevada etc. Återkommer när jag varit där, men googla på Nerja så får du se hur det ser ut där.

Costa de la Luz verkar som ett ställe vi ska ta oss till då....eftersom ni rekommenderar det!!
Jag har varit Nerja också...rekommenderas.
Av Babbo
15 feb. 2013 23:02
Citerat från sierra:
Jag håller med Brigitta.
Costa de la Luz, som ligger väster om Gibraltar, kommer inom ett antal år att vara "upptäckt" av betydligt fler, och då menar jag inte bara av charterbolagen som ännu inte hittat dit.
Hm.....jag tror inte att charterbolagen kommer att "upptäcka" Costa de la Luz! Och då främst p.g.a. blåsten! Och det kalla vattnet.
Skulle vara spännande att höra med Birgitta om det alltid blåser full sandstorm - som när vi var där 1998. Området är fantastiskt fint med enorma sandstränder, fin natur och flera utflyktsmål, men vi har inte återvänt.
15 feb. 2013 23:32
Ja Nerja och Ronda är supermysiga ställen. Och även den mysiga byn Mijas.
Vi hyrde bil och åkte runt där omkring och upp på Sierra Nevada. Vi kom upp nästan 3000 meter sen var det snö.
Det finns många fina orörda ställen bara man tar sig runt själv.
Mvh Eva
Av Jonnyx
16 feb. 2013 11:32
Hm.....jag tror inte att charterbolagen kommer att "upptäcka" Costa de la Luz! Och då främst p.g.a. blåsten! Och det kalla vattnet.>
Nej Costa de la Luz kommer aldrig att bli något stort resmål, just för blåsten och det kalla vattnet.
Faktum är att det är en av europas blåsigaste platser, därför är det också ett eldorado för vindsurfare. Vattnet är kallt för att atlanten helt enkelt är kall, mycket kallare än medelhavet.
Men det är ett trevligt resmål under sommaren, dock inte direkt trevligt resten av året. Det är många av oss här på Costa del Sol som tar en avstickare dit under sommaren, men de flesta av oss skulle inte drömma om att gära det någon annan årstid. (Förutom vindsurfare).
Av Sierra
16 feb. 2013 13:02
Citerat från jonnyx:
Men det är ett trevligt resmål under sommaren, dock inte direkt trevligt resten av året. Det är många av oss här på Costa del Sol som tar en avstickare dit under sommaren, men de flesta av oss skulle inte drömma om att gära det någon annan årstid. (Förutom vindsurfare).
Jag håller med och skulle heller inte besöka Costa de la Luz mer än på sommaren. Jag förstår att ni drar dit då eftersom där är lugnare och stränderna finare än på Costa del Sol.
Av Johana9
16 feb. 2013 22:28
Kan varm rekommendera ett besök i Nerja, jättemysig liten stad som har kvar den spanska charmen.
Inga höghus är byggda där, haft lag på att max 5-6 våningar får byggas. Så det är gott om vitmålade spanska hus som klättrar upp efter bergsluttningen.
Små mysiga gränder med trevliga restauranger och tapas barer. Väl värt ett besök
Av Jonnyx
17 feb. 2013 15:40
Jodå Nerja är en trevlig liten stad, enda felet är skitigt badvatten. Det är enda orten på Costa del Sol som helt saknar reningsverk. Skiten pumpas rakt ut i havet.
Så¨personligen föredrar jag västra Costa del Sol..
19 feb. 2013 12:37
Håller inte med att Conil bara har varmt vatten på sommaren, utan det brukar vara varmt (ca 22-24 grader) i vattnet under hela september och de första veckorna i oktober. Visserligen inte varje dag, då blåst och ebb och flod gör att det kan komma in kalla strömmar. Men det går i allafall inte under 20 grader då. Däremot så är vårens vatten riktigt kallt. Brukar vara 16 i mars och april. Och visst blåser det där, men om man är beredd på det, så kan man ha det riktigt skönt från slutet av april till slutet av oktober.
26 maj 2013 09:48
Hej!

Vi har percis kommit hem från en vecka i Torremolinos i närheten av Malaga. Vi är väldigt nöjda med veckan. Eftersom vi hade hyrbilar, så åkte vi runt en del. En av dagarna tillbringade vi i Nerja (som några nämnt ovan) och det var nog den bästa dagen på resan. Vi besökte grottorna och för oss som varit i Lummelunda på Gotland, så får man nog säga; "släng er i väggen Lummelunda!". Det var verkligen läckert där inne. Sedan strosade vi runt inne i småstaden, åt på trevlig restaurang med utsikt över havet och därefter solade vi och badade på en strand. En riktigt skön semesterdag!
Vill du läsa mer om våra upplevelser i Malagaområdet kan du läsa här: http://wila.nu/2013/may/resmal-malaga-2.html
//Anna
Av Desires
26 maj 2013 10:07
Ja visst är Nerja en jättefin liten ort, den finaste bland alla vid den kusten tyckte vi - och grottorna är verkligen sevärda där - vi har också sett grottor på många platser i hela världen, men de i Nerja var speciella. Världens största stalaktit (63 m) finns här, det var en gigantisk droppstenspelare! Jag vet att i denna grotta anordnas också rock- och flamencokonserter, det måste vara häftigt att uppleva!

Fördelen med just Nerja är ju att man också har nära till andra sevärda platser som vackra Alhambra, Granada, Sevilla - för att inte tala om Spaniens finaste by (den har fått den utmärkelsen flera ggr) som ligger på gångavstånd från Nerja. Den söta byn heter Frigiliana. Gå dit upp och sätt er ner vid restaurang El Mirador, jättegod mat och fantastisk fin utsikt över byn och havet! Även staden Ronda är verkligen annorlunda och sevärd, den ligger i vackert bergslandskap 700 m över havet. Staden delas på mitten av en 120 m djup ravin (El Tajo) som sammanlänkas av tre fina broar.

Vill du se foton från dessa platser kan du titta in här http://www.desires.se/#post164

5 juli 2013 14:56
Vi har funderat på en resa till Andalusien, i september eller ev i juni nästa år. Vill först och främst till Alhambra, Granada, Sevilla och nu blir jag nyfiken på Nerja också. Åker inte dit för bad, tänkte hyra bil. Är det långa avstånd mellan platserna ovan, skall man resa runt och bo på olika platser, och behöver man i så fall förboka eller är det bättre att bo på samma ställe och göra dagsturer. Vart är det bäst att flyga till, flyger från GBG men ej med Ryan Air. Tacksam för råd!!
Av Sierra
5 juli 2013 16:22
Citerat från Maharani:
Vi har funderat på en resa till Andalusien, i september eller ev i juni nästa år. Vill först och främst till Alhambra, Granada, Sevilla och nu blir jag nyfiken på Nerja också. Åker inte dit för bad, tänkte hyra bil. Är det långa avstånd mellan platserna ovan, skall man resa runt och bo på olika platser, och behöver man i så fall förboka eller är det bättre att bo på samma ställe och göra dagsturer. Vart är det bäst att flyga till, flyger från GBG men ej med Ryan Air. Tacksam för råd!!
Till Malaga kan du flyga direkt med Norwegian från Göteborg.

Det finns två Alhambra i Spanien, ett som ligger knappt 400 km norr om Malaga och ett som heter Alhambra Granada. Om det är det norra du menar så passerar du Granada på vägen dit. Till Granada är det 125 km.

Till Sevilla är det ca 200 km västerut från Malaga och Nerja ligger närmast, 60 km österut från Malaga.
5 juli 2013 16:52
Jag menar det vackra gamla Alhambra, förmodligen det vid Granada. Då låter det nog som att det är bäst att bo på lite olika platser, lite för långa avstånd för dagsturer. Skall kolla Norwegian. Tack Sierra.
Av Desires
6 juli 2013 00:21
Som jag skrivit här ovan tidigare så tycker jag absolut att ni kan bo i t ex Nerja, som jag tycker är den trevligaste orten i detta område. Därifrån gjorde vi dagsutflykter till bl a Alhambra och Granada. Granada ligger ju intill Alhambra. Vi gick ner till staden efter att ha tillbringat många härliga timmar vid Alhambra, det tog bara en halvtimme ca att gå ner dit, det går även bussar om man inte vill promenera tillbaka.

Vi besökte även Ronda på en dagsutflykt, samt promenerade till Spaniens sötaste by - Frigliana. Så jag tycker nog inte det är fel att bo här i Nerja och göra dagsutflykter därifrån. Om det inte är andra platser än dessa ni vill se. Sevilla är väl den enda staden som ligger lite längre bort från Nerja, där kanske ni kan stanna en natt då, kanske blir för långt att resa dit över dagen. Vi var inte i Sevilla så jag kan inte säga något om den staden, men den är säkert sevärd den också.

Vill du se foton från Nerja, Granada, Alhambra, Ronja och Frigliana kan du kolla här http://www.desires.se/#post164
8 juli 2013 20:16
Så fina bilder, Desires. Många goda råd från er. Nu gäller det bara att bestämma oss.
Av Jonnyx
9 juli 2013 10:44
Om man vill göra mycket utfärder är det inte helt fel att bo i Malaga, det är en mycket trevligare stad än de flesta tror, och med flera bra stränder. Dessutom är staden ett transportnav, det går att göra dagsturer med AVE täget till Granada, Cordoba eller Sevilla, inte ens Madrid ligger så långt borta med snabbtåget. Det går också att besöka Ronda med ett dagligt utflyktståg som också stannar till vid de stora sjöarna, en mycket vacker resa. Sen finns det två pendeltåg, C1 går utmed kusten via flygplatsen, Torremolinos och Benalmadena till Fuengirola - C2 går in i landet till Alora. Bredvid järnvägsstationen finns busstationen med förbindelser till de flesta städer i södra Spanien. Från hamnen finns det färjeförbindelse med Melilla på afrikanska kusten. Flygplatsen erbjuder oxå förbindelse med Melilla, det är världens idag kortaste regluljärflyg.
Nerja är i mina ögon bra långt bort från det mesta.
Mer om Malaga: http://www.megafon.net/sv/malaga.html