Semester i London/Brexit

21 juli 2019 10:37
Visningar: 328
Hej. Funderar på en liten kort resa till London på höstlovet (okt-nov). Nåt särskilt som jag måste tänka på. Det är väl precis i Brexitskarven?
21 juli 2019 17:07
Vad man vet så här långt är att det kan gå hur som helst. Men att du som svensk inte skulle kunna resa på semester till Storbritannien (utan behöva visum) är väldigt osannolikt. Blir det en avtalslös Brexit som Boris Johnson flaggat för att han kan tänka sig driva igenom (trots att det är det enda som parlamentet lyckats enas om att man inte vill se) så kan det naturligtvis resultera i inställda flyg och allmänt kaos under en period.

Jag tror att det blir en förlängning till. Sen en ny folkomröstning och sen slut på cirkusen. Men vi får se! :-)
Av Birgere
22 juli 2019 00:05
Som jag har förstått det så händer i princip ingenting. I praktiken fortsätter UK att vara med i EU utan att ha någon som helst påverkan i besluten som fattas. Slutdatumet är t.v. satt till 31 dec 2020 då bla ett nytt handelsavtal behöver vara på plats samt att gränsfrågan mellan Irland o Nordirland måste vara löst. Utöver detta måste ju UK få igenom otroligt många lagar där dom idag helt vilar på EU lagarna.
Enda risken som jag ser är att London skulle kunna förlamas av demonstrationer o strejker från någon av sidoren i konflikten.
22 juli 2019 07:57
Tack för svaren. Uppskattas. Men vi tar det säkra före det osäkra och drar till Spanien. Nerja, vår lilla pärla😀🌞.