Ryanair vill ta betalt för toalettbesök ombord på flyget......

Av Nickeb
27 feb. 2009 13:25
Visningar: 1871
Jaha så var dom igång igen.......

Irländska flygbolaget Ryanair, Europa
största lågprisflyg, kan komma att ta
betalt av passagerare som behöver gå
på toaletten under flygningen. Det
meddelade företagets vd Michael
O'Leary i dag.

-En sak som vi tittat på tidigare, och
som vi undersöker nu igen, är att
montera myntinkast på toalettdörrarna,
sade O Leary till BBC.

Ryanairs vd tror inte att det kommer
att besvära flygresenärerna om de får
betala drygt ett pund (cirka 13 kr)
för att gå och kissa. Detta trots att
många inte har kontanter på sig.

Detta saxat från SVT text.

Ja man vet ju inte om man ska skratta eller gråta, men men dom ska väl tjäna sina pengar någonstans dom oxå.
Problemet är väl att folk stirrar sig blinda på priset och inte tänker på alla tillkommande avgifter och vips så skiljer det inte så mycket mot att åka med ett premiumbolag och ha bra flygtider, riktiga flygplatser och framförallt ett riktigt kundansvar.

nån mer än jag som tycker det är ocker att ha myntinkast på toaletterna ombordpå flygen??
Av Mpc
27 feb. 2009 13:35
var för inte skita i Ryanair o flyg med något annat bolag
27 feb. 2009 13:36
Jag hade precis läst artikeln på Dagens Industri
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DRSS%26ArticleId%3D2009%255C02%255C27%255C326514

Ja de är ju effektiva kostnadsjägare Ryanair. I förra veckan meddelade dom att alla check-in-diskar kommer att stängas på flygplatserna och det endast kommer att bli möjligt att checka in via Internet. Och så nu detta med toalettbesöken.

Man undrar när de gått för långt. Men det är klart, reser du uttan bagage, inte är hungrig under resan och har en stor blåsa så är det ju fortfarande billigt att resa med Ryanair! Men det gäller att hålla koll på alla extraavgifter för skillnaden mot vanliga flygbolag kanske inte är så stor.
27 feb. 2009 13:53
Ser inte problemet, folk klagar på dålig service osv på exempelvis ryan air, men vill ändå inte betala mer. Jag väljer gärna ryanair även om jag måste betala en tia för att pinka. Vad gör ni på svenska tågstationer, kostar kosing där med.

Om man inte gillar vad som erbjuds får man se sig om efter andra bolag.

Mvh Daniel
Av Ziesta
27 feb. 2009 14:17
Har för mig att jag läste nåt liknande förra året om Ryanair.. men då var det ett aprilskämt.. Inte 1e april idag dock så då kanske det tyckte att det var ett bra tips och införde det på riktigt.
Av Mpc
27 feb. 2009 14:37
Man får väll sätta in en Kateter om man nu måst flyga biligt det borde in gå i priset :*S*
Av Late
27 feb. 2009 15:45
Hej.
Detta är bara trams. åk med någon annan där man kan pinka fritt, så lägger man nog ner den tråden.
Av Mpc
27 feb. 2009 15:59
Citerat från late:
Hej.
Detta är bara trams. åk med någon annan där man kan pinka fritt, så lägger man nog ner den tråden.
Så Rätt Late
Av Nickeb
28 feb. 2009 09:11
Citerat från macgunde:
Vad gör ni på svenska tågstationer, kostar kosing där med.
Där har man ju iallafall alternativ, man kan gå nån annanstans och göra sina behov, det är ju liiite svårt på 10000 meter.

I övrigt tycker jag det är ocker att ta avgift för detta även på tågstationer.
28 feb. 2009 10:10
Jag tycker det är O.K att betala för att gå på toaletten om man flyger med Ryanair.I dagens läge måste man nästan betala för att besöka en toalett alle stans.
Om vi konsumenter vill ha billiga flygresor i framtiden blir det nog så att vi får betala för många tjänster ombord.
När jag flyger med Ryanair klarar jag mig oftast med ett toalettbesök,och då kan man kosta på sig ett besök,sedan flygbiljetten är så billig.
Inte många flygbolag matcher Ryanairs priser.
Gratis er bra,men man kan inte få allt gratis här i livet.
28 feb. 2009 10:12
Det mest väsentliga är att Ryanair har nya och
moderna flygplan! Man kan inte säga detsamma
om flera av de andra stora flygbolag, t ex SAS.
Hur många gånger har jag inte flugit med dem
i gamla och slitna flygplan! För att inte snacka om
SAS flexibilitet: de flyger hellre med tomma plan
än att sänka priset med en krona! Man har också
läst i GP:n några gånger hur svårt folk har haft att
få tag i biljetterna under SAS så kallade "kampanjer".
28 feb. 2009 10:44
Nästa drag blir att få spaka själv
Av Mpc
28 feb. 2009 11:06
sitter o funder på om man nu ska sätta upp en sån aparta på wc i hemmet va ska man ta då en tia, eller en hela fem kr. ni hör väll hur dumt det låter. Med att ta pengar för att gå på toan i luften
Av Micke75
28 feb. 2009 11:18
Tycker det är lite snålt av dom, men man väljer ju vilka man flyger med och jag har kommit undan med att flyga i princip gratis med dom och inga andra bolag kommer i närheten av det.
Det är ju inte direkt någon lyx att flyga med dom.... men det funkar.

Micke
28 feb. 2009 15:23
Ni har ju missförstått det hela..
på dyra flygbolag, tex SAS eller Lufthansa, så är toalettbesöken (städningen, vattnet, tvålen..) inbakat i priset, då kan ni få betala ca 100 kronor för ett toalettbesök, utan att ni vet om det.

Men så kan det ju inte vara med RyanAir, eftersom man kan flyga GRATIS med dem? Ok, nu får man flyga för 13 kronor, men det betalar jag gärna för att få åka till tillexempel London, istället för att betala 1500 kronor med SAS..
Dessutom har RyanAir nya och fräscha plan, vilket inte många andra flygbolag har.
28 feb. 2009 15:37
Citerat från jqhannes:

Men så kan det ju inte vara med RyanAir, eftersom man kan flyga GRATIS med dem? Ok, nu får man flyga för 13 kronor, men det betalar jag gärna för att få åka till tillexempel London, istället för att betala 1500 kronor med SAS..
Dessutom har RyanAir nya och fräscha plan, vilket inte många andra flygbolag har.
Grejen är ju den att du aldrig kommer undan med GRATIS biljett hos Ryan då du får betala tillägg för allt som redan är inbakat i SAS biljetten (glöm inte att det är dyrare att ta sig från Stansted än t ex Heathrow plus ev extra kostnader för transporten till flygplatsen i Sverige). Det är bara att välja 1300 med Ryan eller 1500 med SAS - där du kan lyxa till med två toabesök eller t o m TRE om du är riktigt nödig samt ta med mer bagage.
Av Nickeb
28 feb. 2009 16:04
Jag hålller inte med om att dom är så billiga när man lagt på skatter, bagageavgifter, kortavgifter, transport till aviga flygplatser, konstiga flygtider osv så skiljer det inte många kronor, och det vet jag efter att ha kollat på en europaresa vi ska göra nu i vår/sommar.
I många fall behöver man ju dessutom en extra hotellnatt pga. man landar så förbaskat sent.

Lägg därtill deras taskiga kundvård så går dom fetbort hos mig, jag betalar gladeligen dom där 10-20% extra för att kunna välja flygtider, slippa aviga flygplatser och kunna slå en drill när det passar mig utan att behöva pröjsa 15 spänn.

Men som micke säger det är ju fritt att välja flygbolag.......

Undrar vad nästa steg blir: Ståplats, extraavgift för safetybelt, avgift för handbagage, avstigningsavgift........bara fantasin sätter gränser.

EDIT: Fan, nu var nisse-pisse snabbare.......
Av Mpc
28 feb. 2009 16:26
Citerat från nisse2ears:
Citerat från jqhannes:

Men så kan det ju inte vara med RyanAir, eftersom man kan flyga GRATIS med dem? Ok, nu får man flyga för 13 kronor, men det betalar jag gärna för att få åka till tillexempel London, istället för att betala 1500 kronor med SAS..
Dessutom har RyanAir nya och fräscha plan, vilket inte många andra flygbolag har.
Grejen är ju den att du aldrig kommer undan med GRATIS biljett hos Ryan då du får betala tillägg för allt som redan är inbakat i SAS biljetten (glöm inte att det är dyrare att ta sig från Stansted än t ex Heathrow plus ev extra kostnader för transporten till flygplatsen i Sverige). Det är bara att välja 1300 med Ryan eller 1500 med SAS - där du kan lyxa till med två toabesök eller t o m TRE om du är riktigt nödig samt ta med mer bagage.
bra svar nisse2ears: även du Nickeb fick mig ett gott skratt
28 feb. 2009 19:07
Citerat från nickeb:
Jag hålller inte med om att dom är så billiga när man lagt på skatter, bagageavgifter, kortavgifter, transport till aviga flygplatser, konstiga flygtider osv så skiljer det inte många kronor, och det vet jag efter att ha kollat på en europaresa vi ska göra nu i vår/sommar.
I många fall behöver man ju dessutom en extra hotellnatt pga. man landar så förbaskat sent.

Lägg därtill deras taskiga kundvård så går dom fetbort hos mig, jag betalar gladeligen dom där 10-20% extra för att kunna välja flygtider, slippa aviga flygplatser och kunna slå en drill när det passar mig utan att behöva pröjsa 15 spänn.

Men som micke säger det är ju fritt att välja flygbolag.......

Undrar vad nästa steg blir: Ståplats, extraavgift för safetybelt, avgift för handbagage, avstigningsavgift........bara fantasin sätter gränser.

EDIT: Fan, nu var nisse-pisse snabbare.......
Dom är mycket billiga om man inte är beroende av att resa en speciell dag,datum.själva biljettpriset är mycket lågt,så om man betalar några kronor för biljetten, tilläggen /avgifter och ev.bagage så blir det ett mycket bra pris.
Jag reser med Ryanair väldigt ofta,har aldrig mött någon taskig kundvård.
Förstår inte riktigt vad du menar med aviga flygplatser - jag kan bare ta några exempel på inte aviga flygplatser Alicante,Valencia,Barcelona/Girona,Malta,Sardinien m.flera.
Efter all kritik som Ryanair får,varför är dom det mest växande flygbolag?
Av Bengtar
28 feb. 2009 19:12
Pissa hit och pissa dit.
I morgon är det Vasaloppet.

Med tanke på att pratet handlar om ett bolag från Irland!

Det var en flicka från Pisa
som i Vasan fritt kunnat fisa
att på väg hem från Sälen
Ryan fått bakom hälen
så ett pisspund dom tar ut från ditt VISA

Starten är kl 8!
28 feb. 2009 19:48
Citerat från bengtar:
Pissa hit och pissa dit.
I morgon är det Vasaloppet.

Med tanke på att pratet handlar om ett bolag från Irland!

Det var en flicka från Pisa
som i Vasan fritt kunnat fisa
att på väg hem från Sälen
Ryan fått bakom hälen
så ett pisspund dom tar ut från ditt VISA

Starten är kl 8!
Hörde att Ryanair är huvudsponsor för vasaloppet,
just nu håller de på att sätta upp kissautomater längs spåret.,
och på de bägge centralorterna.
Av Mpc
28 feb. 2009 19:50
liger ner o skratta gott tok stolar
Av Nickeb
28 feb. 2009 20:08
Citerat från reseglad:

Dom är mycket billiga om man inte är beroende av att resa en speciell dag,datum.själva biljettpriset är mycket lågt,så om man betalar några kronor för biljetten, tilläggen /avgifter och ev.bagage så blir det ett mycket bra pris.
Visst blir priset mycket bra, men sällan jättemycket kontra ett riktigt flygbolag, särskilt inte om man nu är så flexibel.
Förstår inte riktigt vad du menar med aviga flygplatser - jag kan bare ta några exempel på inte aviga flygplatser Alicante,Valencia,Barcelona/Girona,Malta,Sardinien m.flera.
Torp-oslo (11 mil utanför) Stanstead-London, nyköping, beauvais-Paris..........Det är aviga flygplatser, ofta med taskiga kommunikationer och dålig service.
Efter all kritik som Ryanair får,varför är dom det mest växande flygbolag?
Jag skulle vända på det: Varför all kritik??
28 feb. 2009 22:20
ligger litet i vad mcgunde skriver men att ta betalt för toabesöket kanske är litet väl magstarkt även om det kvittar för mig som ytterst sällan går på toa på en kortflygning men kan ändå tycka att det är väl snålt att ta betalt för toabesök, en pund hit eller dit är väl knappast värt besväret att ta betalt för det kan man tycka.
Citerat från macgunde:
Ser inte problemet, folk klagar på dålig service osv på exempelvis ryan air, men vill ändå inte betala mer. Jag väljer gärna ryanair även om jag måste betala en tia för att pinka. Vad gör ni på svenska tågstationer, kostar kosing där med.

Om man inte gillar vad som erbjuds får man se sig om efter andra bolag.

Mvh Daniel
1 mars 2009 10:34
Citerat från nickeb:
Citerat från reseglad:

Dom är mycket billiga om man inte är beroende av att resa en speciell dag,datum.själva biljettpriset är mycket lågt,så om man betalar några kronor för biljetten, tilläggen /avgifter och ev.bagage så blir det ett mycket bra pris.
Visst blir priset mycket bra, men sällan jättemycket kontra ett riktigt flygbolag, särskilt inte om man nu är så flexibel.
Förstår inte riktigt vad du menar med aviga flygplatser - jag kan bare ta några exempel på inte aviga flygplatser Alicante,Valencia,Barcelona/Girona,Malta,Sardinien m.flera.
Torp-oslo (11 mil utanför) Stanstead-London, nyköping, beauvais-Paris..........Det är aviga flygplatser, ofta med taskiga kommunikationer och dålig service.
Taskiga kommunikationer? Det finns hyfsade bra kommunikation från dessa flygplatser.
Efter all kritik som Ryanair får,varför är dom det mest växande flygbolag?
Jag skulle vända på det: Varför all kritik??
Jag tror att pressen tycker om att svartmåla Ryanair.En liten sak blir till stora rubriker.Det är faktiskt flera bolag som man måste betala för vissa tjänster.Men dom blir det inga rubriker om.
Jag tycker som flera här,åk med ett annat bolag om ni tycker Ryanair är ett dåligt bolag att åka med.
1 mars 2009 11:49
Måste tacka flera av er för att jag har fått
skratta så mycket! Vilken bra träning för
magmusklerna! Ska ringa och avboka
teaterbesöket för att man skrattar mycket
mer här på Reseguiden!
1 mars 2009 12:10
Ha ha! ja man kan ju undra? fantasin att lägga till extra avgifter är det då inget fel på hos Ryan Airs popcorn hjärnor till ekonomi konsulter och fanns inte de riktigt billiga lockbiljetterna som jag lyckas få åt mig ibland och jag inte var så förbannat snål så undrar man ju om jag skulle orka med allt jävla tok.Ha Ha!
Citerat från nickeb:
Jag hålller inte med om att dom är så billiga när man lagt på skatter, bagageavgifter, kortavgifter, transport till aviga flygplatser, konstiga flygtider osv så skiljer det inte många kronor, och det vet jag efter att ha kollat på en europaresa vi ska göra nu i vår/sommar.
I många fall behöver man ju dessutom en extra hotellnatt pga. man landar så förbaskat sent.

Lägg därtill deras taskiga kundvård så går dom fetbort hos mig, jag betalar gladeligen dom där 10-20% extra för att kunna välja flygtider, slippa aviga flygplatser och kunna slå en drill när det passar mig utan att behöva pröjsa 15 spänn.

Men som micke säger det är ju fritt att välja flygbolag.......

Undrar vad nästa steg blir: Ståplats, extraavgift för safetybelt, avgift för handbagage, avstigningsavgift........bara fantasin sätter gränser.

EDIT: Fan, nu var nisse-pisse snabbare.......
1 mars 2009 12:26
Citerat från mpc:
liger ner o skratta gott tok stolar
Tok stolar?
Vilka är stolar? naj, jag är ett bord..
1 mars 2009 12:29
Citerat från nisse2ears:
Citerat från jqhannes:

Men så kan det ju inte vara med RyanAir, eftersom man kan flyga GRATIS med dem? Ok, nu får man flyga för 13 kronor, men det betalar jag gärna för att få åka till tillexempel London, istället för att betala 1500 kronor med SAS..
Dessutom har RyanAir nya och fräscha plan, vilket inte många andra flygbolag har.
Grejen är ju den att du aldrig kommer undan med GRATIS biljett hos Ryan då du får betala tillägg för allt som redan är inbakat i SAS biljetten (glöm inte att det är dyrare att ta sig från Stansted än t ex Heathrow plus ev extra kostnader för transporten till flygplatsen i Sverige). Det är bara att välja 1300 med Ryan eller 1500 med SAS - där du kan lyxa till med två toabesök eller t o m TRE om du är riktigt nödig samt ta med mer bagage.
Man kan visst komma undan med en gratis biljett.
Om man flyger på de tider man vill att man ska flyga, har ett speciellt kort som de inte tar ut någon avgift för, har fattat att det är gratis att ta med sig 10 kg på planen (och inte mer) per person. Och det där med Stansted, ärligt..vem bryr sig om man får åka buss en timme mer.. inte jag iallafall!
Av Mpc
1 mars 2009 12:30
Citerat från jqhannes:
Citerat från mpc:
liger ner o skratta gott tok stolar
Tok stolar?
Vilka är stolar? naj, jag är ett bord..
märker du ord ????va rolig du var
1 mars 2009 12:37 (redigerad)
Citerat från jqhannes:
Man kan visst komma undan med en gratis biljett.
Om man flyger på de tider man vill att man ska flyga, har ett speciellt kort som de inte tar ut någon avgift för, har fattat att det är gratis att ta med sig 10 kg på planen (och inte mer) per person. Och det där med Stansted, ärligt..vem bryr sig om man får åka buss en timme mer.. inte jag iallafall!
11 år och reklampelare för nämnda flygbolag? Eller en "konsumkasse", av märket Ryan?
1 mars 2009 13:43
Citerat från mpc:
Citerat från jqhannes:
Citerat från mpc:
liger ner o skratta gott tok stolar
Tok stolar?
Vilka är stolar? naj, jag är ett bord..
märker du ord ????va rolig du var
Vissa gillar inte Norrmän och vissa inte Italienare, uppenbarligen! Jag personligen tycker att Du skriver bra trots att Du inte har fått studera på någon folkhögskola på Gotland.//arne.
Av Nickeb
1 mars 2009 13:49
Citerat från reseglad:
Torp-oslo (11 mil utanför) Stanstead-London, nyköping, beauvais-Paris..........Det är aviga flygplatser, ofta med taskiga kommunikationer och dålig service.
Taskiga kommunikationer? Det finns hyfsade bra kommunikation från dessa flygplatser.
Överfulla bussar och långa transportsträckor till i princip en destination, och trasslar det där så rasar i stort sett hela systemet. hyfsad kommunikation?? jämför tex CDG eller ORLY med Beauvais där man kan välja bland gott om bussar, tåg, taxi, shuttles osv.
Jag tror att pressen tycker om att svartmåla Ryanair.En liten sak blir till stora rubriker.Det är faktiskt flera bolag som man måste betala för vissa tjänster.Men dom blir det inga rubriker om.
Har svårt att tänka mig att pressen har ett egenintresse i att svartmåla Ryanair. sådana konspirationsteorier finns nog bara i fantasin.
läs debattinläggen på DI och googla runt lite ang kundvård och Ryanair så klarnar det nog lite......
Jag tycker som flera här,åk med ett annat bolag om ni tycker Ryanair är ett dåligt bolag att åka med.
Kan bara hålla med, men bara för att man tycker det är ett skitbolag och friheten finns att välja ett annat bolag (som åtminstone låter folk gå på muggen ombord på planen utan att ockra) så försvinner inte rätten att tycka och debattera.
Av Mpc
1 mars 2009 16:01
Citerat från elcanario93:
Citerat från mpc:
Citerat från jqhannes:
Citerat från mpc:
liger ner o skratta gott tok stolar
Tok stolar?
Vilka är stolar? naj, jag är ett bord..
märker du ord ????va rolig du var
Vissa gillar inte Norrmän och vissa inte Italienare, uppenbarligen! Jag personligen tycker att Du skriver bra trots att Du inte har fått studera på någon folkhögskola på Gotland.//arne.
tack du tro han lider mer en jag sen att det blir fel lite då o då i stavningen har jo sina orsaker
1 mars 2009 16:13
Mpc
Har du inte förstått att några här på forumet tar alla chanser att kritisera, för de har inget relevant att komma med i sakfrågan
Av Mpc
1 mars 2009 16:16
Citerat från kustaffe:
Mpc
Har du inte förstått att några här på forumet tar alla chanser att kritisera, för de har inget relevant att komma med i sakfrågan
tack även dig kustaffe
1 mars 2009 16:25
Citerat från jqhannes:
Citerat från nisse2ears:

Grejen är ju den att du aldrig kommer undan med GRATIS biljett hos Ryan då du får betala tillägg för allt som redan är inbakat i SAS biljetten (glöm inte att det är dyrare att ta sig från Stansted än t ex Heathrow plus ev extra kostnader för transporten till flygplatsen i Sverige). Det är bara att välja 1300 med Ryan eller 1500 med SAS - där du kan lyxa till med två toabesök eller t o m TRE om du är riktigt nödig samt ta med mer bagage.
Man kan visst komma undan med en gratis biljett.
Om man flyger på de tider man vill att man ska flyga, har ett speciellt kort som de inte tar ut någon avgift för, har fattat att det är gratis att ta med sig 10 kg på planen (och inte mer) per person. Och det där med Stansted, ärligt..vem bryr sig om man får åka buss en timme mer.. inte jag iallafall!
Det kostar att checka in, det kostar att ta med sig bagage (kanske inte om det bara är handbagage minns ej) och jag skrev inte att det är jobbigare att åka en timme extra jag skrev att det är DYRARE! Alltså jag gjorde bara en anmärkning att det i slutänden kan kosta mer än man tror p g a dyrare transporter och betalning för div tillägg. Jag åker själv RA. Visst kan man komma superbilligt (eller det vi kallar gratis) undan men ibland blir skillnaden inte så stor.
Av Mpc
1 mars 2009 16:34
Alt kosta även om man ska ta sig från A-Ö fins inget som är gratis i den vädren
Av Energi
1 mars 2009 17:11
Är RyanAir riktigt smarta så börjar dom sälja lite skämda smörgåsar så folk blir dåliga i magen och får då in mera pengar för toabesöken.
Av Nickeb
1 mars 2009 17:22
Bra Energi: Spypåse.........ska vi säga 20 spänn?? (om man nu inte hinner få ner pengarna i inkastet alt. ens hinner upp ur sätet)
Av Energi
1 mars 2009 17:46
Citerat från nickeb:
Bra Energi: Spypåse.........ska vi säga 20 spänn?? (om man nu inte hinner få ner pengarna i inkastet alt. ens hinner upp ur sätet)
Finns mycket detta företag kan börja ta betalt för.
Biljett X:-
Spypåse 20:-
Bälte 20:-
Toabesök 15:- Papper och tvål på toan 10:-
Trappan in till planet 40:- annars blir det repstege för endast 10:-
Serviceavg till flygvärdinnorna 50:-
Serviceavg till piloterna 100:-
Användande av deras hemsida när man bokar 25:-
För att vi utnyttjar kampanjpris 100:-
1 mars 2009 18:47
Citerat från nickeb:
Citerat från reseglad:
Torp-oslo (11 mil utanför) Stanstead-London, nyköping, beauvais-Paris..........Det är aviga flygplatser, ofta med taskiga kommunikationer och dålig service.
Taskiga kommunikationer? Det finns hyfsade bra kommunikation från dessa flygplatser.
Överfulla bussar och långa transportsträckor till i princip en destination, och trasslar det där så rasar i stort sett hela systemet. hyfsad kommunikation?? jämför tex CDG eller ORLY med Beauvais där man kan välja bland gott om bussar, tåg, taxi, shuttles osv.
Jag tror att pressen tycker om att svartmåla Ryanair.En liten sak blir till stora rubriker.Det är faktiskt flera bolag som man måste betala för vissa tjänster.Men dom blir det inga rubriker om.
Har svårt att tänka mig att pressen har ett egenintresse i att svartmåla Ryanair. sådana konspirationsteorier finns nog bara i fantasin.
läs debattinläggen på DI och googla runt lite ang kundvård och Ryanair så klarnar det nog lite......, Nej du dom finns inte bare i fantasien,då kan du inte känna till pressen,ang.kundvård : jag vet verkligen vad kundvård är,och hur man behandlar kunder.
Jag tycker som flera här,åk med ett annat bolag om ni tycker Ryanair är ett dåligt bolag att åka med.
Kan bara hålla med, men bara för att man tycker det är ett skitbolag och friheten finns att välja ett annat bolag (som åtminstone låter folk gå på muggen ombord på planen utan att ockra) så försvinner inte rätten att tycka och debattera.
3 mars 2009 04:42
Man får vad man betalar för...

Vill man bara ha en billig biljett så funkar Ryan utmärkt.

Däremot skall man ha koll på tilläggen. När jag reste från Liverpool (innan direktanslutningen fanns) blev det dyrare än med SAS eftersom jag hade övervikt i bagaget och inte räknat med TVÅ incheckningar av bagage (transfer finns ju inte).

Är man som mig över 190 cm är Ryan också mindre bra. Utrymmena är alldeles för små.
Av Fdp
3 mars 2009 22:21
Citerat från mpc:
var för inte skita i Ryanair
Var det inte det som skulle kosta ett pund?
3 mars 2009 22:24
Citerat från mpc:
var för inte skita i Ryanair

Var det inte det som skulle kosta ett pund?

Det kan det vara värt
Av Fdp
3 mars 2009 22:34
Ett pund förresten - borde det inte vara euro med tanke på att det är ett irländskt bolag. I så fall kanske man kan använda bagagevagnspolletterna i plast som Forex delar ut.
4 mars 2009 06:51
På ett sätt låter det ju lätt absurt men om man ser till hur Ryan alltid har arbetat är det bara ytterligare ett steg i hur de arbetar.

- Du betalar för för en transport, allt annat tillkommer.

Man kan se det som ett hotell som tillhandahåller plats att sova, inget annat.

Ryan är helt enkelt det enkla boendet medan Air France är All Inclusive.
Av Mpc
4 mars 2009 08:52
Citerat från fdp:
Citerat från mpc:
var för inte skita i Ryanair
Var det inte det som skulle kosta ett pund?
fan där fick du ett poäng
4 mars 2009 15:11
Citerat från nisse2ears:
Citerat från jqhannes:
Citerat från nisse2ears:

Grejen är ju den att du aldrig kommer undan med GRATIS biljett hos Ryan då du får betala tillägg för allt som redan är inbakat i SAS biljetten (glöm inte att det är dyrare att ta sig från Stansted än t ex Heathrow plus ev extra kostnader för transporten till flygplatsen i Sverige). Det är bara att välja 1300 med Ryan eller 1500 med SAS - där du kan lyxa till med två toabesök eller t o m TRE om du är riktigt nödig samt ta med mer bagage.
Man kan visst komma undan med en gratis biljett.
Om man flyger på de tider man vill att man ska flyga, har ett speciellt kort som de inte tar ut någon avgift för, har fattat att det är gratis att ta med sig 10 kg på planen (och inte mer) per person. Och det där med Stansted, ärligt..vem bryr sig om man får åka buss en timme mer.. inte jag iallafall!
Det kostar att checka in, det kostar att ta med sig bagage (kanske inte om det bara är handbagage minns ej) och jag skrev inte att det är jobbigare att åka en timme extra jag skrev att det är DYRARE! Alltså jag gjorde bara en anmärkning att det i slutänden kan kosta mer än man tror p g a dyrare transporter och betalning för div tillägg. Jag åker själv RA. Visst kan man komma superbilligt (eller det vi kallar gratis) undan men ibland blir skillnaden inte så stor.
Bagage upp till 10 kg = Gratis
Checka in online = Gratis
Åka buss = Billigt
4 mars 2009 17:42
OK jag ger mig. Men gratis bagage innebär inte det bara handbagage? Varför har jag för mig att jag har fått betala 90 spänn för att checka in bagage? Eller om det t o m var 250 spänn?
Av Nickeb
4 mars 2009 18:12
Exakt det gäller ETT handbagage om max 10 kg som dessutom inte får vara djupare än 20cm (55x40x20). du får inte ha med dig laptop, handväska etc. utan att det ingår i ditt enda handbagage. Dom har dessutom rätten att säga upp din bokning om handbagaget är för tungt.
Ska du checka på ett bagage kostar det 165 kr per väg.
4 mars 2009 18:43
Har ni fått höra det senaste roliga? Som kanske blir sant om man nu tänker detta med toaletten!!

In case of pressure loss, insert $1 into slot to release oxygen mask. Secure your own mask, but do not help others. They must pay for it themselves.
If the plane has to land in an emergency, insert your card into the chip and pin divice. When the transaction is complete, exit the aircraft.
A member of crew will be on hand to collect your $25 emergency disembarkation fee.

Men men ska man flyga till vald destination så får man betala vad flygbolagen vill ha....!
Av Energi
4 mars 2009 19:30
Snacka om jobbigt om man inte har pengar kvar efter utlandsvistelsen. Tänk om man har en riktigt taskig mage och ska resa hem, vart ska man då uträtta sina behov? Bara hoppas att något säte är ledigt, eller tar man mittgången?
4 mars 2009 20:21
Citerat från energi:
Snacka om jobbigt om man inte har pengar kvar efter utlandsvistelsen. Tänk om man har en riktigt taskig mage och ska resa hem, vart ska man då uträtta sina behov? Bara hoppas att något säte är ledigt, eller tar man mittgången?
Förhoppningsvis är det ingen tidsbegränsning på besöket! Så sitt kvar på dass ;)
Av Micke75
4 mars 2009 21:32
Är det någon som vet hur det är på andra lågprisbolag som norwegian, wizzair, airberlin, easyjet m.m. (kommer inte på några andra)?
Har ingen egen erfarenhet med något av bolagen, är det samma villkor där med olika påslag, onumrerade platser så folk står 2 timmar i kö för att sedan springa till planet?

Micke
Av Fdp
4 mars 2009 22:01
Citerat från micke75:
onumrerade platser så folk står 2 timmar i kö för att sedan springa till planet?
Om det är värt ett pund att gå på muggen kanske det är värt några pund att slippa springa och få sitta där man vill. Det går ju att köpa biljett som ger tillträde till planet före alla löpare.
4 mars 2009 22:27
Citerat från micke75:
Är det någon som vet hur det är på andra lågprisbolag som norwegian, wizzair, airberlin, easyjet m.m. (kommer inte på några andra)?
Har ingen egen erfarenhet med något av bolagen, är det samma villkor där med olika påslag, onumrerade platser så folk står 2 timmar i kö för att sedan springa till planet?

Micke
Jag har bara erfarenhet från Wizzair som vi reste med från Polen i vintras. Själva biljetten kostade nästan ingenting men sedan kom det till en avgift för att få betala och avgift för bagage. Man kunde betala extra för att få stiga på först också, annars var det till att trängas för platserna var onumrerade. Enda sättet att få kontakt om man hade frågor var att ringa till kundtjänst. Och det kostade en bra slant per minut och dessutom blev man lite smidigt placerad i en det-är-många-som-ringer-just-nu-men-vi-tar-hand-om-dig-så-fort-vi-kan-kö. Efter ungefär tio dyra minuter fick man så äntligen prata med någon på kundtjänst.

Så de är nog ganska lika de där lågprisbolagen antar jag.
4 mars 2009 23:50
Citerat från gbenskar:
Jag har bara erfarenhet från Wizzair som vi reste med från Polen i vintras.
Bara lite komiskt i saken att "wizz" är ju detsamma som "drill".
4 mars 2009 23:53
Citerat från fdp:
Citerat från micke75:
onumrerade platser så folk står 2 timmar i kö för att sedan springa till planet?
Om det är värt ett pund att gå på muggen kanske det är värt några pund att slippa springa och få sitta där man vill. Det går ju att köpa biljett som ger tillträde till planet före alla löpare.
När fler och fler köper plats i VIP kön blir det språngmarsch i den oxå.
Av Fdp
5 mars 2009 10:58
Då blir nästa steg att man till de som köpt VIP-biljett börjar sälja numrerade platser!

När det gäller toaavgiften har jag hört att man avser att prägla polletter, s.k. O´Learies (riktiga skitpengar), som skall passa i automaterna. Köp O´Learies, tre för en tjuga!
5 mars 2009 11:41
Citerat från micke75:
Är det någon som vet hur det är på andra lågprisbolag som norwegian, wizzair, airberlin, easyjet m.m. (kommer inte på några andra)?
Har ingen egen erfarenhet med något av bolagen, är det samma villkor där med olika påslag, onumrerade platser så folk står 2 timmar i kö för att sedan springa till planet?

Micke
Jo de är tämligen lika de där lågprisbolagen de har avgifter för det mesta och för den som vill att det ska vara ungefär som att åka SAS eller liknande de blir ju tvingade att betala en massa avgifter, vi däremot brukar skita i allt vad reseförsäkringar,priority boarding ,extrabagage och allt vad de vill sälja på oss utan vi köper biljetten rätt av för vi reser oftast utan incheckat bagage också.

Apropå prioritykön så har vi varit med om att den varit lika lång som den oprioriterade och vi brukar inte ha någe problem att få sitta bredvid varandra trots att vi inte löser prioriterad ombordstigning när vi åker med Ryan Air, och skulle vi hamna en bit ifrån varandra så överlever vi det också , för mig personligen så är flygturen inte märkvärdigare än att åka buss eller pendeltåg och vem fan har numrerade platser på bussen? har liksom aldrig förstått problemet är folk blyga eller?

Nä man får nog vad man betalar för oavsett vad det gäller och flygbiljetter är nog inget undantag, vill man åka riktigt billigt blir oftast utförandet därefter skulle jag tro däremot så kan man ju lägga till litet grann och åka med de "vanliga" reguljära bolagen.

Köper man några av de biljetter som inte omfattas av reapriser hos tex. ryan air så kan jag inte tycka att de är särskillt prisvärda då kan man lika gärna åka med något annat bolag med bättre service tycker jag personligen, för vitsen med att åka budget är väl att även priserna ska vara verkligt låga annars är ju vitsen borta själva använder vi bla. ryan air för att förflytta oss i europa till verkligt låga priser that`s it. skulle vi ha behovet av lyx och flärd skulle vi nog knappast åka lågpris,
däremot kan man ju tycka att det finns gränser för vad som verkar vettigt att ta betalt för men det här med toa avgift verkar ju nästan som ett aprilskämt he! he!
Bosse.
5 mars 2009 13:20
Men är det inte lite så att när man väl väljer Ryan så blir man extra sniken och vill inte betala för de där extra grejerna. Det är ju därför man blir upprörd eftersom man satt på sig snålhatten (vatten).

Ryan är många ggr ett mkt billigare alternativ (och då blir man skitglad!) men kan (det kan vi väl alla vara överens om) komma upp i samma prisklass som t ex SAS vissa perioder och tider.
Av Micke75
5 mars 2009 16:47
Citerat från laplander:
Citerat från micke75:
Är det någon som vet hur det är på andra lågprisbolag som norwegian, wizzair, airberlin, easyjet m.m. (kommer inte på några andra)?
Har ingen egen erfarenhet med något av bolagen, är det samma villkor där med olika påslag, onumrerade platser så folk står 2 timmar i kö för att sedan springa till planet?

Micke
Köper man några av de biljetter som inte omfattas av reapriser hos tex. ryan air så kan jag inte tycka att de är särskillt prisvärda då kan man lika gärna åka med något annat bolag med bättre service tycker jag personligen, för vitsen med att åka budget är väl att även priserna ska vara verkligt låga annars är ju vitsen borta själva använder vi bla. ryan air för att förflytta oss i europa till verkligt låga priser that`s it. skulle vi ha behovet av lyx och flärd skulle vi nog knappast åka lågpris,
däremot kan man ju tycka att det finns gränser för vad som verkar vettigt att ta betalt för men det här med toa avgift verkar ju nästan som ett aprilskämt he! he!
Bosse.
Vi har också valt att flyga med ryanair när det har varit riktigt billig, dom kommer ju titt söm tätt med biljetter för några kronor bara MED skatter och avgifter inräknat. Vi flög till berlin i somras med dom, 3 vuxna t.o.r. för 400 spänn med 2 incheckade väskor,där kommer man inte billigare undan med något annat bolag.
Vi flög också till malta i somras med dom och då var väl inte biljetterna så jättebilliga (5000 spänn för 2 vuxna och en 4 åring) men det var istället det bästa alternativet då inga andra bolag flög dit nonstop och biljetterna låg då också på runt 15000 för oss tre med andra bolag.

Men vi kollar runt lite för att åka i sommar till europa och då ligger ryan bäst till när det gäller sardininen/sicillien, men kollar du spanien t.ex. kan du flyga med iberia som ska vara ett riktigt bra bolag och dom är billigare än ryan.

Så ryan kan faktiskt ändå vara det bästa alternativet även om man inte hittar reabiljetterna även om man nu skulle vilja flyga med sas, klm eller något annat bolag.
Och som nickeb skrev tidigare i inlägget så är det väl nästan bara stockholmare, västeråsare och göteborgare som drar nytta av dom med tanke på att resvägen kostar ju också och ev. hotellnatt. För min del så kvittar det om jag åker til arlanda eller nyköping restiden för mig är detsamma.

Micke
14 mars 2009 08:11
Nu kan alla som inte gillar avgiftsbelagda toabesök lugna sig, Ryan Air har ändrat sig och har tagit tillbaka idén om avgift för toabesök under flygningar.

Ha en bra dag!//Ellis
14 mars 2009 15:26
Alla som skriver efter mig får en förskjutning till höger...!!??

På Säve flygplats i GBG har man börjat ta betalt för toabesöken... kanske för att ersätta Ryan för gratsibesöken ;)
14 mars 2009 15:40
Lugna ner er!

Jag har hittat lösningen till alla problem!
Var på Stadsmuseum i Göteborg nyligen och
fick se en stol från 1800-talet med ett hål i
mitten; det är lite osäkert med man tror sig veta
att dåtidens aristokratin stöttes inte bort av sånt!

Skynda på att ta patent på det så att vi kan
få lite mer jobb i Sverige. Kan det vara nåt
för Saab?
Av Magica
17 mars 2009 18:02
Citerat från kustaffe:
Nästa drag blir att få spaka själv
JAAAA! :)
23 apr. 2009 21:26 (redigerad)
Tycker många av ovanstående inslag tyder på missförstånd

Ryanair handlar om valfrihet och att få samtliga delar av flygpriset specificerat

Flyget kostar, Slottid kostar olika på olika flygplatser, Skatten varierar från land till land, Toaletthantering kostar, Baggagehantering kostar etc.

Antingen väljer man att åka med något av de "gamla bolagen" - eller också väljer man Ryanair och väljer själv hur mycket man vill belasta flygpriset med. Istället för att du som resenär på en lönsam flyglinje (som SAS´s STO-CPH) får subventionera delar av priset på en mindre lönsam så betalar du vad det kostar. Punkt.

Varför skulle det vara en självklarhet / rättighet att flygbolaget skall betala för att vi skall kunna pissa. Vari skulle ockern bestå? Antingen höjer de priset motsvarande för alla - eller också betalar man varje gång man pissar. Gå på toaletten innan så slipper du.

Det går att flyga för en krona med Ryanair, jag har själv gjort det. Men det beror på vart man skall ska eftersom flyskatten varierar från land till land.

C.
23 apr. 2009 23:50
Nu skrevs det tydligen om att överviktiga skall betala extra om de "inkräktar" på andras säten men jag förstår inte nyheten. Vissa bolag i USA gör redan (i viss mån förståeligt) detta.

Det kan jämföras med att komma tre till ett dubbelrum.