Röda havet

12 sep. 2006 14:52
Visningar: 719
Hej!
Jag och en vän funderar på att åka på en dykresa i höst. Jag har funderat på Thailand, men känner att det kanske blir för dyrt. Är det billigare att ta sig till Röda havet och vart kan man åka då? Är det dyrt i Egypten, där det är mycket turister? Jag tänkte att det måste vara billigast att inte åka med en organisation. Men då gäller det ju att ha koll. De ställen ni har skrivit om här på sidan låter otroliga, men vad är det för priser på resa, boende och hyrning? Tex borneo. Eller har någon något annat billigt tips där det marina livet är vackert och spännande? (medelhavet var inte så intressant tycker jag)

Jag vill även ta en undervattensfotokurs, men är det bäst att ta i Sverige? Vet inte hur en sån kurs går till, om man får låna en kamera under vattnet eller om jag kan använda min digitalkamera med undervattenshus.

mvh Marie
Av Sanook
12 sep. 2006 17:44
Röda havet kan jag rekommendera - 4h´s flygtid och man hamnar i ett av världens bästa dykvatten.
Åker ni för dykningens skull, och vill ta en veckas liveaboard så är det tydligen billigast & säkrast att boka allt hemifrån.
Från CPH kan man t.ex. få billiga paketresor hos http://www.oasisresor.se/catalog.cfm?nOnlineCatalogueNo=14326

Kan rekommendera ett annat forum där du kan hitta all möjlig info om just dykresmål:
http://www.dykarna.nu/forum/forum.asp?catId=4
15 sep. 2006 22:47
Tack så jättemycket! Kikade lite på sidorna och de verkar vara toppen. Tar gärna emot fler förslag =)
13 feb. 2008 17:16
Hej! Jag har varit i Egypten och dom har ett av dom bästa dykvattnen i världen. Det är också väldigt billigt! Om du ska åka till Egypten rekommenderar jag Dahab. Där fionns knappt några turister alls och det är lite lugnare än tex Sharm el Sheikh och Hurghada. Kan hjälpa dig och komma i kontakt med ett dykcenter där, där det också finns boende, så är det bara att boka en flygbiljett och dom brukar man kunna få tag på billigt. Det är ju säkert ännu billigare att lev i Thailand, men då är det ju också dyrare att åka dit.