Riskabelt att boka hotell med lantalanta.com?

Av Masve
13 okt. 2007 00:22
Visningar: 874
Hej, har hittat ett ledigt rum på ett hotell på Koh Lantawww.lantalanta.com (8 nätter i början av mars -08). Har tidigare fått besked direkt från hotellet att de rum vi velat ha på detta hotell varit slutsålda och samma svar har jag fått från sawadee.com. Nu säger lantalanta.com att det är ledigt och därför skulle jag förstås vilja slå till på en gång. Men misstänksam som man är så börjar jag undra lite grann när jag läser att jag måste betala alla 8 nätter redan nu. Det vanliga är ju annars att bara betala ca 20 % deposition nu och resten några veckor innan avresa.

Är det någon som bokat, betalt och sedan fått tillgång till rummet utan problem med lantalanta.com, eller är det någon som känner till om detta är ett oseriöst företag? Har sett att lantalanta.com ägs av ett företag som heter Siammedee Business Travel Co med adress i Bangkok.

Mvh Mats
Av Masve
14 okt. 2007 22:08
Här kommer en uppföljning för den som är intresserad.

Jag kontaktade hotellet och de var vänlig nog att delge mig deras erfarenheter av "vissa" agenter. Hotellet har erfarit att agenten bokat in kunder på rum/hotell som agenten vet är fullbokade. Sedan meddelar de några dagar innan att hotellet (!) gjort ett misstag, så istället flyttar agenten över bokningen till ett annat rum på hotellet och om inte det går till ett annat hotell (utan att kunden får välja hotell). Kunden får sen en liten kompensation i form av mellanskillnaden för det billigare hotellets rum. I mitt fall var dessutom mycket felskött av lantalanta.com:

1. jag hade angett att vi var 2 vuxna och 2 barn, men enligt hotellet godkänner de aldrig mer än 1 barn i det rum vi ville ha. Om vi hade fått rummet hade vi vid incheckningen blivit tvungna att byta rum till ett annat *eller* köpa ytterligare ett rum.
2. Det rummet jag frågade efter är helt uppbokat av hotellet. Inga reservationer från lantalanta fanns överhuvudtaget aktuell period.
3. Enligt hotellet ska det alltid vara så att kunder inte ska tvingas betala hela beloppet på en gång. Det ska alltid vara deposition när det är så här länge kvar. Lantalanta krävde full betalning på en gång.

För att kolla hur andra agenter gör tog jag in offert på samma rum och tidsperiod från Sawadee.com, men där fick jag meddelandet "the hotel are fully booked during the period you request. You may choose another hotel from http://www.sawadee.com/krabi/hotels/."

Har ni möjlighet att välja mellan lantalanta och sawadee så är mitt råd att välja sistnämnda!
Av Kina65
18 okt. 2007 21:23
Tack för tipset om lantalanta.

har själv alltid bokat med sawadee och det har fungerat jättefint.

kina
Av Ninnis
22 okt. 2007 12:30
Jag har bokat fem nätter i dec/januari. Jag har betalat och fått voucher. Känns inte bra att läsa detta...För att inte stå där, när man väl är framme, och inte ha något rum har jag mailat direkt till hotellet och frågat om min bokning finns. Jag väntar på svar. Återkommer!/ Ninnis
Av Ninnis
28 okt. 2007 16:06
Hej igen, nu har jag fått svar från hotellet att de inte har min bokning. Hotellet är dessutom fullt. Har kontaktat andra ställen på ön men verkar svårt eftersom det är över nyår. Nu vill jag åtminstonde ha tillbaka mina pengar! Har mailat lanatalanta men ännu inte fått svar. Varning för dem!/Ninnis
28 feb. 2008 20:04
Hej Masve!
Vi är tre vuxna som ska åka till Koh Lanta nu i början av April och jag har precis bokat boende genom www.lantadiver.com på Lanta Villa Resort.
Det är 2st svenska par som har en dykfirma och dom har vissa utvalda hotell som dom rekommenderar. Och som dom hjälper till att boka på.
Jag fick en faktura via mail. Har precis betalat nu via internetbanken, så jag hoppas detta blir bra.

Jag var först inne på 2 olika websidor om Lanta Villa Resort och tänkte boka därigenom, men fick inte svar på hur jag skulle betala, så jag mailade till lantadiver och frågade om man kunde lita på dessa olika sidor.
Dom kunde inte svara på det men, sa att oss kan man lita på.

Så vi har bokat 2 nätter till att börja med i förväg och transfer fr Krabi flygplats till hotellet.
Boende: Deluxe Bungalow + ex säng inkl. frukost för 3 pers/natt 2550 THB = ca 510kr = 170kr/pers
Transfer minivan: 2800THB/bil = ca 560kr

Lycka till!
MVH Maria
Av Diewei
19 feb. 2010 14:02
skulle inte boka genom siamedee just nu vi bokade hotel på koh kood i dez 09 vi betalade sen drog man samma summa 2 ggr. till så i stället för ca 25000 bath betalade vi 75000 bath ( ca 16000-17000kr) inte billig .jag vet inte om de är företaget eller "bara" en anställt men mina pengar är borta.