Reykjavik vs Paris i April?

Av Nannae
1 feb. 2012 23:18
Visningar: 1676
Tänkte överraska min man med en weekend, bara för oss två utan barn i April. Har varit inne på Reykjavik, och surfat runt några dagar.

Men är även lite sugen på Paris... Vad tror ni? Vad passar bäst i April??? Själv är jag lite mer av en strand människa, men tycker absolut om att besöka storstäder oxå, och i min planering just nu är att besöka alla "vanliga" resmål, tex London, Paris, Rom etc...

Tror att mannen skulle uppskatta ett besök på Island framför Paris, men tror säkert han skulle bli lika överraskad över Paris. Vi gillar god mat, men är inte så mkt för party.
Hur är prisbilden på Island? Och är det dyrt att göra utflykter?

Gillar naturupplevelser, men skulle vara lika skoj med ett besök på museum etc....

Skriv alla era bästa tips!
1 feb. 2012 23:25
Tips om Island finns ett par andra nyligen skapade trådar - där kan du säkert hitta något även för dig.

Jag har ingen aning om nuvarande prisläge på Island men det är ju inte billigt i Paris heller :(
Av Nannae
2 feb. 2012 23:19
Tack för ditt svar!
Såg de andra trådarna nu, registrerade mig som medlem igår, & hade inte satt mig in i sidan ännu =)

Efter att ha läst på, får det nog bli Island ändå.... Så får vi ta Paris en annan gång... Eftersom jag överraskar maken med Island, kanske han skulle kunna överraska mig med Paris... ;-)
3 feb. 2012 00:19
Hej igen!
Jag var i Reykjavik för 10 år sedan (och då var det dyrt men saker har ju hänt sen dess).
Och jag tycker det är ett mycket bra val av dig! Det ä lite annorlunda resmål och inte alla som åker dit!

Dock kan jag tro att det är lite snålblåst och kyligt och inte vackert vårväder, men det är ju bara att klä på sig :)
Fördelen med Island är att man kan göra i stort sett allt de har att erbjuda året om (möjligen inte skotersafari, men då har de istället jeepsafari).

Trevlig resa.

PS Hotel Borg ligger otroligt bra till i Reykjavik, så om du kan kosta på dig välj det :)
Av Annl
3 feb. 2012 07:09
Klä på er ordentligt - jag var på Island i augusti och det var inte ens varmt då.

Men häftigt är det...
Citerat från nannae:
Tack för ditt svar!
Såg de andra trådarna nu, registrerade mig som medlem igår, & hade inte satt mig in i sidan ännu =)

Efter att ha läst på, får det nog bli Island ändå.... Så får vi ta Paris en annan gång... Eftersom jag överraskar maken med Island, kanske han skulle kunna överraska mig med Paris... ;-)
Av Nannae
3 feb. 2012 08:37
Tack för era inputs!
Hotell Borg, det ska jag kolla upp... Hade kikat på Hilton tror jag... Hur ligger det?

Hotellrummet är inte viktigt för mig, där ska jag väl förhoppningsvis bara ställa in min väska & sova några timmar ;-)

Kläder, vad ska man ha i april? Räcker det med promenadskor? Kan man ha finare skor om man vill gå ut? Varm jacka? Eller räcker det med vårjacka + varmare kofta?

Mannen gillar ju att fiska, kan/bör man ta med fiskeutrustning? hehe, isf får jag nog prata med 12-åriga sonen, annars vete tusan om jag kan packa flugor & allt vad det heter... ;-)
Tänkte ju packa hans väska & dra iväg han till Arlanda, så får han veta först vid incheckningen vart han ska... Tur han inte har lika stort kontrollbehov som jag ;-)
3 feb. 2012 10:44
Jag igen,

Jag tycker Hilton ligger för långt från centurm. Men om ni är honorsmedlemmar så då är det ju klart ni skall bo där! Hilton är aldrig fel :) Men om ni inte är "bundna" till Hilton - Tänk på att ni bara ska vara där en helg och att det blåser jämt - ni kommer uppskatta att bo i centrum.

Om du på Google maps först söker upp Reykjavik och sedan gör en sökning på Hotel Borg så får du träff på ett gånghotell.
Jag skulle själv välja något av de hotell som ligger vid sjön/dammen TJÖRNIN (A; B; D G; H på träffkartan).
Det är inte säkert alla hotell kommer upp på just denna sökning, gör gärna en ny sökning men leta eft hotell i det området. De är säkert dyrare än andra, men själv brukar jag förbanna min snålhet när jag kämpar i snålblåsten.

Promenadskor funkar fint - det är ju inte mitt i vintern :) Tänk en blåsig vår eller höstdag i Sverige. Vårjacka o kofta funkar.

Ang fiskeutrstning har jag ingen aning - men det finns säkert att hyra på plats. Google is your friend! Men tror du att ni hinner med det? Det finns ju andra arrangerade utflykter att satsa på - geysir, Gullfoss, islandshästar. Om ni skall fiska är det nog bättre att leta en resa till Island med mer naturinriktning.

Tillbaka tillhotellet - om ni vill vara mer i naturen så kan ni bortse från mina förslag och välja ett hotell efter andra premisser - då ligger Hilton lika bra till som vilket annat som helst. (Om ni t ex är hiltonmedlemmar så är det ju dumt att lägga pengarna på annat hotell och tappa poängen)
Av Nannae
6 feb. 2012 23:38
Tack för dina svar!

Vet egentligen inte riktigt vad jag vill ha ut av resan mer än att få tid att hinna umgås utan att ha barn med, samtidigt som jag inte vill lämna dem till barnvakt längre än en weekend... Så en klassisk tur med Gyllene cirkeln (?) kanske är vad vi/ jag är ute efter... Om vi nu hinner det på en helg (eg 2 hela dgr, då de andra två går åt till resan...)

Så då borde kanske hotell Borg vara ett bättre alternativ... Ska kika på google maps... Har aldrig bott på HIlton, utan det var bara ett förslag som kom upp när jag sökte efter resor & hotellet såg bra ut & priset var bra ;-)

Fisket känns uteslutet, men kanske blir mannen lite sugen på en längre tur, när vi kan ta barnen med... & då passar kanske fisket bättre!

Spa-behandlingar, restaurangbesök, en "lättare" utekväll samt en tur till Blå Lagunen & några till "sevärdheter" (typ Gejser/ glaciär?)... hinner vi med det?
Valsafari? Är det möjligt i April? Kostnad? Tidsåtgång?

Ahhh ska bli skönt efter en höst/ vinter med mycket jobb!
Av Nannae
6 feb. 2012 23:48
En fråga till....

Är det bättre att boka utflykter redan hemifrån? Eller bokar man sånt på plats? Kanske bättre att boka när man väl är framme då man bättre vet VAD man vill göra??? & slippa stressen över att man måste vara på ett särskilt ställe en viss tid...?
Av Annl
7 feb. 2012 06:30
Med tanke på att det är en så förhållandevis kort resa är mitt förslag att boka utflykter på plats.

och som jag skrivet tidigare - ta med ordentliga kläder för det är inte varmt på Island och att frysa är ju inte kul.
Citerat från nannae:
En fråga till....

Är det bättre att boka utflykter redan hemifrån? Eller bokar man sånt på plats? Kanske bättre att boka när man väl är framme då man bättre vet VAD man vill göra??? & slippa stressen över att man måste vara på ett särskilt ställe en viss tid...?
7 feb. 2012 12:38
Island är alltid fint men att släpa med egna fiskegrejer för en weekend är nog överkurs eftersom att det krävs veterinärintyg på att grejerna är rengjorda,intyg kan fixas på Keflaviks flygplats vid ankomst men det kostar en del.

Finns ju fiske i överflöd där men de bästa vattnen är ju hutlöst dyra upp till 5000kr/dygn inkl. guide men det finns ju fiskevatten för en hundring dygnet också men det kräver ju litet planering och litet mer gott om tid om en sån tur ska bli riktigt bra.

Prisbilden på Island är numera litet mer human men därmed inte sagt at det är nåt lågbudget alternativ, utflykter och sånt kostar fortfarande en hel del däremot tycker jag att det kan vara värt det för den Isländska naturen är ju verkligt fin,googla på gyllene cirkeln så hittar du en del info om Gullfoss Geysir osv. ett besök vid blå lagunen är väl nästan ett måste tycker jag.
mvh. Bosse/ laplander
Av Sierra
7 feb. 2012 12:55
Jag håller med Nisse2ears ang Hótel Borg om du väljer Reykjavik.
Läget är perfekt. Jag har bott där några gånger och verkligen kan rekommendera det.
7 feb. 2012 12:59
Citerat från nisse2ears:

Om du på Google maps först söker upp Reykjavik och sedan gör en sökning på Hotel Borg så får du träff på ett gånghotell.
Ojsan, det är inte gånghotell jag menar utan ett gäng hotell (d v s ett antal hotell) med bra läge :)

Ang utflykter o valsafari:
Jag har inte varit på valsafari och vet inte hur garanterad man är att se val. Ni är där en helg, fokusera på allt fint som finns att njuta av på land tycker jag :) Gyllene cirkeln är ett bra alternativ :) (för den inkl väl gullfoss och geysir :)? )

Blå lagunen hinner ni också med. Jag skulle nog som Annl säga boka på plats. Det beror ju lite på när ni anländer - sent fredagkväll? Då kanske det inte bara går att fixa en utflykt lördagmorgon.

Kanske kan ritt på islandshästar vara något? Kul men kan va kallt (vi fick overall) och det tar ju ett par timmar. Kan skippas om det inte känns som ett måste. Islandshästar finns i Sverige :) Kolla upp om någon har ett program som inkluderar typ allt på en dag eller nåt :)
7 feb. 2012 13:14
http://en.hotelborg.is/

Jag kollade lite snabbt och det är billigare att boka via t ex Expedia eller annan hotellbokningssajt. Det kanske det alltid är, jag brukar alltid boka direkt hos hotellet :)

ca 3300 eller 2200 beroende på ;)
1 apr. 2012 09:36
Hej!

Svårt att veta vilken Islands-tråd man ska använda här. Denna verkar dock vara den senaste...

Är det någon som är uppdaterad med hur prisläget är på Island NU? Har bara erfarenhet av hur det var för 10 år sen (då hade jag knappt råd att äta där). Har fattat det som att det blev billigt efter finanskrisen men att priserna har gått upp efter det...

Vi är några vänner som planerar att eventuellt besöka Island i augusti/september, en långweekend eller en vecka.
1 apr. 2012 12:07
Christian,
Det var länge sen jag var där, men googlar du på restauranger och kollar prisläget på menyerna så ser det billigt ut! :)
1 apr. 2012 12:20
Hej christian! matpriserna är inte mycket att gruva sig för numera på Island priserna är ungefär som i sverige,det mesta har blivit billigare efter krisen men de priser man lyckats hålla uppe är väl dom på hyrbilar och utflykter helt enkelt de produkter och tjänster bara vi turister köper.
mvh. Bosse.