Restips safari/djungel

3 juli 2014 14:41
Visningar: 630
Har en stundande USA-resa som mål om några veckor men vi har redan börjat spåna på nästa drömresa. Vi skulle vilja få ut både safari och djungel under nästa resa.

Vilka är era bästa tips på en bra resa som innehåller både safari och djungel till ett inte alltför högt pris? Vilka erfarenheter har ni inom området safari/djungel?

Give me!
3 juli 2014 22:37
En spännande sådan på södra Sri Lanka med anfallande elefant som gjorde oss elefanträdda för hela vår framtid.
En väldigt kort men givande safari i Tsavo nationalpark i Kenya räckte mer än väl för oss och åter igen en elefant som började springa emot oss......vet ej vad det är, elefanter verkar inte gilla oss..:)
Men Kenya safaris kan göras längre om man så vill. Vi hade tur och såg många djur så vi nöjde oss med en dag.
http://www.savannen.com/tsavo.shtml
Mvh
4 juli 2014 06:30
Citerat från Viking79:
Har en stundande USA-resa som mål om några veckor men vi har redan börjat spåna på nästa drömresa. Vi skulle vilja få ut både safari och djungel under nästa resa.

Vilka är era bästa tips på en bra resa som innehåller både safari och djungel till ett inte alltför högt pris? Vilka erfarenheter har ni inom området safari/djungel?

Give me!
Kuriosa, ordet safari betyder resa på swahili. ;)

Jag har nog varit på 15-20 game drives och det är alltid lika kul oavsett vad man får se. The big five, bara lite antiloper och en trött flodhhäst och en skelögd elefant, you name it, det är fantatiskt kul att få se alla djuren.

Men vill du ha djungel så är det lite längre avstånd då de flesta djuren faktiskt inte håller till i djungeln. Jag och min sambo var på en mycket trevlig "rundresa" i Afrika förra året. Då fick vi allt, djungel, bergsgorillor, lite kultur, savann, safari och oförglömliga upplevelser. Vi åkte med ett engelskt företag som heter Exodus. Länken nedan visar den resan vi gjorde. Gorillor, safari osv osv. Hur bra som helst! :)

http://www.exodustravels.eu/dk/kenya-holidays/wildlife/gorillas-masai-mara/wyu

Beroende på vad man gillar så finns det ju massor med olika utbud. Antingen komponerar man själv sin resa eller så låter man någon annan göra det. I exemplet ovan lät vi någon annan göra det, annars brukar jag alltid försöka knåpa ihop något själv.